На тази легендарна машина (всъщност те са поне две) са посветени множество статии, книги и холивудски филми. Да ви напомням ли прословутият холивудски блокбастър с участието на Харисън Форд? Да, точно за този самолет става дума.
Когато американският президент трябва да се придвижи от точка А до точка Б или от една държава до друга, основното транспортно средство на което разчита е прословутият Air Force One (Еър форс уан). Той е един огромен, стандартен модел Boeing 747 (Джъмбо джет), но разбира се до голяма степен усъвършенстван, подобрен и осигурен.
През последните години обаче в САЩ в средите на анализатори и специалисти в областта на аеронавтиката и отбраната усилено се говори за подмяната на Еър форс уан и заслуженото му отиване в пенсия, като той евентуално да бъде заменен от по-малък, по-евтин и по-модерен летателен апарат.
Според доклади и източници от Aviation Week (списание със стогодишна история!) две от най-сериозните алтернативи, като наследници на самолета на „първия“ включват модела 737 на същия производител – Boeing, а другата е модификация на стелт бомбардировача B21, създаден от Northrup Grumann.
Критиките на Тръмп
С встъпването в длъжност на новия американски президент – Доналд Тръмп, заваляха множество скандални новини около неговите решения. И разбира се, едно от тях беше съобщението му в социалната мрежа Туитър – солидна критика по отношение на програмата Air Force One.
Според „буйният“ нов президент на Америка, всички подобрения, ремонти и изобщо цялата система от поддръжки за тези самолети са отдавна излезли извън контрол и за тях се харчат безумно големи суми.
И това явно съвсем не са празни приказки.
Съвсем наскоро американският секретар по отбрана – Джеймс Матис обяви за стартирането на пълно разследване на настоящите практики и бюджета за американския Еър форс уан, възлизащ на страховитите 3.75 милиарда долара, а в исторически план за тези самолети са похарчени колосални суми пари.
Новите самолети за „човек номер едно“
Отново според Aviation Week, дори обикновеното „прехвърляне“ към употреба на по-малки и съвременни самолети ще доведе до сериозни спестявания. Двата евентуални нови самолета за „първия човек в САЩ“ притежават нужните качества, отговарящи на нуждите на такава влиятелна личност. Boeing 737, макар и модел на много години е променян многократно, значително. Той е по-малък от 747, като това намалява разходите, но му е позволило да бъде по-добре приспособен и за военни цели.
Другото „предложение“ – B-21 Rider е бомбардировач с голям обхват, разработван от Northrop Grumann. Неговият ъгловат дизайн е базиран на прословутият стелт бомбардировач B2, създаден в края на 80-те години на миналия век и представен официално през 1997 година. Новият B-21 бе представен миналата година, като разбира се притежава редица подобрения по отношение на невидимостта си спрямо радари и много по-доброто екраниране и защита срещу конвенционални и електронни атаки по време на полет.
Засега новият американски президент ще използва все още Boeing 747, добрият стар Еър форс уан. И докато все още лети на него, ето и няколко интересни факта за този уникален самолет.
Какво е Air Force One?
Чисто от техническа гледна точка, Air Force One е радио името с което се разпознава който и да е самолет, превозващ президентът на САЩ. Това възприето название помага да се избегнат конфликтни ситуации с други самолети в близост, а името е възприето още през 1953 година. Тогава е възникнал инцидент с объркване, когато полет 8160 на американските авиолинии Eastern Air Lines се оказал на същия маршрут по който летял самолетът на американския президент Дуайт Айзенхауер. По онова време самолетът му се казвал Air Force 8160 и на практика двата полета се оказали неразличими. Затова днес терминът Air Force One се отнася до един от двата самолета-близнаци, които са специално оборудвани да превозват президента на САЩ.
Двата самолета на президента са за... боклука?
Еднаквите машини представляват силно модифицирани Boeing 747-200B, закупени още по времето на президента Роналд Рейгън и влезли в употреба през 1990 година по времето на Джордж Буш. Но тъй като компанията Boeing прекратява производството на 747-200B няколко години по-късно, се оказва все по-трудно дефектиралите части на самолета да бъдат подменяни. Това е и основната причина, поради която по време на втория си престой в Белия дом, президентът Барак Обама да издаде указ за обновяване на президентския флот и програмата Air Force One, като новите машини трябва да са базирани на 747-8 серията на същия производител.
Самолетът трябва да може да служи като мобилен команден център
Технически и на практика, Еър форс уан представлява металически, блестящ, триетажен „Овален кабинет“ – според цитати на официални лица от Белия дом. Интериорът на самолета е така модифициран, че неговите около 370 квадратни метра вътрешна площ поемат зала за конференции, офиси и електроника по последна дума на техниката. Всичко това с цел президентът да се чувства буквално все едно е на бюрото си в Белия дом.
На борда на самолета има възможност за мигновени комуникации с всяка точка по света, криптирани връзки с Пентагона, системи за защита срещу въздушно нападение, каквито няма друг пътнически самолет по света. А освен това – две специални кухни за готвене, медицински кабинет и разбира се доктор в него. За парашути или някакви специални капсули за спасение на президента официални данни няма, но ако се вълнувате от конспиративни теории ще намерите такива в изобилие.
Екипът на Еър форс уан
Разбира се, че в толкова сложна и особена въздушна машина се налага да работи цял сериозен набор опитни специалисти. На борда на всеки Еър форс уан се намират около 70 човека персонал, като в това число не влизат президента и неговите гости или семейство. Всички тези хора трябва да имат място за пребиваване. В бройката влизат президентските съветници, служителите по охраната от Сикрет сървис, репортери, гости, технически лица.
Когато избраникът е във въздуха?
От много години насам (особено след атентатите на 11-ти септември) полетите на Еър форс уан се считат и обозначават официално като военни операции. Ако президентът тръгва от Белия дом, обикновено той се качва на хеликоптер, кацащ на поляната пред него (хеликоптерът се нарича Marine One), който откарва президентът до военовъздушната база Андрюс в щата Мериленд. Докато е във въздуха, Еър форс уан използва електронни заглушаващи устройства, а за всеки случай на борда му са инсталирани заблуждаващи експлозиви (flares), които в случай на нужда могат да заблудят и отклонят изстреляни вражески ракети.
За да вземе от летището президента след самото приземяване, преди Еър форс уан друг самолет – товарният C-141 Starlifter превозва бронираната лимузина на президента и няколко други превозни средства. Така антуражът му е с него навсякъде.
Безкрайно дълъг полет
Подобно на повечето военни самолети, Air Force One може да бъде презареждан във въздуха по време на полет и така да има възможност да лети доста дълго време, ако се наложи. Това дава възможност на президента на САЩ да остава в небето за неопределен период време, особено ако на земята се развива някаква неприятна и застрашаваща ситуация.
Разбира се тази възможност е предвидена само за аварийни ситуации, почти не се използва, още повече че гражданските самолети принципно нямат такава възможност и в случая се е наложило той да бъде сериозно модифициран.
По-бърз от стандартния
Разбира се, че редом с всички подобрения на борда си, спрямо стандартния модел, Еър форс уан може да се движи и малко по-бързо от останалите 747 бройки. Неговата скорост достига 1126 км/ч, което е много близо (почти) до скоростта на звука. Таванът на полета на президентския самолет също е по-висок от нормалното и достига до 13 750 метра. За да разберете тези разлики и да съпоставите доколко стандартния самолет е модифициран спрямо президентския може да разгледате правилата на въздушния контрол по отношение на гражданските полети. Колкото и високо да ви се струва че летите, когато пътувате с обикновен самолет, то възприетата височина за гражданските полети е около 9100 метра. А това в сравнение с почти 14-те хиляди на Еър форс уан си е доста голяма разлика. Все пак президента може да лети колкото си иска високо – особено ако се наложи.
Цени, цени и пак цени!
Определено всички екстри на президентския самолет струват пари. Наистина много пари. Според изчисления на американската агенция Freedom of information Act (FOIA), полетите на предпоследния президент – Барак Обама са стрували на данъкоплатците по около 206 337 долара за всеки час във въздуха!
И ако неговият указ бъде изпълнен и самолетите Еър форс уан бъдат сменени от 747-8 моделите, това ще струва около 3.73 милиарда долара, инвестирани за следващите 12 години. Но дори тази крупна сума е малка част от целия бюджет от космическите 8.132 трилиона долара военен бюджет, предвидени за същия период време от Пентагона, според Politfact. Но тъй като тези разходи са предвидени да бъдат направени заради загриженост за националната сигурност на САЩ е сигурно, че те няма да бъдат забавени или отказани.