Вече е обичайна гледка: огромна аула, пълна със студенти, всеки от които е разтворил лаптоп пред себе си. Това, което преди се пишеше с химикал на хартия, сега се печата дигитално и се превръща в стандартен начин на водене на записки. Сега обаче учени откриват все повече доказателства, че използването на лаптопи по време на лекции вреди на студентите и дори може да доведе до ниски оценки.

Изследване от университета Принстън съвместно с Калифорнийския университет е проучило този феномен, като е накарало група студенти да води записки на хартия, а друга група да използва лаптопи. Експериментът е показал, че студентите, водили записките на лаптопи, не са разбрали лекцията толкова добре, колкото студентите, писали на хартия. Учените смятат, че причината е, че студентите, пишещи на ръка, успяват да преработят информацията и ефективно да я обобщят в съзнанието си още докато тя тече. Онези, водили записки на лаптоп, просто са записвали механично - буквално всичко казано, без да го осмислят по какъвто и да е начин.

Друго изследване от университета в Йорк и университета Макмастър съдържа експеримент, който кара студентите да проверяват по време на лекцията други неща (несвързани с нея) на лаптопите, на които водят записките си. Впоследствие те не само че не са си спомняли почти нищо от лекцията, но и хората, седящи край тях, също са били разсеяни сериозно. Третото изследване идва от Военната академия в САЩ, където успехите на студентите са съпоставени спрямо това, дали са използвали хартия или лаптоп за записките си и изобщо дали в залите се допускат комуникационни електроники. Учените тук откриват, че студентите, нямащи достъп до такива електроники, са се представили значително по-добре от тези, които са имали. Има доказателства и за това, че писането на ръка подобрява моторните умения, паметта и креативността.