В стремежа си да предефинира морското наблюдение на далечни разстояния и стратегическото наблюдение, френската компания Thales, която се занимава с отбранителна електроника, обедини усилията си с американския аерокосмически стартъп Skydweller Aero, за да разгърне автономна въздушна система, задвижвана от слънчева енергия, способна да извършва постоянни полети, измервани в седмици и месеци.

Безпилотната платформа, известна като MAPS (Medium-Altitude Pseudo-Satellite), интегрира усъвършенствани радарни технологии и технологии за изкуствен интелект с изключителна издръжливост, за да осигури непрекъсната осведоменост за морската област.

Компанията Skydweller е разработила уникален безпилотен самолет, захранван със слънчева енергия. Този дрон е с размах на крилете, по-голям от този на Boeing 747, и може да носи полезен товар до 400 кг. Това е значително подобрение в сравнение с предишните соларни безпилотни летателни апарати, които имаха ограничено приложение, тъй като не можеха да пренасят тежки товари.

Работейки на средни височини и без въглеродни емисии, самолетът позволява почти постоянно наблюдение на обширни морски пространства, включително изключителни икономически зони на държавите, морски пътища и оспорвани морски региони.

Стратегическото подобрение идва от интегрирането на радара AirMaster S на Thales - лек сензорен пакет с изкуствен интелект, първоначално разработен за пилотирани морски патрулни самолети като ATL2. Работейки в X-обхвата с технология Active Electronically Scanned Array (AESA), AirMaster S предлага бърза ситуационна осведоменост във въздушни, сухопътни и морски области.

Обработката на данни, управлявана от изкуствен интелект, позволява класифициране на целите на борда, като значително намалява обема на данните, изпращани към наземния контрол, и позволява ефективно използване на честотната лента, което е от решаващо значение за автономните мисии с голяма продължителност.

Това съчетаване на радар с изкуствен интелект с безпилотния БЛА на Skydweller създава напълно автономна, постоянна платформа за наблюдение на сигурността, способна да наблюдава зони с висок интерес в Средиземно море, Индийския, Тихия или Атлантическия океан.

Според ръководството на Thales тази способност ще допълни съществуващите средства за ISR, като например сателити, пилотирани самолети и конвенционални безпилотни летателни апарати, като предостави на силите на НАТО, ЕС и западните държави като цяло нова оперативна гъвкавост в зони, изискващи постоянно присъствие.

От решаващо значение е, че радарната система AirMaster S включва функции за автоматична настройка, които динамично се адаптират към променящите се профили на мисията и условията на околната среда. Това ниво на автономна адаптация увеличава способността на дрона да се движи над региони от интерес за продължителни периоди от време, без да се връща в базата или да изисква скъпа наземна намеса.

Дроновете Skydweller са конструирани от леки въглеродни влакна и се захранват изцяло от слънчеви панели, без да се изискват изкопаеми горива или традиционна инфраструктура за зареждане с гориво.

Според компанията платформата може да наблюдава цели океански региони, да проследява незаконен трафик, да провежда антипиратски операции или да осигурява ISR наблюдение по време на конфликти в „сивата зона“ с част от оперативните разходи на традиционните самолети.

Снимка: Unsplash/Skydweller Aero

Виж още: Първото 6G електронно оръжие в света е на Китай и може да блокира вражеския радар за секунди