Fitbit не оправда очакванията на специалистите със своите финансови резултати за последното тримесечие на 2017 г., както и прогнозира ниски продажби през началото на новата година. В опит да промени тенденцията за намаляване на интереса към фитнес гривните компанията ще разшири портфолиото си от умни часовници през 2018 г.

Разочарование по празниците

Fitbit отчита 571 млн. долара приходи през последното тримесечие на миналата година, или с 3 млн. долара по-малко от същия период предходната година. Продадените бройки спадат със 17% на годишна база в принципно силния период около коледните и новогодишните празници. Fitbit е продала 5.4 млн. устройства през последното тримесечие на 2017 г. срещу 6.5 млн. бройки през октомври-декември предходната година. Фактът, че средната цена на устройство се покачва с 20% до 102 долара, подпомага да се облекчи спадът при приходите. Лошите показатели не се ограничават само с представянето през последните три месеца, годишният резултат също загатва за негативна тенденция. Приходите на Fitbit през 2017 г. се свиват от 2.169 млрд. долара на 1.615 млн. долара на годишна база. Нетната загуба се увеличава от 102.8 млн. долара през 2016 г. на 277.2 млн. долара, а продадените устройства за цялата година намаляват от 22.3 млн. на 15.3 млн. бройки.

Очакванията за първите три месеца на новата 2018 г. също не изглеждат оптимистични. Fitbit прогнозира спад между 15 и 20% на приходите на годишна база.

Промяна на стратегията

До голяма степен ситуацията на Fitibit е продиктувана от затрудненията, които компанията изпитва на пазара за фитнес гривни. От една страна, доста потребители все повече предпочитат малко по-скъпите, но по-функционални умни часовници. От друга – Fitbit е изправена пред остра конкуренция от Huami (разработчика на Xiaomi MiBand) в един свиващ се пазар. По данни на изследователската фирма CSS сегментът на фитнес гривните се е свил с 18% през 2017 г.

Именно поради тези причини Fitbit ще заложи по-агресивно на умните часовници през 2018 г., като ще пусне няколко модела. Досега компанията разчиташе само на едно устройство – Ionic. За съжаление то не успя да грабне вниманието на потребителите поради силната конкуренция и в този сегмент. Това изглежда е и желанието на клиентите да разполагат с умни часовници. Най-продаваният продукт на Fitbit за изминалата година е Charge 2, който може да се води гривна, но като дизайн и форма е по-близо до умните часовници вместо до фитнес гривните.

„През 2018 г. ние ще се фокусираме върху намаляване на разходите и в разширяването на портфолиото ни от умни часовници, както и в поддържането на изградената от нас глобална общност по техния път към по-здравословен и спортен начин на живот“, коментира Джеймс Парк, съосновател и главен изпълнителен директор на Fitbit в официалното прессъобщение по повод финансовите резултати.

Ход, който според експертите е неизбежен, но и крие своите рискове. Най-вече в доминацията на Apple в тази категория. Ябълковият умен часовник удвои своите продажби по време на коледните празници и зае над 51% пазарен дял за периода.  

Още от Social