Над 200 производители на е-коли, сред които Tesla, Volkswagen, BMW и др. предават данни в реално време към сървъри на китайското правителство. Информацията включва местоположението на колите, нивото на заряд в батериите и данни за двигателя. Всичко това се изисква по закон в Китай и позволява на местните власти безпрецедентен контрол върху движението на новите превозни средства.
Само за пример, Центърът за събиране на данни и наблюдение на електрическите превозни средства в Шанхай може да извади във всеки един момент информация за повече от 222 000 коли по пътищата на мегаполиса, включително и местоположението им в реално време.
Закономерно, това буди сериозна загриженост за възможна злоупотреба с тези данни.
„Собствениците нямат никаква защита срещу държавния шпионаж. Следенето на коли е едно от основните похвати на масовото наблюдение“, предупреждава организацията Human Rights Watch.
Разбира се Пекин отхвърля тези обвинения и твърди, че данните се събират, за да помогнат на властите да подобрят инфраструктурата , планирането и обществената сигурност.
Западните автокомпании признават, че предават данните когато им бъдат поискани. Макар те да отричат, че това включва лични данни темата наистина поражда доста въпроси за уж безоблачното бъдеще на е-колите.