Microsoft може да придобие някои от водещите компании в гейминг индустрията. Сред спряганите имена са Electronic Arts и Valve. За момента няма официална информация, а по-скоро слухове от сектора, както и анализаторски очаквания за по-агресивни действия от страна на софтуерния гигант в гейминга. Първите сигнали вече са видими, но тепърва ще се разбира докъде е готов да стигне Microsoft в това отношение.

Фокус към гейминга

Технологичният гигант полага големи усилия да върне бляскавата си позиция в гейминг индустрията. Компанията демонстрира на E3 и други изложения, че видеоигрите ще са фокус в нейната политика и развитие. Въпреки че последните години за Microsoft са успешни, добрите резултати се дължат на основния ѝ бизнес. Докато в същото време гейм звеното изостава като показатели.

Phil Spencer Microsoft

В края на 2017 г. Microsoft издигна Фил Спенсър, който води в момента звеното, свързано с развитието на конзолата Xbox, до титлата вицепрезидент, който отговаря директно на CEO-то Сатя Надела. Създаването на този пост вдига и залозите за развитието на гейминг отдела на компанията. В момента конзолата Xbox изостава значително по отношение на продадени бройки спрямо конкурентите от Nintendo и Sony. По оценки на анализатори Microsoft е продала около 35 млн. от последното си поколение конзоли, докато PlayStation 4 е регистрирала 73 млн. продажби. В същото време заглавията, които се предлагат ексклузивно за Xbox, са много малко и портфолиото за 2018 г. не изглежда много обещаващо. Самият Спенсър коментира, че създаването на интересно съдържание е ключово за успеха на конзолата на Microsoft.

Възможностите

Слуховете за потенциално придобиване на някои от водещите гейм разработчици и издатели от страна на Microsoft не са нови. Просто предвид обстоятелствата те изглеждат все по-правдоподобни. Според надеждни източници на Polygon технологичният гигант се оглежда за придобиването на Electronic Arts. Същото издание поставя на масата като алтернативни възможности Valve и южнокорейския PUBG Corp (издателя на хита PlayerUnknown’s Battlegrounds). През изминалата година Microsoft сключи сделка за ексклузивния конзолен дебют на успешната игра PUBG за Xbox One. На пръв поглед вероятността софтуерният гигант да придобие някой от по-големите играчи на пазара като EA или Valve изглежда малко лекомислено. От друга страна Microsoft разполага с над 130 млрд. долара налични средства, които може да вложи в подобна авантюра. Независимо че EA има пазарна капитализация от 35 млрд. долара в момента (или над пет пъти стойността на сделката с Nokia през 2011 г.), при желание на технологичния гигант и потенциал за развитие тази сума не е непостижима. Ситуацията с Valve е малко по-различна – компанията е частна собственост на Гейб Нюел и Майк Харингтон, които трудно биха се разделили с нея. Зад подобно решение има и два други фактора. Първият е, че Valve все повече стои само зад платформата за продажба на игри Steam и не се занимава толкова интензивно с разработването на собствени заглавия. От друга страна двамата са бивши кадри на Microsoft и при добра оферта може да се съгласят да се върнат при стария си работодател.

Halo 2

Microsoft и гейм придобиванията

Технологичният гигант им дълга и противоречива история със своите авантюри в гейминг индустрията. Един от примерите е Rare, придобито през 2002 г. То се занимава основно с игри за сензорната приставка Kinect и като цяло не се смята за успешно начинание. Последва го Lionhead – разработчиците на Black&White и Fable сериите, което обаче е затворено през 2016 г. Microsoft удрят джакпота с придобиването на Bungie през 2000 г. Благодарение на техния хит Halo първата конзола Xbox се превръща във водещ фактор в гейминг индустрията. До голяма степен силните години на Xbox се дължат основно на популярността на франчайза на Bungie. Това продължава до 2007 г., когато гейм разработчикът решава да се отдели от Microsoft и да продължи самостоятелно работа.