Microsoft има доста противоречива история като производител на хардуер за разлика от Apple например. Затова изненадата при последните финансови резултати на технологичния гигант не беше ръстът при облачните услуги, а при някои от основните ѝ устройства – хибридите Surface Pro и гейм конзолата Xbox. И ако втората е установен от години бранд, който поддържаше хардуера на компанията жив дълго време, то първата все повече започва да се налага. Напук на критиците и на сравнително ограниченото ѝ предлагане.
Компанията в числа
За счетоводната 2018 г. (която приключи на 30 юни) Microsoft отчита приходи от 110 млрд. долара и оперативна печалба от 35 млрд. долара. Първата се увеличава с 14% спрямо нивата от 2017 г., а втората – с 21%. Нетната печалба обаче се свива от 25.7 млрд. долара на 16.6 млрд. долара. За последното тримесечие на счетоводната година (или второ календарно – бел. ред.) приходите нарастват със 17% до 30.1 млрд. долара, а оперативната печалба достига 10.5 млрд. долара или внушителния скок от 35% на годишна база.
„Това беше една невероятна година за Microsoft – успяхме да надхвърлим 100 млрд. долара приходи, което е в резултат на безмилостния фокус на нашите екипи и в доверието на потребителите, което те имат към компанията“, коментира Сатя Надела, главният изпълнителен директор на Microsoft в официалното прессъобщение по повод финансовите резултати.
Приходите по всички направления се увеличават през последното тримесечие. Един от традиционно силните за Microsoft сегменти – звеното за продуктивност и бизнес процеси. В него перлата в короната на технологичния гигант – Office, отчита ръст от 10% при бизнес и 8% при обикновените потребители. Социалната мрежа LinkedIn, която също попада тук, има впечатляващия ръст от 23%.
Облачните услуги са вторият голям сегмент за софтуерния гигант. Сървърните продукти и пакети се увеличават с 26%, като водеща в тази категория е платформата Azure, която регистрира ръст от 89%. Експертите обаче очакват инерцията на последния постепенно да намалее и въпреки че ще носи стабилно увеличение на бизнеса, то няма да е с чак такива темпове, близки до удвояване на обемите продажби.
Завръщането на хардуера
Резултатите наистина подчертават изказването на главния изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела за повишен фокус към крайните потребители. Специално отделеното звено, в което влиза целият хардуер заедно с операционната система Windows и някои облачни услуги, насочени към обикновените хора, отчита ръст от 17% на постъпленията, които съставляват близо една трета от общите приходи на компанията през четвъртото счетоводно тримесечие. Тук изниква и най-интересният резултат на Microsoft – продажбите на Surface продукти се увеличават с 25%. Те вече надминават 1 млрд. долара за цялата финансова година, нещо, което се случва за първи път. Компанията посочва, че причината за доброто представяне са силните продажби на последните модели спрямо слабото представяне на тези от миналата година. Microsoft постига това дори без последно обявените достъпни хибриди Surface Go, които още не са влезли в продажба. Така че има голяма вероятност тези доскоро екзотични устройства да донесат дори повече пари на технологичния гигант през следващите тримесечия.
Гейминг бизнесът на Microsoft също изглежда със силни позиции – ръстът при него е 39%. Макар основна част от приходите да се движат от продажбите на игри и услуги, това показва, че Xbox конзолата на компанията продължава да носи дивиденти. Очаква се скоро Microsoft да обявят и нови устройства, които да ѝ върнат позагубените позиции спрямо Sony и техния PlayStation.
Ако може да обобщим, технологичният гигант от Редмънт продължава да извлича значителна част от своите приходи от софтуерни услуги и продукти, насочени към бизнес клиенти. Но се забелязва, че Microsoft все повече се ориентира към решения, предназначени за крайните потребители и най-важното – те започват да носят все по-добри пари. Както и имат доста добър потенциал за дългосрочен растеж. Затова може скоро и да не е изненада, ако Microsoft бъде и ключов играч на хардуерния пазар, макар и само в някои, строго определени ниши.