Популярната услуга за онлайн стрийминг на музика Spotify подаде документи за излизане на борсата – New York Stock Exchange в Ню Йорк. Това ще е първото високопрофилно листване, което не включва привличане на нов капитал, защото акциите на компанията ще се предлагат директно от досегашните акционери към потенциалните инвеститори. Според експерти пазарната оценка на Spotify в момента е около 15 млрд. долара. Ако предлагането по този метод бъде успешно, това може да подтикне и други технологични компании като AirBNB и Uber да излязат на борсата.

Нетипично листване

Интернет компанията разполага с над 60 млн. потребители, които ползват платената услуга за стрийминг на музика и като пазарен лидер в тази ниша тя не се нуждае за момента от допълнителен капитал. По информация на Bloomberg Spotify няма да разчита на традиционното първично-публично предлагане на акции (IPO), а ще предостави възможността досегашните акционери сами да предлагат своите книжа на потенциални нови инвеститори. Този метод на директно листване на борсата не е характерен за големи корпорации и се използва повече от малки фирми или тръст фондове на недвижими имоти. Предимствата му са, че по този начин не се плащат големи комисиони за финансови консултанти, които да подготвят IPO-то, както и позволява на собствениците да запазят своя дял непроменен. От Bloomberg съобщават, че в края на декември Spotify e подал документи за подобно излизане на борсата в Ню Йорк в Комисията за ценните книжа и фондовите борси на САЩ (SEC). Очакванията са акциите да бъдат пуснати за търговия през първото тримесечие на годината.

Идва ли нова технологична борсова вълна?

Уникалното в случая със Spotify е, че това е първото директно листване на голяма компания, което ще бъде направено, след като щатският регулатор SEC намали изискванията за подобни излизания на борсата. Ако бъде успешно, това ще накара и други големи технологични компании като Uber и AirBNB да изкарат своите акции на фондовия пазар. В момента инвеститорите в големите частни онлайн гиганти се въздържат от IPO от страх да нe изгубят контролни дялове. Друго ключово предимство на този метод е, че през първите 15 дни акциите не се продават публично и цената им не се формира от първите няколко транзакции, както е при IPO-тата. Това позволява поне в малко по-дългосрочен (за борсата) период цените на книжата да не се увеличи рязко и после също толкова бързо да падне.