Изминаха няколко месеца, откакто един законопроект се опита да разбие монопола на Apple и Google в магазините за приложения в съответните им платформи. Сега той е последван от още един, който има за цел да донесе по-голяма конкуренция на пазара на приложения и би изисквал Apple да отвори iPhone за магазини за приложения на трети страни и да позволи на потребителите да ги зареждат странично.

Актът за отворени пазари на приложения се изготвя от сенаторите Марша Блекбърн, Ричард Блументал и Ейми Клобучар. Законопроектът е насочен към системи за плащане към компании, които притежават магазини за приложения с повече от 50 милиона потребители в САЩ. Съгласно законопроекта Apple и Google няма да могат да налагат разпространението на приложение в техните магазини за приложения или да изискват всички микротранзакции да стават само чрез тяхната система за плащане.

Освен че позволява функционирането на магазини за приложения на трети страни, законът потенциално разрешава приложенията да се зареждат странично.

Законодателството оставя варианта платформите да докажат, че тяхната система за плащане в приложението е необходима от съображения за сигурност. Законопроектът гласи, че всяка платформа, обхваната от законодателството, няма да бъде в нарушение, ако е необходимо действие за поверителност или сигурност на потребителя, полага усилия за предотвратяване на измами или е начин за спазване на федералното или държавното законодателство.

В делото, повдигнато от Epic, Apple заяви няколко пъти, че пускането на магазини за приложения на трети страни ще направи iOS по-малко сигурна. Компанията също така каза, че това е и причината, поради която не позволява и странично заредени приложения.

Тим Кук сподели тезата в интервю и нарече стремежите на Epic „битпазар“:

„В основата на жалбата на Epic е, че те биха искали всеки от разработчиците да предоставя своя собствена информация за плащане. Но това би направило App Store просто един битпазар и вие знаете нивото на доверие, което имате на битпазара.“

„Броят на хората, които отиват на такъв пазар, би бил драстично по-малък, което би било лошо за потребителя, тъй като те биха пропуснали доста иновации, а разработчиците ще бъдат изоставени, защото няма да имат огромна аудитория, на която да продават. Така че никой не печели в тази среда.“

Въпреки че непрекъснато се съобщава, че App Store все още допуска измамни приложения, компанията смята, че трябва да централизира и управлява мястото, където потребителите могат да изтеглят и купуват приложения.

За да сведе до минимум тази ситуация, Apple създаде програмата за малък бизнес, която намалява комисионата на App Store до 15% за разработчиците, спечелили до 1 милион долара приходи през предходната календарна година. Но всички все още се оплакват от комисионите на Apple и Google, казвайки, че те са „неоправдано високи“.

Законопроектът все още не е коментиран от Apple. 

Снимка: Pikrepo

Виж още: Каква операционна система се използва в Космоса?