Ако трябва да изберем едно-единствено нещо, което може да превърне снимките ви в нещо повече от обикновен документ за даден момент, това вероятно е композицията. Често ще чуете за най-различни правила за композицията, но това не е най-добрият подход към нея. По-добре приемете, че композицията има различни съставки, които можете да смесите, така че да получите приятен за окото краен резултат. Освен това, когато овладеете елементите й, ще можете свободно нарочно да ги пренебрегвате.
Рубриката е разработена с подкрепата на
Първият важен въпрос по темата е какво точно се има предвид с “композиция”. Това е начинът, по който различните елементи са подредени в кадъра ви. Някои от правилата за композиция съществуват от хиляди години и са видими на най-различни места, като изобразителното изкуство и архитектурата. Тук ще разгледаме някои изключително базови и семпли “правила”, за които да помислите още следващия път, в който снимате.
Изправете хоризонта
Независимо какво снимате, най-вероятно в кадъра ви ще има някаква форма на линии. Най-често срещаната грешка при снимане е тези линии да са криви, а сред най-често закривените линии е хоризонтът. Независимо дали снимате пейзаж или портрет в помещение, изправете хоризонта на снимката си. Това става, гледайки хоризонта, но и с помощта на обекти, които се очаква да са изправени - прозорци, колчета, дървета и подобни.
Изкривеният хоризонт кара дори приятни снимки да изглеждат странно
Кривият хоризонт може да звучи като нещо незначително, но човешкият мозък има проблем с възприятието му, което прави кривите снимки неприятни. Затова и тази най-базова и ужасно често срещана грешка е по-важна от всяка препоръка за композиция на кадрите ви. Най-очевидният трик за по-лесно постигане на прав хоризонт без обработка е да включите решетката на камерата си, така че да имате визуални подсказки, докато снимате.
Правилото на третините
Най-лесното, базово и удобно правило, което можете да пробвате, е това за третините. При него разделяте кадъра на девет равни правоъгълника с по две хоризонтални и вертикални линии. Обектите, които представляват интерес, трябва да са в близост до пресечните точки на линиите. Обичайната грешка е да поставите обекта на интерес в центъра на кадъра, което често отнема от силата на снимката.
Много голямо улеснение е, че вграденото приложение за камера на Huawei P10, а и почти всяко друго приложение за снимане има опция да включите решетка с правилото на третините. Така просто трябва да сложите интересните обекти там, където линиите се пресичат.
Централна композиция и симетрия
Както казах, поставянето на обекта на интерес в центъра на кадъра не е добра идея, освен когато не е перфектната идея. Централната композиция често е чудесен избор, когато използвате симетрия под една или друга форма. В тези случаи можете да намесите и някои от другите композиционни елементи, напълно успешно. Най-ефективно обаче е централното композиране, когато имате самотен обект, обграден от нещо с големи мащаби. Тогава давате контекст на обекта си и обграждащото го пространство и същевременно показвате какъв е центърът на вниманието.
Централното композиране също е почти задължително при квадратни кадри. Дори при тях обаче е хубаво да се водите и от други правила. Ограничението на този тип снимки например работи много добре с правилото за третините.
Водещи линии
Както подсказва и името, водещите линии помагат да поведат зрителите през изображението, като така фокусирате вниманието им върху важните елементи. Тези линии могат да са естествени, като пътища или някаква текстура в пространството, но и изкуствени - линиите на сгради, рисунки или нещо друго. Самите линии дори не е задължително да са прави, за да постигнете желания ефект.
Негативно пространство
Ако целите по-минималистична визия и искате да фокусирате вниманието на зрителите върху едно от качествата на конкретен обект, негативното пространство е чудесен похват. Това означава да оставите свободно пространство около обекта си, така че да имате изчистен фон, който не ангажира вниманието. В тези снимки няма нищо сложно, даже напротив, това са семпли кадри, в които обектът е водещ. Важна уловка е да му оставите “въздух” . В този случай комбинираме диагонална композиция с негативно пространство, като целта е да се покаже масивността на сградата вляво спрямо тази вдясно.
Кадър в кадъра
Да рамкирате обекта си е подход, който дава дълбочина на сцената, която заснемате. За целта можете да използвате прозорци, врати, арки, коридори, дори клони на дървета. Важна подробност е, че няма нужда “рамката” да обхваща целия ви кадър и да го затваря, за да постигнете интересен ефект. Този подход обикновено създава усещане за завършеност и пълнота в снимката.
Шаблони
Част от човешката природа е търсенето на шаблони и визуални модели, което прави тяхното снимане изключително успешно. Всякаква повтаряща се последователност от линии, форми или обекти може да е интересна за снимане, а в определени случаи това може да е поле за развихряне на абстрактна фотография. Често е много ефективно да намерите това, което нарушава шаблона, и със сигурност ще привлече погледа.
Натиснете на снимката, за да отворите галерията
*Всички снимки са направени с Huawei P10.