Какво не може Google?
Напоследък този въпрос се превръща повече или по-малко в риторичен. Появила се за пръв път през есента на 1997 г., емблематичната търсачка се превърна в едно от най-посещаваните места в мрежата. Стартирала като студентски проект на двама дипломанти от Станфордския университет – Лари Пейдж и Сергей Брин, днес търговската марка Google се оценява на повече от 46 милиарда долара, а кратката й (по-малко от 15-годишна), но съдържателна история често се цитира като азбучен пример за шеметен интернет успех.

В какво точно се крие магията на Google? В крайна сметка той не беше нито първият (надали ще е и последният) подобен сайт в web. Аз лично ясно си спомням времето, когато още никой не беше чувал странното име с две „О”, а всички търсеха с Yahoo, HotBot и AltaVista.

Разбира се, една от основните причини за феноменалната популярност нa Google e уникално добрият алгоритъм за търсене, който сайтът използва. Докато по времето на изброените преди малко човек трудно можеше да намери в необятната мрежа точно това, което търси с едно задаване на ключ (или с помощта на една търсачка), Google направи този тромав, досаден и времеемък процес лек и приятен като детска игра. Днес рядко някой използва повече от една търсачка, за да намери нужното му в web и в 9 от 10 случая тази търсачка е Google.

Въпреки това интелигентният, почти по човешки умен метод за преравяне и индексиране на космоса от онлайн информация далеч не е единственият плюс на култовата търсачка.

Изключително важно качество на Google е неговата сякаш неизчерпаема възможност за самообновяване и самоусъвършенстване.

За десетилетие и половина съществуване Google не спира да се развива, непрестанно добавяйки нови и нови функции към огромната мрежа от услуги и възможности, които сайтът предлага.
 
И докато много хора са чували (и ежедневно използват) опции като комплексно търсене на изображения, страхотния набор от онлайн офис приложения Google Docs или услугата за web реклама с Google Ads банери, то не са чак толкова много интернет потребителите, които знаят какви други, не по-малко интересни и впечатляващи възможности предлага търсачката.

Google Voice Search
Да, тази услуга е точно това, което си мислите – опция за гласово търсене в web. Едва ли би било пресилено ако кажем, че това е бъдещето. В крайна сметка от години се говори за по-естествен, близък до идеите на нормалното общуване интерфейс между човек и машина, но за момента всичко си остава повече или по-малко красива мечта. Въпреки това напредък в тази област се бележи (макар и бавно) и не е далече денят, в който всички ние ще можем да говорим на компютрите си, както Дейвид Боумън комуникира с HAL 9000 от легендарния роман „2001: Една одисея в Космоса” на Артър Кларк.

Дотогава, разбира се, има още доста време, но междувременно от Google ни предлагат да опитаме частица от очарованието на гласовото управление с Voice Search. Начинът за използване на опцията е изключително прост (както всички Google услуги между другото). За целта ви е необходима само заредена началната страница на търсачката и инсталиран на компютъра ви микрофон. Е, и Google Chrome естествено, понеже за момента това е единственият браузър, в който е интегрирана поддръжката на Voice Search.

Всъщност тази опция се предлага от известно време във версии за операционните системи Android и iOS, приложението на които, както е известно, е основно в сферата на мобилните устройства. Естествено подобна опция има смисъл най-вече и основно в света на таблетите и смартфоните, където класическата комбинация от клавиатура и мишка често липсва, а управлението с гласови команди изглежда най-естественият и лесен начин за използване на конкретното устройство.

Опцията за гласово търсене доскоро беше запазена територия на мобилните операционни системи, но отскоро е неразделна част от Google Chrome.

Отскоро Voice Search вече се предлага и като част от интегрираните функции на браузъра Chrome, а големият плюс тук е, че опцията позволява търсене не само в Google среда, но и в популярни онлайн услуги като YouTube и Wikipedia.

Google Image Search
Това е опция на търсачката, която ви позволява не просто да търсите изображения, а да търсите с изображения. Ако попаднете на фотография, която не знаете къде е заснета, или на лого на непозната компания, можете просто да ги завлечете и пуснете в лентата за търсене на images.google.com и да разгледате резултатите.

Засега опцията с влачене и пускане се поддържа само в два браузъра – Chrome (естествено!) и Firefox, като те освен това предлагат и специални Image Search добавки, улесняващи допълнително използването й. С тяхна помощ можете да използване Image Search, като просто кликнете с десен клавиш върху изображението и изберете “Търси в Google с това изображение”.

Поради естеството на работа си аз лично оценявам високо интегрирането на подобна опция като неделима част от функциите на търсачката.

Страхотна алтернатива на класическото търсене по текстов ключ - с помощта на Image Search буквално можете да "покажете" на Google какво точно ви трябва.

Наистина нямате идея какъв кошмар е понякога търсенето на снимки (достатъчно много и с достатъчно висока резолюция) за илюстрация на материалите, върху които работя, а с Google Image Search този неприятен процес се улеснява неимоверно.

Google Instant Pages
На финала една симпатична малка опция, която, макар да не е с толкова революционен характер, колкото споменатите две, също ще ви е от полза. Тя отново се поддържа само от Chrome и по същество представлява интелигентен алгоритъм за кеширане на откритите в резултат от определено търсене страници. Идеята е, че след като кликнете върху коя да е от връзките, сайтът, към който води тя, ще се зареди мигновено (или почти мигновено).

За да се възползвате от тази екстра, ще трябва да я активирате ръчно от Preferences > Under the Hood > Predict Network Actions to Improve Page Load Performance на Chrome.

По-скоро улеснение отколкото специална функция, Instant Pages ще ви помогне да зареждате по-бързо върнатите като резултат от Google търсене страници.

Тагове: