Когато през 2007 година в България за пръв път се заговори за преход от аналогова към цифрова телевизия в съответствие с изискванията на Европейските директиви и срокове, крайната дата (2012 г.) изглеждаше безкрайно далеч. Толкова далеч всъщност, че на повечето българи по това време цялата идея им изглеждаше крайно фантастична.
Днес, 4 години по-късно, вече сме почти на финала на този преход и макар все още да има какво да се желае по въпроса, за голяма част от телевизионните зрители в страната дигиталното тв разпръскване е по-скоро ежедневие, отколкото скъпа и фантастична екзотика.
Макар в началото на тази инициатива много от домашните потребители да бяха леко резервирани по повод на преминаването към новия стандарт (най-вече поради необходимостта от инвестиция в нови, по-скъпи приемници и телевизори), с рязкото поевтиняване на нужното оборудване днес цифровата телевизия е достъпна за всеки. Макар започнал трудно, днес този преход непрестанно набира скорост, катализиран от принципа „С хубавото се свиква лесно”. Причините за това са много и не свършват с видимо по-доброто качество на звук и картина, осигурявано от дигиталната технология за тв разпространение.
С налагането на новите стандарти все по-често виждаме примери и за три дъщерни технологии, станали възможни благодарение на DTV моделите за разпръскване, а именно телевизията с висока резолюция (HDTV) и т.нар. интерактивна и хибридна телевизия (IPTV и Hybrid TV).
Макар да съществуват няколко различни метода за дигитално тв разпространение, днес все по-често, когато говорим за цифрова телевизия, всъщност говорим за т.нар. DVB-S стандарт или по-просто казано: сателитни предавания, които през последните години все по-уверено изместват както кабелните, така и ефирните способи за тв разпространение.
Един от водещите европейски телекоми – Astra, има над 200 HD канала в портфолиото си.
HD на практика
В същото време именно с тях се свързват трите най-апетитни плюса на цифровата телевизия, които току-що изброихме. Най-важният от тях, разбира се, е свързан с магическото съкращение HD (висока резолюция). На пазара в момента на практика не се предлагат тв панели, които да не са поне HD Ready (720р/1080i съвместими) и дори най-неопитните домашни потребители вече знаят, че покупката на подобен модел се обезсмисля, ако той ще се използва за гледане на предавания с SD (standart definition) качество (които на подобен панел изглеждат, меко казано, грозно). За съжаление повечето масови тв оператори в България все още предлагат твърде малко (по-точно около дузина) HD канали като опция на потребителите си. За сравнение един от водещите европейски телекоми – Astra, има над 200 такива канала в портфолиото си.
Какво точно е IP телевизията
Другата интересна екстра тук – т.нар. IP телевизия (да не се бърка с интернет телевизия), също привлича вниманието на много голяма част от съвременните български потребители. Много хора тук допускат грешката да идентифицират конвергентни услуги (предлагани от оператори като Vivacom и Megalan например), предвиждащи едновременна доставка на интернет и тв съдържание с истинска IPTV. Разликите, макар и несъществени на пръв поглед, всъщност са значителни и се коренят в това, че при интернет телевизията като основна преносна среда се използва глобалната мрежа – интернет, докато при IP телевизията се използва собствена мрежа, изградена и поддържана от оператора, предлагащ тази услуга.
Посредством тази мрежа операторът може да осъществява контрол на качеството на услугата, достигаща до крайния потребител. От тук произтича голямата разлика в сигурността и качеството на двете мрежи в полза на IP телевизията. Отделно тя предлага и една уникална възможност: контрол върху съдържанието, което се предлага.
За съжаление в момента мнението на повечето специалисти в бранша е, че в България липсва „ноу-хау” за изграждане и развитие на IP телевизия. Още повече става дума и за доста сериозна инвестиция – една средна IPTV мрежа за около 2000 абонати би струвала на евентуалния си оператор между 1 и 2 милиона евро. Дори при силно консолидирания български пазар на тв услуги подобен разход не е по-силите на масовите телекоми и ако някой ден видим истинска, пълноценна IP телевизия у нас, тя вероятно ще е дело на външен инвеститор (от ранга на споменатите вече ASTRA, които в момента доставят IPTV за над 82% от домовете в Европа).
И какво – хибридна телевизия
На финала – хибридните тв услуги. Макар за някои те да изглеждат като производни на IP телевизията, всъщност предлагат доста по-широк спектър от свързани услуги. Това е изцяло европейска инициатива, чиято цел е обединяването на широколентова интернет доставка и традиционни тв предавания в един по-общ, хибриден пакет от опции за забавление, общуване в социални мрежи, гласуване, гейминг, VoD (видео до поискване) и други.
С все по-масовото навлизане на т.нар. Smart (интелигентни) телевизори популярността на подобни свързани услуги ще расте експоненциално и до края на 2012 г. вероятно почти всички значими тв компании ще излъчват именно хибридни предавания, а не традиционна телевизия, такава каквато я познаваме от почти 100 години насам.
HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) – изцяло европейска инициатива за предоставяне на тв услуги, включващи интернет сърфиране, интерактивна забава и класическа телевизия в едно.
Разбира се, логичният въпрос, който възниква след казаното до момента, е: какво можем да очакваме от този бранш през следващото десетилетие? Без съмнение с продължаване тенденцията към пълна цифровизация все по-сериозно ще се върви към изцяло HD телевизия, която по всеобщо мнение е бъдещето. Това е необратим тренд и цифрите до момента напълно го подкрепят: що се отнася до стандартите, пак цифрите говорят, че в крайна сметка именно DVB-S стандартът се оказва по-добре подготвен за пълна цифровизация, а оттам и за HDTV. Още повече тук възможностите за широколентов пренос на информация тепърва ще растат – нещо изключително важно не само заради прехода към сигнал с висока резолюция, а и евентуалната поява на 3D (стереоскопични) тв предавания – една много реална бъдеща посока, в която този вид развлечения ще се развиват.
- До момента в Европейския съюз са продадени повече от 185 милиона тв панели с HD резолюция
- В Германия около 57% всички продадени сателитни приемници за 2010 година са HD съвместими.
- DVB-S стандартът се оказва най-добре подготвен за прехода не просто към пълна цифрова, а HD цифрова телевизия.
- 75.2 милиона от общо 79.1 милиона потребители, гледащи сателитна телевизия, получават цифрова доставка, а едва 4 милиона – аналогова.
- При другите два конкурентни стандарта тези проценти са далеч по-неблагоприятни: 29.4 милиона цифрови абонати на кабелна телевизия срещу 41.6 милиона, гледащи аналогов сигнал.