Зимата иде! И не, тук няма да си говорим за новите серии на Game of Thrones, а за един от най-приятните и вдъхновяващи годишни сезони – зимата. Защото зимата е Коледа, ярки, празнични светлини, приятни семейни сбирки около трапезата и разбира се, най-вече и преди всичко сняг! Много, много сняг – ослепителна бяла красота, способна да превърне дори най-скучния пейзаж в прелестна ледена приказка.

А какво по-естествено от това да пожелаете спомен от нея; да заснемете как детето и кучето ви се гонят из преспите; как любимата ви се спуска шеметно по заледен планински склон или просто да уловите внушителната и спираща дъха гледка на огромно, покрито със сняг борово дърво. Факт – зимата ще ви предложи някои наистина страхотни фото възможности, но и ще изправи техническите и креативните ви умения пред някои сериозни предизвикателства.
За да ви помогнем по-лесно да ги преодолеете и да се завърнете у дома с куп фантастични снимки, сме ви подготвили кратко ръководство за зимна фотография.

 

Няколко практични съвета

Преди да се впуснем в малко сложната материя на експозиции, бленди и светломерене, ето няколко съвсем прагматични насоки за ентусиастите на тема зимни снимки.

Първо и преди всичко, ако искате да уловите наистина впечатляващи, уникални кадри, придържайте се към правилото за „златните часове”. Иначе казано, старайте се, доколкото е възможно, да се възползвате максимално от интервала малко след изгрева на слънцето и няколко часа преди залез.

Когато неговият диск се намира близо до земния хоризонт, светлината му пада под малък ъгъл. В резултат сенките на предметите са издължени, цветовете са меки и със страхотен жълто-оранжев, златист оттенък (оттам и името на тези няколко часа).

Това е универсално правило и снимането през зимата не прави изключение от него, с тази разлика, че през този сезон е добра идея да станете по-раничко и да се възползвате от сутрешните „златни часове”. Просто тогава шансът снежните картини, които искате да заснемете, да са осеяни с десетки отпечатъци от стъпки е много по-малък!



Облечете се топло и с непромокаеми дрехи! Макар да звучи като очевиден съвет, много хора го пренебрегват, след което зимната фотография за тях бързо се превръща в доста неприятно, смразяващо преживяване. Добра идея е и да си вземете ръкавици без пръсти – така дланта ви ще е относително защитена, а боравенето с контролите на камерата ви по-лесно.



Дръжте фотоапарата в чантата му, докато стигнете до мястото, където ще снимате. Дори модели с влагозащитен корпус като Nikon D7000 например могат да пострадат от вътрешен конденз, причинен от резки смени на температурата. Затова, преди да излезете навън с камерата си, я дръжте някъде на по-хладно, а когато се приберете у дома, я оставете да се аклиматизира постепенно – бързите и драстични смени на температурата могат лесно да повредят фината й електроника.

Да снимаме зимно!

Интересното при снимките през най-студения сезон е, че това, което го прави толкова уникален, е и причината той да е едно от най-трудните за фотография годишни времена. Причината се корени най-вече в начина, по който съвременните камери мерят светлината, нужна за заснемане на кадър с правилна експозиция.



Въпреки изключително сложните технологични алгоритми, широко използваната матрична система не е съвършена и наличието на много и еднакви тонове в кадър (в случая ослепително бяло) я обърква. Тъй като тя на практика „вижда” (т.е. преценява) сцената само в черно и бяло и се стреми да балансира средните тонове, често подобни ярки кадри се получават или преекспонирани, или недоекспонирани.

Иначе казано, в тях снегът или синее, или има подчертано сив до мърснобял оттенък.

За щастие фотограф, който е наясно с този недостатък на камерата си, може да го заобиколи! Както се казва – предупреденият е двойно въоръжен!

Един от методите е използване на ръчни настройки за експозицията, т.е. да не се доверявате на автоматичната преценка на вашата камера. За целта направете замерване от околен обект, който е неутрално сив или по-тъмен от снега, който го заобикаля. Запомнете настройките за скорост на затвора и бленда, които ви предлага апаратът, и ги задайте в ръчен режим. След това фокусирайте и снимайте цялата сцена. В случай че не се чувствате достатъчно сигурни в умението си, за да вършите всичко „на ръка”, ето ви алтернативен способ.

Почти всички съвременни фотоапарати разполагат с така наречената опция за компенсация на експозицията. Това е настройка, която ви позволява да пренебрегнете избраните от автоматиката параметри на експозицията и да я увеличите или намалите, т.е. изкуствено да преекспонирате или недоекспонирате кадъра. В случая с много яркия бял сняг идеята е да компенсирате в позитивна посока, т.е. да увеличите така наречената exposure value (EV) стойност с между +1 и +2 EV. Различните модели камери предлагат различни опции за промяна на този параметър, така че, за да откриете точния начин, ще трябва да се справите с ръководството на вашата камера.

 



Изпробвайте няколко различни настройки, а за да сте сигурни в резултата, разчитайте най-вече на хистограмата, която апаратът ви показва, не толкова на мини изображението върху LCD дисплея му. Крайната ви цел е снимка с хистограма, в която стойностите са или групирани в центъра, или са изместени леко вдясно, без да излизат извън пределите на скалата.

Oще няколко свежи идеи

Зимата предоставя някои наистина креативни възможности, от които ще е престъпление да не се възползвате.

Така например, ако вали силно сняг, добра идея е да поставите камерата си на статив и да поекспериментирате с ниска скорост на затвора.

 



Ако пък деня се случи ветровит – опитайте да снимате в режим с приоритет на затвора и по-високи скорости (над 1/250 от секундата). Така ще „замразите” движението на клоните на дърветата или падащият сняг.

В ярки, слънчеви дни винаги при възможност използвайте сенник за обектива си – отблясъците от снега само ще навредят на качеството на снимките. По същата причина избягвайте да използвате светкавица – ако не ви достига светлина по-добре повишете светлочувствителността (стойността на ISO) – дори и с цената на малко допълнителен „шум”.

По-малко е повече! Тази простичка, но много вярна композиционна максима важи и за снежните пейзажи. Не се опитвайте да „натъпчете” всичко пред погледа си в кадър. По-добре се огледайте за изолирани, малки мини-етюди от зимната картина, които да заснемете отделно.

Ефект на „изолация” можете да постигнете и с отваряне на блендата. Ако разполагате с достатъчно светлосилен обектив под ръка, позволяващ избор на бленди от порядъка на f/2.8 до f/1.4 можете да уловите конкретен обект „на фокус” и да „размажете” артистично фона зад него. Особено ефектно изглеждат подобни кадри ако за фон използвате ярки коледни светлини да речем.

Белият сняг е отличен фон за снимане на висококонтрастни кадри. Един ярко оцветен (например червен) обект върху искрящата белота изпъква по особено ефектен начин.

Контрастът между белите преспи и дългите зимни сенки на обектите също е много впечатляващ – използвайте го, за да „насочите” окото на зрителя в желаната от вас посока. Винаги търсете „водещи линии” които да ориентират зрителя по посока обекта на фотографията – например самотно дърво, хвърлящо дълга сянка пред себе си.

 



На свечеряване и през нощта цветните отблясъци от градските светлини създават неповторима атмосфера. Комбинирани с отраженията, хвърляни от снежните преспи и ледените форми, те могат да се превърнат в истински фото шедьоври – при това със съвсем малко старание от ваша страна.

Приятно снимане!

Тагове: