Една от сферите на промишлеността, която беше ударена сериозно от световната икономическа криза през тази година, се оказа мобилната индустрия. Докато в последните години производителите на телефони се радваха на постоянен ръст на продажбите и съответно на печалбите, през изминалите месеци се наложи да затегнат коланите, след като заради несигурната обстановка това направиха и потребителите от цял свят. И макар че спадът в продажбите на телефони беше осезаем, не всичко при тях се оказа в такова незавидно положение. Докато продажбите на обикновените телефони намаляваха, популярността на така наречените „умни“ телефони продължи да нараства. Това е тенденция, която ще продължи и в близките години, тъй като пазарните анализатори очакват все повече потребители да открият предимствата на този тип телефони, въпреки че цените им са значително по-високи. Операторите също възлагат големи надежди на смартфоните, като се надяват да им помогнат да се справят с намаляващите приходи от гласови услуги. По-добрите им възможности за достъп до интернет и опциите за персонализация, които предоставят допълнителни приложения разпространявани от все по-популярните магазини за софтуер, стимулират потребителите да прекарват все по-повече време онлайн и съответно да консумират повече данни. На тази тенденция може да се гледа като на подготвяща почвата за идването на мрежите от четвърто поколение, които ще осигурят много по-бърз начин за обмен на информация.
През идните месеци и години смартфоните ще се продават все повече и заради една друга, но съществена причина – цените им ще намаляват все повече и те ще стават все по-достъпни. На практика ще изместят сегашните телефони от среден клас, които на свой ред ще се предлагат на цените на бюджетните модели.
Сбогом на кризата
Изглежда, че по-тежкият период за производителите на телефони е отминал и вече има признаци, че поне в този сектор, нещата отиват към подобрение. По данни на IDC за третото тримесечие на 2009 г в световен мащаб са били доставени 287.1 милиона телефона, което, макар да е с 6% по-малко от същия период на миналата година, е с 5.6% повече от второто тримесечие на годината. Агенцията смята, че това са първите признаци на възстановяване от идването на икономическата криза насам и са следствие от инициативата на много търговци да предлагат стари устройства на значително по-ниски цени, което е достатъчно, за да предизвика интерес у потребителите и да вдигне продадените обеми. Това ще продължи и през настоящото тримесечие, което традиционно е най-силният период за производителите, а освен това повечето от тях пуснаха на пазара някои от най-атрактивните устройства. Експертите на Gartner посочват други цифри – продадените телефони (забележете – продадени, а не доставени) са 308.9 милиона, което е 0.1% годишен ръст.

Умни телефони в атака
през Q3 са били доставени 43.3 млн. смартфона, според IDC, което напук на кризата, е нов рекорд за този тип устройства. Резултатът е с 4.2% повече от същия период на миналата година и с 3.2% повече от Q2 на тази. Според Gartner продадените смартфони са 41 милиона, или с 12.8% повече от преди година. От IDC посочват, че потребителите се обръщат към смартфоните заради разширените им възможности за забавление и продуктивност, като благодарение на големия брой предложения хората могат да изберат модел, който най-добре отговаря на техните изисквания и нужди – за мултимедия, работа със социални мрежи, за електронна поща и т.н.

В класацията на производителите на умни телефони има някои размествания. Nokia продължава да е най-големият производител на смартфони с 37.9%, като за година е увеличила присъствието си на него, както и броя на продадените устройства. Сред популярните модели са бюджетният Nokia 5800 и любимият на много бизнесмени E71. През есен­та флагманът N97 получи дългоочаквания ъпдейт, който добави към него възможността за кинетично превъртане в менютата, като значително подобри работата с устройството и я направи много по-интуитивна. Nokia нямаше други атрактивни модели от по-висок клас, поради което компанията загуби не малка част от пазарния си дял. Това доведе и до спад на средната продажна цена на продуктите є с по-бърза скорост от средната за индустрията.

Следват канадците от Research In Motion, които отбелязват най-впечатляващия годишен ръст – според IDC пазарният дял на компанията вече е 19%, а продадените телефони за година – с 35.7% повече. BlackBerry-тата вече са насочени към по-широк кръг потребители, а не само до тези с бизнес потребности и както показват резултатите, новата стратегия работи. През последното тримесечие ръстът най-вероятно ще продължи, тъй като на пазара се появиха очакваните модели Storm2 и Bold 9700. Междувременно RIM работи по новата версия на платформата, която вероятно ще включва нов браузър, базиран на популярния енджин WebKit с добавена поддръжка на Adobe Flash. Компанията вече купи Torch Mobile, които познаваме с браузъра Iris (ползва WebKit), така че нещата тук изглеждат достатъчно сигурни.

За третото тримесечие Apple успя да продаде най-много от телефоните си досега и вече е на трето място в класацията на IDC със 17.1% дял. Принос за това има новият iPhone 3G S, който се предлага почти в цял свят, както и намалената цена на iPhone 3G, която стимулира много потребители да се сдобият с него. През последното тримесечие това може да се промени значително, тъй като най-накрая започнаха продажбите на телефона в Китай. Въпреки високата цена, особено на фона на местните копия на iPhone, операторът China Unicom очаква да реализира големи продажби. Apple са известни със секретност­та около делата им, затова няма много известна информация относно бъдещите им планове, но в мрежата упорито се промъкват слухове за още по-евтина версия на iPhone. Предстои да видим дали ще се окажат верни, но едно е сигурно – компанията успя да заслужи мястото си сред най-големите производители на смартфони.

HTC завърши тримесечие­то на четвърто място с 5.6% от пазара на смартфони и макар че скоро няма изгледи да успее да достигне Apple, има с какво да ни изненада. Компанията е най-големият производител на телефони с Windows Mobile, но освен това активно предлага и модели с Android. Всъщност през последните три месеца на годината очакваме да се представи по-добре, тъй като сега на пазара излязоха евтините модели Touch2 и Tattoo, съответно с WM 6.5 и Android. Разбира се, няма как да пропуснем и HTC HD2 – един от най-интересните телефони, който също ще подкрепи продажбите в края на годината. През първата половина на 2010 г. HTC ще пусне 10 нови телефона, 7 от които ще използват Android. Скоро очакваме Android версия на HD2, а в края на 2010 г. компанията ще предложи смартфон с Windows Mobile 7.

Samsung се завърна в челната петица на производителите на умни телефони с 3.5% пазарен дял, което се дължи главно на разнообразните модели с Windows Mobile, които предлага. Въпреки това компанията не остана настрани и от другите платформи – успя да пусне в продажба два модела с Android и представи първия мобилен телефон, способен да записва и HD видео. Стана пионер и в още едно отношение – заедно с Vodafone анонсира първите смартфони, базирани на LiMo Release 2 – мобилната платформа на LiMo Foundation. Преди месец компанията обяви и собствена мобилна ОС, носеща името bada. Така догодина очакваме разнороден микс от смартфони от Samsung – с Windows Mobile, Android, bada и Symbian OS. Най-вероятно 70–80 процента от смартфоните на Samsung следващата година ще използват операционна система с отворен код, а ако се вярва на слуховете, ще има и Linux устройства.

Платформи
През есента Android навърши една година и анализаторите не спират на възлагат големи надежди на младата платформа. И докато първите устройства дължахме изключително на HTC, то през изминалите месеци към лагера на Google се включиха повече компании, които вече са представени на пазара. Включването на Motorola, Samsung, LG, Sony Ericsson и Acer, наред с останалите накара експертите да смятат, че вече е достигната критичната маса и през следващите месеци платформата ще започне да печели все по-сериозни пазарни позиции. В края на годината дебютира и версия 2.0, което показва, че тя се развива, за да отговори на изискванията на производители и автори на софт­уер. Сериозен проблем, с който се сблъскват компаниите, заложили на Android, е начинът, по който да диференцират продуктите си. Повечето решават това по същия начин, както и при Windows Mobile – с добавянето на свои шелове като Sense на HTC и Nexus на Sony Ericsson. По данни на Canalys през третото тримесечие Android вече държи 3.5% от пазара на смартфони – и това само година след пускането на първия телефон с платформата.
Догодина очакваме по-сериозно включване от страна на Motorola и Sony Ericsson, които в края на тази година аносираха първите си смартфони с Android. Motorola ще насочи всичките си усилия към платформата на Google поне до излизането на Windows Mobile 7, докато Sony Ericsson ще продължи да предлага смартфони с различни платформи. В момента шведско-японския концерн разработва продукти със Symbian (Satio), Windows Mobile и Android. През това тримесечие очакваме компанията да засили позиците си, тъй като на пазара ще се появят двете й топ устройства - Xperia X2 с WM 6.5, последван от Android базирания X10 през февруари. 

През есента Nokia представи и първия телефон с новата платформа Maemo 5, която наследява софтуера ползван в серията от интернет таблети на компанията. Базираната на Linux система привлече вниманието с новия си, оптимизиран за управление чрез докосване интерфейс и впечатляващи способности за многозадачна работа, които до известна степен се доближават до тези на настолен компютър. Maemo тепърва ще намира по-сериозно място в портфолиото на компанията и особено при моделите от най-висок клас. В същото време Symbian OS ще остане за телефоните от по-нисък ценови клас. Като имаме предвид, че тези устройства са най-продаваните и обемите, които реализира Nokia, пазарният дял на платформата най-вероятно няма да се промени значително от сегашното ниво – данните на Canalys през третото тримесечие сочат, че Symbian има 46.2%. През тази година Nokia за пръв път добави капацитивен сензорен дисплей към свой телефон, така че това е една от екстрите, които ще намират все повече място в продуктите є.
Symbian OS вече върви по пътя на софтуера с отворен код и 2010 г. ще бъде особено важна за платформата. Към края є със Symbian^4 се очаква да дебютира напълно новият сензорен интерфейс, който трябва да направи платформата отново атрактивна за потребители и производители. Пак догодина очакваме излизането на следващата версия Maemo 6 (Harmattan) и на първите масови устройства с нея – все пак въпреки вниманието, което привлече, N900 си остава нишово устройство. То е достатъчно важно, защото Nokia се надява да събере ценен опит, който ще ползва при създаването на следващите модели за масовия потребител. Maemo 6 и Symbian^4 ще разполагат и популяризираните от iPhone мултитъч възможности и ще са изградени на базата на Qt, което ще позволи създаването на приложения, които ще работят и с двете мобилни операционни системи.
В края на годината напълно изненадващо дебютира и собствената операционна система на Samsung - bada. Тя всъщност ще е разширяване на концепцията, залегнала в Samsung Jet, който, макар да не е смартфон, предлага много от възможностите на умните телефони. Както е видно от статистиката, въпреки че е в първата петица, Samsung не е особено голям производител на смартфони, така че в подобен подход има някаква логика. Освен това на преден план веднага изниква въпросът – имаме ли нужда от още една мобилна операционна система? Компанията се готви да пусне SDK софтуер, с който да могат да се пишат приложения, но тепърва предстои да разберем какви точно ще бъдат те – дали става дума за уиджети или за нативен софтуер.
Положението на Windows Mobile в момента съвсем не е за завиждане. Според Canalys за изминалото тримесечие пазарният дял на платформата на Microsoft е намалял с цели 33% на годишна база до 8.8%, което е много сериозен спад. И това едва ли ще се промени в близко време, не и преди идването на WM 7 следващата година. Очаква се новата версия (която според информацията ще бъде представена през март) да е пренаписана почти изцяло, за да може успешно да конкурира атрактивните предложения на Apple, BlackBerry и Android. Всъщност като следствие от плановете на HTC да увеличи дела на моделите с Android в портфолиото си, делът на WM може да продължи да намалява. Microsoft продължава да има сериозен партньор в лицето на LG. Наскоро компанията обяви плановете си да пусне повече от 10 смартфона с WM 6.5 през следващите 12 месеца. 

Изводът от всичко – пригответе се да чувате все по-често думата смартфон и ако все още не сте изкушени от възможностите, които предоставят този тип устройства, вероят­но скоро операционната система ще е основният ви критерий при избор на нов телефон.

Тагове: