Популярен канал в YouTube определи заявената 48-мегапикселова резолюция на камерата на iPhone 16 Pro като „абсолютно фалшива“. Професионалният фотограф Тони Нортръп казва, че истинската разделителна способност е „около шест мегапиксела“.
Себастиан де Вит, съосновател на Lux - разработчикът на Halide и Kino, - се противопоставя на това и казва, че реалността е по-комплексна.
Нортръп не премълчава нищо в своя видеоклип, озаглавен iPhone 16 Pro камерата: разочароваща и заблуждаваща.
„Първо, 48-мегапикселовата разделителна способност е абсолютно фалшива. При идеални условия тя осигурява около 6 мегапиксела реални детайли. Второ, когато увеличите изображението с помощта на фалшивия обектив с 2-кратно увеличение, качеството става абсолютно ужасно. Apple е предоставила на 13-милиметровия суперширокоъгълен обектив същото фалшиво 48-мегапикселово третиране и можете да очаквате същата липса на реално подобрено качество на изображението“, казва той.
Струва си да се отбележи, че Нортръп все още дори няма iPhone 16 Pro. Вместо това той основава коментарите си на 48-мегапикселовия сензор в iPhone 15 Pro. Освен това той прави сравнения с резултатите на iPhone и пълнокадров DSLR апарат, което е откровено неточно.
Но има ли нещо вярно в твърдението му, че 48-мегапикселовият сензор е „фалшив“? Да... и не.
Сензорът в iPhone има 48 мегапиксела. Използват се обаче цветни наслагвания, така че всеки отделен пиксел улавя само един цвят. Изходът от четири от тези отделни пиксели (два зелени, един червен и един син) се комбинира в един фотос.
По този начин може да се твърди, че „истинската“ разделителна способност е 12 MP, а не 48 MP. Ако Нортръп казваше това, то би било напълно разумно, макар че все пак би било малко далеч да се нарече твърдението на Apple за 48 MP „фалшиво“, тъй като подредбата Quad Bayer създава абсолютно по-голяма детайлност от обикновен 12 MP сензор. Но той отива по-далеч, като твърди, че цялостното качество на продукцията е подобно на пълнокадров 6МР сензор, което, както казахме, е напълно безсмислено сравнение.
На критиката отговаря Себастиан де Вит, съосновател на Lux и човекът зад приложенията Halide и Kino.
„Не виждам защо да не можем да изберем да използваме 12 MP собствена разделителна способност на сензора с всички обективи. В iOS 18 на Pro m, ако изберете 12 MP, се избира само 24-милиметровият обектив, а 28- и 35-милиметровите не са налични. Защо Apple не позволява на другите обективи да работят с различна от 24 MP резолюция? 48 MP е компютърно сливане, просто го разделете.“
Той отбелязва, че дори не може да се говори смислено за разделителна способност, без да се отчита разделителната способност на обектива наред с други неща, и че по-разумното сравнение е между 48MP и 12MP сензори на Sony, използвани в iPhone.
„Разбира се, никога не е съвсем полезно да сравнявате iPhone - или който и да е смартфон! - с пълнокадров фотоапарат, тъй като физиката диктува резултата от изображението. Не можете да победите физиката, когато става въпрос за събиране на светлина и получаване на определен вид визуализация. Ето защо телефоните са склонни да компенсират в областта, в която са далеч по-добри: изчисленията. Изчислителната фотография позволява неща, за които пълнокадровият ви фотоапарат дори не може да мечтае, като 10-секундни нощни експозиции от ръка със сензор с размера на нокътя на малкия ви пръст или по-малък“, завършва той.
Снимка: Unsplash
Виж още: Един ден в компанията на Samsung Galaxy Z Flip6