Едно от най-хубавите неща на Tech Expo 2016 е, че успяхме да се видим с някои от читателите ни, но и се надяваме, че успяхме да привлечем и нови. Но събитието ни даде и още една невероятна възможност – да поговорим с професор Харалд Лешке. Въпреки че неговото име се свързва най-вече с проекта за електрическите таксита в България, проф. Лешке има невероятен опит, натрупан през годините му в автомобилния бранш.

Харалд Лешке е роден през 1947 година в Кьолн, Германия. Завършва специалност Индустриален дизайн в Университета Фолкванг в Есен, Германия, а през 1977 година започва работа в Daimler-Benz Group в отдела по външен дизайн.

Професорът работи 30 години в дивизията Advance Design на Mercedes като ръководител на студиата й в Германия, Италия, Токио и Лос Анджелис. Паралелно с това от 1982 година преподава в университети, първо в Щутгард, след това в Будапеща, България и Китай. Преди да се пенсионира, Mercedes Design организира изложение в Будапеща, което има огромен успех. Тогава се ражда и идеята за подобно шоу и на други места. Именно в този период професорът идва в България и се запознава с хората от Balkan Star, работещи с Mercedes, с професор Драганов и с доц. д-р Игор Дамянов, който тогава заема поста на министър на образованието.

Малко след това идва и планът за Universe - “автомобили, създадени в България". С професор Драганов изграждат три коли, първо в София, а после и в Сливен, базирани на модела Smart и изпълнени в цветовете на България. След като се пенсионира, проф. Лешке продължава с Leschke design, като консултант, работещ за университета. „Моята компания всъщност е компания от един човек. Когато някой има нужда от консултация, аз съм насреща. Моята сфера все още са автомобилите, но съм насочен към екологичните решения, които да ни помогнат да живеем в едно по-добро бъдеще“, добавя събеседникът ни.

 

 

Посетителите на Tech Expo 2016 могат да видят прототип на една от най-интересните разработки на професора у нас – електрическо такси. Проект, който е не само щадящ околната среда, но и социално отговорен.

 

Въпроси: Илия Темелков

 

Професор Лешке, вие говорите за електрическите коли и електричеството като цяло и смятате, че след Чернобил и Фукушима ядрената енергия не може да бъде адекватно решение. Бихте ли разказали повече за това си мнение.

Огледайте се около себе си. Ситуацията в Русия дори сега не може да се нарече безопасна след случилото се в Чернобил. След случилото се в Япония също не си взехме поука, а положението там продължава да е много лошо. Аз имам въображение, работил съм в дивизията Advance Design на Mercedes и съм свикнал да мисля в перспектива. Днес има летища, от които можеш да вземеш такси директно до атомните електроцентрали, в Брюксел например. Тези централи са стари, с много проблеми. Можете ли да си представите какво ще стане, ако нещо се взриви там? Германците може би ще се преселят в България. За българите е същото. Може да казваме, че технологията е безопасна, както казвахме за "Титаник". Но "Титаник" потъна и хиляди хора загинаха. С ядрената енергия мащабът е друг. Ако нещо лошо се случи, последиците ще са непоправими в продължение на много години. Ние сме интелигентни хора и имаме шанс да произвеждаме електрическа енергия на база на по-безопасни и по-интелигентни решения от ядрените централи. Привържениците на ядрената енергия, разбира се, продължават да твърдят, че всичко е много безопасно. Аз лично не смятам, че е, и съм против това, при положение че имаме много други начини и средства да произвеждаме енергия, и то в страни, които не са специализирани в ядрена енергетика, тъй като става дума за нови технологии. Това е шанс за всички да се включат в производството на енергия. Веднъж попаднах във Facebook на въпроса, какво би се случило, ако Америка трябваше да се захранва само със слънчева енергия. Колко пространство ни трябва за това? И ако погледнете отговора на картата – това е едно наистина малко пространство. Разбира се, производството на енергията не е всичко, тя трябва да се пренесе, но това е шанс да направим живота си по-безопасен, по-спокоен, по-удобен и да ползваме енергийни източници, които не ни струват нищо. Всъщност имаме редица шансове, дадени ни от слънцето, водата и вятъра, по-добри и от дадените ни от природния газ и петрола.

 

 

 

Според вас колко време е необходимо на човечеството да осъзнае, че това е пътят към бъдещето? Защото и в момента сме способни да го реализираме, но не го правим.

Всички критикуват Меркел в Германия, но след Фукушима тя удари спирачките, като каза, че бъдещето не може да бъде такова, и започна постепенно да затваря старите атомни електроцентрали. Изисква се много работа, защото само за изчистването на последиците от радиационното замърсяване са необходими много години. В Германия все още не можем да ядем гъби от определени области, замърсени от Чернобил. Може би и други страни ще поемат по този път, но трябва да се отчетат и техните интереси. Ако германски доставчик на електричество спре да работи, те ще кажат „Ок, но ни дайте няколко милиарда, за да оцелеем”. Политическата обстановка има голямо отношение към проблема, но отделните хора също могат да направят много по въпроса. Вземете Илон Мъск. Той не произвежда само Tesla автомобили, а и батерии за дома. Можете да осигурите евтино електрозахранване на дома си, ако има слънце. При това така ще имате собствен източник, което ви прави до голяма степен независими. Аз виждам много бъдещи решения, които могат да направят живота ни по-защитен. И по-чист. Защото, ако се запитате кое е най-важното за нашето бъдеще, то е чистият въздух, чистата вода, чистата енергия, чистата храна. В България все още имате чиста вода, но на много места по света тя е напълно изчерпана и може само да се купи. Достъпът до чиста вода далеч не е повсеместен и това е огромен проблем. Електричеството е вид чиста енергия, която може да промени много неща, особено в транспорта.

 

 

Споменахте Илон Мъск и бих искал да ви попитам мислите ли, че една рокзвезда в областта на технологиите е нещото, което може да ни накара реално да започнем да използваме слънцето и други екологични източници на енергия?

Когато през 2009 г. стартирахме проекта с електрически автомобил, тогава още не такси, а само един автомобил, всеки казваше „вие сте луди, това не е мощен двигател и този на традиционните автомобили дори звучи по-добре”. Сега бордовете на много компании, включително Mercedes, VW, Renault, обявиха на изложението в Женева, че бъдещето е на електрическите коли. Трябваше ни време, около 7 години дотук, за да убедим компаниите си да подкрепят електрическите автомобили. Илон Мъск е предприемач визионер. Той е човек, който не убеждава хората да му дадат пари, а ги вдъхновява да го направят. Ако вдъхновиш някого, е по-лесно да получиш парите му, отколкото ако трябва да го убеждаваш. Засега той не прави голям бизнес с електрическите автомобили, но мисля, че хората, които ги купуват, му вярват и очакват нещо да се случи в тази посока. Успехът му е много важна част от тенденцията никой да не произвежда неикономични коли в бъдеще. Много важен въпрос за развитието на автомобилите в момента е и тяхното зареждане. Ситуацията е като с мобилните телефони, при които доста време всеки модел се зареждаше с различен адаптер. При електроавтомобилите от самото начало трябва да се каже „не” на 5 - 6 различни видове станции за зареждане или адаптери. Трябва да има един и той да работи с всички коли. Новите технологии се развиват толкова бързо, че ако сега имате батерия, след две години вероятно ще е остаряла и дори неизползваема, но ще можете да си вземете нова, с по-голям капацитет, по-бързо зареждане, по-екологична и т.н. В тази област може би също ни трябва нещо като ъпдейти, както при компютрите, софтуерни и хардуерни. Това е голямо предизвикателство и аз съм обърнат към бъдеще, в което виждам много начини животът ни да стане по-добър.

Tech Expo 2016 продължава до 22 май в Sofia Ring Mall. Очакваме ви на нашия щанд, а следващия уикенд - на нашите технологични разговори. 

Оцени:
Рейтинг: 4
Най-четени
Всички

Каква е тайната зад четворната камера на Galaxy S10 5G?

38 | 19.04.2019
Още от Tech

Без тайни: Google Pixel 3a и 3a XL вече в официални рендъри

3 | 20.04.2019