Опитите за сближаване на портативните конзолни игри и мобилните телефони не са от вчера. Всичко започна преди много години с инициативата на Nokia да спечели феновете на електронните забавления с хибридните устройства от серията N-Gage, които осигуряваха атрактивно игрово преживяване, макар и с ограничен каталог заглавия. Предлагаха и удобен начин за управление, включващ специални хардуерни бутони. Експериментът (според слуховете в него е бил намесен и Nintendo) обаче се оказа неуспешен, принос за което имаше и липсата на достатъчно съвместими телефони и макар че впоследствие Nokia се опита да поправи това, като пусна игрите и за други от смартфоните си, нещата не потръгнаха. Няколко години по-късно се появи iPhone и промени всичко. Apple позволи на авторите на приложения да създават сложи в графично отношение игри и им осигури ефективен начин за разпространение, което си каза думата – този тип съдържание бързо стана най-предпочитаното сред мобилните потребители и започна да отнема от пазарния дял на портативните конзоли на Nintendo и Sony. И все пак с увеличаване сложността на мобилните игри, които благодарение на мощните двуядрени процесори вече са с качество, каквото очакваме от истински конзоли, са нужни и по-сложни начини за управление. За игри като Angry Birds такива не трябват, но при по-сериозните заглавия виртуалните джойстици и бутони просто не са достатъчни. Време беше за действие.

Слуховете, че Sony се готви да използва един от най-популярните си брандове – този на PlayStation, в мобилната си инициатива с Ericsson, се появиха отдавна и периодично се завръщаха с нова сила. И по някое време в края на миналата година излязоха неофициал­ни снимки на първия такъв телефон. Организацията на Sony Ericsson очевидно имаше и някакви пропуски в сигурността, тъй като последва серия от предварителни ревюта и отзиви за устройството, месеци преди официалната му премиера. А тя се състоя в началото на тази година по време на мобилния конгрес, когато разбрахме, че търговското име на устройството е Xperia Play.


Дизайн

Xperia Play не може да мине за компактно устройство, но това е цената, която трябва да се плати за специалните бутони, поместени върху подвижната долна част, които го открояват от останалите смартфони и за щастие не правят телефона много дебел. В същото време извитият заден панел е достатъчно ергономичен за удобно захващане и тук следва тенденцията, започнала с Vivaz и продължила и в други от продуктите на Sony Ericsson. Достатъчно е да плъзнете горната част на телефона, при което ще се активира солидният слайд механизъм, и ще се срещнете с игровия панел. Бутоните в него са с по-малък ход, отколкото тези в контролера Dual Shock, но въпреки това осигуряват много добра реакция. Към тях са добавени и два странични бутона, които попадат под показалците в игрови режим, а между тях хитро са поставени бутоните за звука, така че да не пречат, докато се забавлявате. Иначе между навигационните бутони върху предната част са включени и две сензорни зони, които също могат да се използват от игрите – това помага за освобождаване на екрана от пръстите ви и за по-добро игрово преживяване. Върху долната страна на телефона (в отворено положение) ще забележите 3.5 мм изход и microUSB порт – позицията на първия е добра, защото кабелът не пречи при игра. При това разположение на двата порта телефонът може да се включи в специалната мултимедийна станция Sony Ericsson Multimedia Dock DK300, която се продава отделно.


Управление

4-инчовият дисплей на Xperia Play (16М цвята и резолюция 480x854 пиксела) осигурява отлична рязкост и точно цветопредаване, но по отношение на яркостта има какво още да се желае. Не се справя кой знае колко добре и под директна слънчева светлина, но това е проблем за много устройства. За съжаление не е снабден с мобилната версия на технологията Bravia, която ни впечатли в Xperia arc. Под дисплея са разположени познатите бутони за управление на Android и за наша радост те са хард­уер­ни, а не сензорни, така че по-трудно могат да бъдат активирани случайно, докато играете. Смартфонът разчита на Android 2.3.2, като към платформата са добавени и различните интерфейсни и софтуерни допълнения на Sony Ericsson. Откриваме различни нови уиджети, които могат да се поставят върху многобройните страници на основния екран и приложението Timescape, което интегрира ъпдейти от Twitter и Facebook с SMS съобщенията ви, за да осигури единен поток от информация. Има и опция за промяна на фиксираните в долната част на екрана приложения.

За истински геймъри

Сред допълненията има и няколко специално посветени на геймърската специализация на телефона. Уиджетът PlayStation Pocket позволява директното стартиране на версии на ретро игри – в него може да бъде открито Crash Bandicoot, което е порт на заглавието за PlayStation от 1996 г., но освен това може да закупите игри като CoolBoarders 2, Destruction Derby, Jumping Flash, MediEvil и Syphon Filter. Другият уиджет води към приложението Get Game, предлагащо игри, оптимизирани за Xperia Play. Третият начин за достигане до заглавията е чрез Xperia Play Launcher, който се стартира автоматично, след като отворите слайдера, и предлага достъп до наличните заглавия чрез големи икони, а освен това осигурява връзка към Android Market и по-точно към секцията с оптимизирани игри за устройството. В комплекта е включена 8 GB карта, така че място има достатъчно.

В телефона ще откриете 6 предварително инсталирани игриStar Battalion, FIFA 10, Bruce Lee Dragon Warrior, The Sims 3, Crash Bandicoot и Tetris, а Asphalt 6: Adrenaline може да изтеглите безплатно. Общо достъпните игри са над 100, като те са оптимизирани така, че да могат да се възползват от хардуерните бутони. Освен това постоянно се появяват и нови. Има и заглавия, които са ексклузивни само за телефона, а сред първите ще и е мобилната версия на хитовата инди игра Minecraft, която по-късно ще е достъпна и за други Android-и. Като цяло игровите контроли работят много добре и правят удоволствието от игрите по-голямо – това може да се усети добре например в екшън заглавието Bruce Lee: Dragon Master. Тук трябва да споменем и наличието на стерео говорители, които добавят и своето към игровото преживяване с телефона. Друг уникален аспект на Xperia Play е обещанието за мултиплейър игра (локална или онлайн), но поддръжката за нея зависи от конкретното заглавие. Когато не се използват за забавления, бутоните продължават да са полезни – например за навигация в уебстраници и отваряне на линкове.


Хардуерът

Всичко това се задвижва от процесор Qualcomm Snapdragon MSM8255 на 1 GHz, комбиниран с графичен ускорител Adreno 205 и 512 MB RAM – същите компоненти са добавени и в Xperia arc. Производителността на двете устройства е почти идентична – макар че това не е най-мощ­ният хардуер на пазара, Xperia Play се справя добре с всички задачи и, разбира се, с игрите. Навигацията в интерфейса е плавна, като същото може да се каже и за използването на вградения браузър, който поддържа Flash съдържание. Основната камера е едва  5.1 МР и не ползва Exmor R сензор, а най-големият минус е, че не е в състояние да записва 720р видео, а осигурява клипове с максимална резолюция 800x480 пиксела при 30 fps. Странно, защото хардуерът със сигурност поддържа HD видеозапис. Освен това трябва да се примирите със стандартния за Android интерфейс на камерата, а не този, разработен от Sоny Ericsson за другите є модели.

Това обаче са неща, които могат да бъдат променени със софтуерен ъпдейт. С такъв например наскоро беше добавена функцията Facebook inside Xperia, която интегрира социалната мрежа в различни от приложенията на телефона. Налице е и предна VGA камера за провеждане на видеоразговори – например през Skype, който отскоро поддържа тази функционалност под Android. Батерията на телефона се справя учудващо добре с допълнителното натоварване, което носят игрите, и нейният капацитет от 1500 mAh стига за 6–7 часа непрекъсната игра, а ако игровите сесии не са толкова дълги, може да очаквате около ден на смесена употреба с другите телефонни функции, преди да се наложи да включите зарядното.

 

 

 

Тагове: