Oт момента, в който излязох от летището в Амстердам, бях въвлечен в изживяването IONIQ. След бърз брифинг получих заветния ключ - очакваше ме почти цял ден зад волана на едно смело начинание на южнокорейския производител. На едно ли? Всъщност IONIQ не е просто един автомобил - това е платформа, която спокойно наричам иновативна. До този момент нито един друг производител не е прибягвал към подобна стратегия. А тя, сигурен съм, ще е полезна за всички - най-малкото ще даде отговор на важен въпрос за бъдещето ни - как приемаме електрическите автомобили.
Автор: Виктор Джамбов
Какво е IONIQ...
IONIQ е автомобил. Разбира се, вече сте се убедили в това от снимките, но това, което може би не се вижда, е, че IONIQ всъщност може да бъде три различни коли. Точно така – те изглеждат почти идентично, като разликите могат да бъдат открити в по-различната броня или някои дребни цветови елементи (сините кантове при хибридите и медния при електрическия). И точно това е смелото решение на Hyundai, което до този момент не сме срещали – три електрически вариации, които се възползват от едно и също шаси!
Цялостната идея е за намаляване на вредните емисии и налагане на електрическите автомобили, а от Hyundai ни дават истински избор – дали IONIQ да е хибрид, plug-in хибрид или изцяло електрически. И при цялото това, запазвайки самия автомобил максимално класически – както като дизайн и интериор, така и като шофиране и поведение на пътя.
Самото име е хитроумна комбинация от някои от ключовите черти, на които наблягат от Hyundai. От една страна имаме ION (йон, или електрически заредена частица), имаме IQ (за умните възможности на автомобила) и цялото звучене е като английската дума unique, която означава уникален.
Медните кантове продължават и в купето - около бутона за старт, инфотейнмънт системата и дори по волана. Приятен детайл.
... и какво правя в Амстердам?
Едно прекрасна място, което отговаря на духа на IONIQ. Именно това ми направи най-силно впечатление, разхождайки се в малкото свободно време из центъра на Амстердам, прекосявайки каналите и преминавайки през небезизвестни улици, в които мека светлина хвърлят и “червените фенери”. Това е град, в който миналото и съвремието живеят в разбирателство. Представете си заведение, в което човек може напълно легално да запали това, с което Холандия е известна, а до него друго – в което възрастни хора спокойно посръбват кафе или чай. А веднага след тях – прозрачна стъклена стена, зад която девойка по бельо събира погледите, очаквайки някой да се престраши, да влезе за момент в живота й, да дръпнат пердетата и да се откъснат от всичко. През това време се носи стипчивата миризма на свободата, издишана от щастливи младежи, а от другата страна на улицата – там е каналът, по който спокойно преминава лодка. Отмествам погледа едва няколко метра по-нагоре по улицата, която кипи от живот – засмян, шумен, непримирим – точно такъв, какъвто трябва да бъде, за да видя поредната станция за зареждане на електрически автомобил. Там вече е свързано едно возило, което жадно дърпа ток, за да закара после собственика си у дома – без да разпръсква вредни емисии във въздуха, без да разчита на отживелите (бих искал да кажа, но все още не) бензин и дизел. И ето този дух – на новото – прави Амстердам и Холандия толкова неповторими.
За по-чисто бъдеще
Причина за представянето на IONIQ в Холандия са и смелите стъпки, които предприема държавата, за да наложи електрическите автомобили като основни. Ясен знак е не само отличната мрежа от електрически станции. През април долната камара на парламента прие закон, който забранява продажбата на бензинови и дизелови автомобили в страната след 2025 година. Дали това ще премине и през по-високите нива, все още предстои да разберем, но е ясен признак за пътя, по който е поела Холандия. В момента холандците, които си купят електрически автомобил, спестяват над 5000 евро за четири години – от такса за регистрация, пътни данъци и други. За пет години фирмите могат да спестят около 19 000 евро.
В Холандия има 7478 обществени станции за зареждане на електрически автомобили, 500 за бързо зареждане и 55 000 частници станции.
Това е електроавтомобил?
Едно от първите неща, които ще забележите в IONIQ, е, че колата изглежда като напълно нормален автомобил. Цялостният дизайн е проектиран с идеята за максимално ниско съпротивление и аеродинамика. Така се стига до рекордно нисък коефициент на съпротивление от 0.24, което означава, че хибридът разрязва въздуха като стрела.
Въпреки че дизайнът е сред субективните аспекти, откровено IONIQ е сред добрите примери на пазара – особено когато говорим за електрически автомобил. Бронята има много сила в себе си (при електрическата версия е дори по-интересно, тъй като мястото й е заето от футуристичен сив панел), която се разлива по цялата предница – с кантове, плъзващи се леко към капака и към фаровете, за да ги приобщят към своята идея. Те от своя страна също не се сдържат в стриктни граници и леко се спускат към профила. Точно под тях пък се намират въздухопроводите, които пропускат въздуха и намаляват съпротивлението, а вътрешната им страна е обхваната от светлините за мъгла – разположена вертикално редица от LED диоди. При хибридната и plug-in версия единствената ми забележка е свързана с емблемата. Напълно нормално е да е двуизмерна, тъй като помещава редица сензори, но е предпазена от пластмасов правоъгълник, който изглежда странно.
За да се запази и отличният коефициент на съпротивление, калниците са прибрани и са елиминирани всички излишни издутини. Задницата също има своя чар, като добро решение е добавянето на второ, по-малко стъкло на багажника. Така се покачва видимостта назад, въпреки че това си остава един от минусите – видимостта в огледалото за обратно виждане. Добрата новина е, че целият заден капак се отваря, което дава лесен достъп до големия багажник. Също така капакът, въпреки че е голям, е достатъчно лек. Причината е, че той, заедно с предния капак са изработени от алуминий. Това понижава и общото тегло на колата, за да се намали разходът.
Като цяло дизайнът е приятен и макар да има някои общи черти с Toyota Prius, от Hyundai са намери по-добър баланс.
Погледната в профил, IONIQ има приятна линия, вдъхновена от въздушното съпротивление. За нея то не е особен проблем.
Подобаващо оборудване
Отвътре колата продължава с приятните изненади. При най-високото ниво на оборудване получавате дори кожени седалки, които са удобни, но и могат да се подгряват или изстудяват. Някои от елементите в купето са съобразени с цената на автомобила и не мога да определя като луксозни (пластмасата около контролерите за климатичната система), но общото чувство е положително.
Купето е просторно, а седалката на шофьора е електрическа. Електрониката продължава и в други аспекти – стандартните оборотомер и скоростомер са заместени с контрастен и удобен дисплей, който може да дава информацията, от която имате нужда, да изкара част от картата, за да се навигирате удобно, а през цялото време сигналзира за батерията и начина на шофиране – дали е екологичен, дали се зарежда батерията, или залагате на повече мощ.
В центъра на инфотейнмънт системата пък е 8-инчовият сензорен екран, който е и портал към Android Auto и Apple CarPlay. Удобството е пълно и като към това добавя мястото за безжично зареждане на смартфона. Една батерия по-малко, за която да се притеснявате.
Иначе при най-високото ниво на оборудване на IONIQ (ще са налични три нива) има всичко необходимо, за да затвърди технологичната си същност. Разполагате с адаптивен круиз контрол (задавате скорост, а при нужда той може да намалява и ускорява), камера за обратно виждане, сензори за сляпата точка, автоматични светлини и чистачки, автоматично замъгляване на огледалата и дори активен асистент за лентите. Последното винаги ме впечатлява, тъй като колата успешно улавя дори по-бледи ленти и също толкова успешно ви държи в техните очертания. От купето последно искам да обърна внимание и на задните седалки. Мястото, дори ако шофьорът е по-висок, е повече от достатъчно. Тук неудобството за високите пътници на задните седалки идва от формата на колата и скосения покрив.
На пътя
Започвам с хибридната версия, оборудвана с 1.6-литров бензинов двигател със 105 к.с. Не е от най-вълнуващите, но е поставен с една цел, която изпълнява добре – да е ефективен и икономичен. Компания му прави и 1.56 kWh литиево-йонна батерия, разположена под задните седалки, и 32 kW електрически мотор. И тук идва едно от големите предимства на IONIQ пред конкурентите му – 6-степенната скоростна кутия с двоен съединител. Тя върши наистина чудесна работа, за да направи шофирането на хибрида гладко и удобно. Електрическият двигател се справя с по-ниските скорости, а при по-високите и по стръмния път рамо удря и бензиновият. При включването на спортния режим (светлините около скоростомера се променят в по-агресивното червено) колата е по-пъргава. IONIQ е създаден, за да пази околната среда, и го постига с едва 79 g/km CO2. Средният разход по време на теста беше 4.1 л на 100 км.
А как се представя изцяло електрическият IONIQ? Електрическият двигател разчита на батерия с капацитет 28 kWh и трябва да е достатъчена за около 280 км с едно зареждане. За да достигне скорост 100 км/ч, има нужда от 10.2 секунди (или 9.9, ако е в спортен режим). Интересно е, че по време на шофиране можете да контролирате кинетичната енергия, която зарежда батерията, чрез промяната на триенето. При най-високите нива колата ще загуби малка част от скоростта си, но ще зарежда повече батерията. От централната конзола винаги можете да проверите точно какво харчи енергията, нивата й, да настроите точно кога да се зарежда и т.н. Ако правите последното от нормалния контакт в гаража, ще са необходими около 12 часа за пълен заряд. Ако сте на станция за бързо зареждане (50 kW), за 80% ще изчакате едва 33 минути.
1.6-литровият бензинов двигател, комбиниран с 6-степенната скоростна кутия, осигурява чудесно поведение на пътя.
IONIQ бъдеще
Huyndai правят смел ход, с който ще покажат на целия бизнес точно какво търси в момента потребителят. Ако трябва да направя предположение, това е по-скоро хибридният автомобил – сегмент, който от дълги години се владее от Prius. IONIQ чертае едно по-зелено бъдеще, а и е сериозен конкурент на модела на Toyota – с по-конвенционален дизайн и интериор, но и с 6-степенната си скоростна кутия, която повишава удобството на пътя.