Автор: Драгомир Дончев
Откакто преди години големите гейм компании изобретиха така наречените достъпни за сваляне допълнения (DLC), почти бяхме забравили как точно изглежда (и трябва да изглежда) едно истинско разширение. Особено когато става дума за разширение на игра, която трудно може да се нарече другояче освен шедьовър.
Появилият се през миналата година XCOM безспорно беше такъв: предизвикателно, комплексно тактическо заглавие от ново поколение, чиито здрави корени обаче лесно можеха да бъдат проследени от едноименната златна класика от 90-те години на миналия век.
А винаги когато човек изиграе една подобна игра – игра, пред която дори най-закоравелите скептици немеят, неспособни да открият в нея сериозен недостатък, винаги остава да виси със страшна сила въпросът: „А сега накъде?“ Може ли изобщо едно дяволски добро гейм заглавие да стане още по-добро? Е, според Firaxis Games може, при това ей така, по детски лесно!
Не повече от същото,а с промени до неузнаваемост
Enemy Within не е просто разширение по схемата „още от същото“. Този самостоятелен експанжън несъмнено добавя значително количество подобрения, но не само като груби цифри, а обмислено, премерено и с финес – до степен да предложи съвършено различно игрално преживяване, трансформирайки до неузнаваемост това, което видяхме в Enemy Unknown.
До голяма степен (но не изцяло) това се дължи на присъствието на един изцяло нов ресурс в играта – субстанция, известна като MELD. Благодарение на нея се отключват два съвършено нови клона в технологичното дърво на играта. Единият от тях води до многобройни генетични подобрения за бойците от елитния ви отряд командоси, изправящи се ден след ден срещу ужасяващата извънземна заплаха.
Другият пък ще ви даде възможност да оборудвате тима си с мощни, кибернетични приспособления и импланти, превръщайки войниците си в ходещи танкове – малко тромави, но смъртоносни и почти неразрушими. Всяко друго студио вероятно би спряло дотук, би въздъхнало доволно и би обърнало поглед към следващия си проект. Но не и Firaxis!
Накъде води всичко това...
Към този вълнуващ слой на възможности авторите са прибавили и една нова враждебна фракция в лицето на мистериозната паравоенна организация EXALT. Тя на практика се явява конкуренция на ръководеното от вас XCOM звено и е също толкова заинтересувана от напредналите извънземни технологии. Интересното при нея е, че оперативните й агенти разполагат с почти същото въоръжение и брони, както и вашите собствени командоси. В резултат мисиите, изправящи ви срещу EXALT, предлагат доста по-различно преживяване и изискват нестандартен подход – нищо общо с картите, където се биете срещу извънземните нашественици.
Новата враждебна фракция EXALT
С плаха надежда, че и други игри ще се поучат от примера
Казано накратко: XCOM: Enemy Within е брилянтно разширение на брилянтна игра. Азбучен пример за това, как точно трябва да изглежда един истински, официален експанжън, който си струва всяка стотинка, която сте заплатили за него.