Онези ужасяващи снимки, които демонстрират колко амортизирани са органите ни вследствие нездравословния начин на живот, който всички водим, може би не отговарят точно толкова на истината. Използвайки форма на радиоактивно датиране, учени от Техническия университет в Дрезден в Германия изчисляват, че средната възраст на нашите чернодробни клетки е около три години. По време на изследването е оценено дълголетието на чернодробните клетки, събрани преди това от повече от 30 души, починали от различни причини на възраст между 20 и 84 години. Използван е методът на ретроспективно радиовъглеродно датиране, при който радиовъглеродът в околната среда се използва като маркер за възрастта на клетката. Нивата на радиовъглеродна активност в околната среда се увеличават и намаляват през последните десетилетия, а следи от радиовъглерод в околната среда могат да попаднат в ДНК на растителни и животински клетки. Според учените колкото по-стара е една клетка, толкова повече радиовъглерод има в нейната ДНК. Когато екипът датира чернодробните клетки от тяхната пробна група, те откриват постоянен модел, независимо от възрастта на човека: повечето клетки са млади и приблизително на същата възраст. Освен това те изчисляват, че повечето чернодробни клетки се сменят около веднъж годишно и средно черният ни дроб остава на възраст под три години.

Констатациите на екипа бяха публикувани в Cell Systems и според тях черният дроб може да остане млад дори в застаряващо тяло. Тази теория допълва познанието, че независимо от това, че черният дроб филтрира потенциално вредните токсини от тялото ни, той е издръжлив и бързо заздравяващ орган. Но това също така означава, че в него настъпват значими промени с напредване на възрастта. Някои клетки в черния дроб могат да носят повече от два комплекта хромозоми и да функционират добре, за разлика от повечето клетки в тялото. Екипът установи, че тези заредени с ДНК клетки също изглежда живеят много по-дълго от другите чернодробни клетки - до едно десетилетие - и че черният дроб на хората изглежда събира повече от тези клетки с течение на времето. Така че те подозират, че тази промяна може да помогне за поддържането на черния ни дроб здрав. И ако това е вярно, тогава може да е вярно и че рискът на хората от здравословни проблеми, свързани с черния дроб, може да се увеличи, когато процесът се обърка.

„Тъй като тази фракция постепенно нараства с възрастта, това може да бъде защитен механизъм, който ни предпазва от натрупване на вредни мутации“, заявява авторът на изследването Олаф Бергман, водещ изследовател в Университетския център за регенеративни терапии в Дрезден. „Трябва да разберем дали има подобни механизми при хронично чернодробно заболяване, което в някои случаи може да се превърне в рак.“ Констатациите на екипа ще трябва да бъдат потвърдени от други изследователски екипи, преди да бъдат официално приети. Но все пак теорията изглежда наистина изключително интригуваща.

Снимки: Unsplash