International Data Corporation (IDC) отчетоха позитивна тенденция заедно с публикуването на резултатите си за третата четвърт на 2014, които сочат, че доставките на смартфони в глобален мащаб са достигнали 327 милиона за тримесечието. В процентни стойности ръстът спрямо Q3 на 2013 е малко над 25% (за сравнение през третото тримесечие на 2013 са продадени 261.7 милиона устройства).

Това са добри новини за пазара, имайки предвид непрестанните слухове през последните месеци за неговото забавяне. При таблетите доставките са с ръст 11.5% (53.8 милиона таблета) за Q3 2014 спрямо същия период на миналата година (47.6 милиона), но и трите лидера Apple, Samsung и Asus губят пазарен дял.

 

 

Xiaomi: големият победител

Безспорно очакванията на всички бяха китайският производител Xiaomi да влезе в топ 5, но резултатите показват, че с 17.3 милиона продадени устройства през Q3 на 2014 (сравнено с 5.6 милиона през Q3 2013) те вече са на трето място в света, изоставащи единствено от вездесъщите Samsung и Apple (статистиката не взима предвид придобиването на Motorola Mobility от Lenovo, което вече приключи). Измерен процентно, ръстът спрямо периода миналата година е 211.3%, което на пазара на смартфони е равносилно на изригване на вулкан. При това Xiaomi разчита основно на местния китайски пазар и отскоро предлага своите устройства в Индия и други съседни държави. Успехът се дължи основно на модела Mi4, дебютирал през август и считан за достойна алтернатива на високия клас смартфони. Взимайки на сериозно думите на изпълнителния директор на Strategy Analytics Нийл Мастън, че следващите две крачки на Xiaomi са доминация на азиатския пазар и навлизане на европейския, съвсем логично е да се очаква ръстът им да продължи и през 2015, макар и със забавени темпове, отчитайки ниското познаване на марката в Европа, евентуалните патентни войни и по-силните позиции на конкуренция.

 

 

Кои са Xiaomi?

Предвид факта, че допреди 3 години тази компания не беше продала и един смартфон, а почти цялото им количество устройства е предназначено за Китай, e възможно дори да не сте чували за тях (малко вероятно). Xiaomi е компания с 3000 служители, която произвежда основно смартфони и таблети на китайския пазар. Съвсем скоро компанията започна да предлага свои устройства в Сингапур и обяви, че през 2015 ще започне експанзия към още 2 държави: Индия и Индонезия.

За феноменалния им успех се заговори през 2013, а в началото на тази година компанията даде рекордните за Китай 3.6 милиона щатски долара за домейна mi.com. През втората половина на тази година Xiaomi продадоха 15 милиона смартфона в Китай, изпреварвайки дори и Samsung с 2 милиона, а през юли обявиха, че 58 милиона китайци притежават смартфон Xiaomi. И ако всичко това не е достатъчно, през ноември Xiaomi изявиха намерение да инвестират над 1 милиард долара във видео и тв съдържание, ексклузивно за своите клиенти. Минималистичният дизайн на техните устройства и множеството сходства в маркетинговите стратегии накара мнозина да обвият китайския производител в 1:1 копиране на Apple. Лей Джун, председател на борда на директорите и изпълнителен директор на Xiaomi, пък е заклеймен, че копира поведението на своя покоен кумир Стив Джобс – излизайки на сцената да презентира своите устройства със същия стил и патос, облечен с кецове, сини дънки и черно поло. Самият Джун признава, че е страстен почитател на Джобс и се възхищава на работата и успехите му.

 

Samsung: все така номер 1

Въпреки чувствителния спад на своите продажби през Q3 на 2014 (78.3 млн. смартфона) спрямо Q3 на 2013 (85 млн. смартфона) Samsung продължават да бъдат солиден лидер на световните пазари с 23.8% пазарен дял, близо двойно повече произведени устройства спрямо своя основен конкурент. Тези данни обаче не пречат на южнокорейския гигант да е единствената компания в топ 5, която има спад продажбите си на годишна база, а спадът в продажбите за периода юли-септември е довел до най-слабите печалби за Samsung от три години насам. Спадът при таблетите, където Samsung в момента са втори, е 18.3% за Q3, но в тях всъщност настига основния си конкурент Apple, защото те губят още повече.

 

Apple: трудното тепърва предстои

Позитивното за вторите в класацията при смартфоните е, че през Q3 тази година те имаха най-високите си продажби, отчитани някога на тримесечие от 39.3 милиона устройства. Това означава 12% пазарен дял, дължащ се основно на представянето на iPhone 6 и iPhone 6 Plus, тъй като само те реализираха 10 милиона продажби през първия уикенд от обявяването им.

При таблетите Apple със своите iPad все още са световен лидер въпреки спада на пазарния им дял с 22.8%.

 

 

LG и Lenovo: най-малките от големите

При 16.9 милиона доставени смартфона за Lenovo и 16.8 милиона за LG резултатите им ги поставят наравно на четвърта позиция, тъй като разликата им е по-малко от 0.1%, което за IDC е в рамките на допустимото отклонение. LG отчитат рекордните за тях 16.8 милиона устройства, произведени през Q3 на 2014. Стратегията, която носи успех за двете компании, е комбинация от силни представяния на устройствата от среден клас и по-ниска цена на своите нови модели спрямо конкуренцията.

Не можем да пропуснем и ръста от 30% при таблетите на Lenovo, който на фона на спадащия пазар изглежда още по-внушително.

 

 

Важно! Тъй като придобиването на Motorola Mobility (собственост на Google) от Lenovo е на практика вече приключило, техният общ пазарен дял става 8.7%, което е повече от 5.3% на третия, Xiaomi. Въпреки това Motorola продължава да оперира като отделен бранд и към момента все още не е ясно дали двата бранда ще бъдат слети. По всяка вероятност.

 

Кажете чао на BlackBerry

Шокиращо за някои беше изказването на изпълнителния директор на BlackBerry Джон Чен, че компанията няма интерес към китайския пазар (най-големият и най-апетитният, според анализатори). Причината за това решение най-вероятно е състоянието, в което се намира канадската компания, която от 44% пазарен дял в САЩ през 2010 приключи миналата година с малко над 3% такъв. Имайки предвид финансовото състояние на BlackBerry и нейната обезценка (основният актив в момента са патентите, които компанията притежава, оценявани на малко под 2 милиарда щатски долара), вече говорим за тях като за оцеляващи на един жесток и динамичен пазар.

 

Все повече умни аксесоари

Най-младата категория, която влиза към мобилните комуникации, отбелязва очак­ван ръст. Потребителите все повече обръщат внимание на умни аксесоари, или т.нар. wearables. Според данни на Futuresource Consulting доставките през третото тримесечие на 2014 година са се покачили с около 40% на годишна база, достигайки 12.7 млн. бройки. В това число влизат фитнес тракъри, GPS тракъри, специализирани устройства за следене на пулса, умни часовници и други фитнес джаджи, които могат да отчитат физическите усилия на носещия ги.

От Canalys ни дават дори по-профилирани данни. Според тях през третото тримесечие са доставени 5 млн. умни аксесоари от типа часовници и гривни. Интересно е, че обявяването на Apple Watch, който ще бъде наличен за продажби в началото на 2015 година, е възродило интереса към моделите с Android Wear и тези на Fitbit и Jawbone.

 

 

Един от най-очакваните продукти, ум­ният часовник Moto 360, успя да постигне пазарен дял от 15% за периода юли-септември 2014 година. Лидер остава Samsung с 52% пазарен дял. Всъщност втората най-голяма графа е отделът за „Други“ – 21%, а третият производител, който успя да се отдели от общите проценти, е Pebble (12%).

Според Futuresource Consulting общо за цялата 2014 година ще са доставени 52 млн. умни аксесоари, което е скок от 32% спрямо миналата година. По всичко личи, че възходящата линия ще продължи и през 2015 година. Очакванията са, че ръстът ще достигне 44%, което ще се равнява на 74 млн. доставени бройки.

 

Mнението на IDC за България

Търсенето на смартфони и таблети продължава да расте със сериозни темпове и през 2014 г., но спецификата е различна. Докато смартфоните заместват традиционни мобилни телефони и ръстовете вече се забавят, таблетите са относително нов форм фактор и все още откриват своите потребителски ниши. Ключовата промяна през 2014 г. е нарастващият интерес от страна на бизнеса към таблетите, което разкрива нови възможности пред търговци, системни интегратори и разработчици на софтуер. Това плюс атрактивните цени бяха основните причини таблетите да изпреварят по продажби лаптопите; вероятно тази тенденция ще се засили.

 

Какво ни чака през 2015

Едно нещо е ясно: битката далеч не е приключила. Една от причините е Китай, които са най-големият пазар за смартфони. В момента неговата наситеност се покачва, малките производители излизат от играта, а местните производители започват да гледат към нови пазари в Азия и Европа. Но да си съсредоточен само или основно в Китай не е достатъчно, когато амбициите ти са да господстваш на глобалния пазар. Очакванията са за още по-волативни резултати през следващите тримесечия, а големият въпрос за горните топ 5 производители е как ще се справят с Black Friday и коледните празници, когато търсенето е рекордно.