На всички е ясно, че не толкова усъвършенстването на технологията, колкото наличието на достатъчно и адекватно съдържание ще движи пазара на 3D. Все по-ясно става обаче, че наличните триизмерни телевизионни програми няма да са точно тласъкът, който ще изстреля продажбите на телевизори. За сметка на това много погледи вече са обърнати към игрите в очакване експлозията да дойде точно от тази посока.

Явно триизмерните предавания не успяват да продават телевизори, всичко е в ръцете на игрите.


Анализатори и производители на 3D телевизори снеха гласуваното доверие от телевизионните програми, след като стана ясно, че въпреки окуражаващия старт на продажбите темпото им след това значително се забави. Като резултат в края на 2010 година в световен мащаб са доставени 3.2 милиона 3D телевизора, което е едва 1% от продадените 247 милио­на. На щатския пазар данните не са много по-обнадеждаващи – към края на миналата година са доставени само 1 милион телевизора за излъчване на триизмерни изображения. Прогнозите за тази година са броят им да се удвои, но този път вече не се разчита само на излъчваните в ефира предавания.


Създаденото от потребителите съдържание едва ли също ще окаже сериозно влияние на пазара на 3D телевизори
. Да, вече има камери, които позволяват заснемането на триизмерни изображения, при това не на космически цени. Въпреки това прогнозите са, че пазарът на видеокамери няма да се развие достатъчно, докато не се появят модели в ниския ценови клас. Така че годината на потребителското триизмерно съдържание е по-вероятно да бъде 2012-а, а не 2011-а.

Кой купува 3D телевизори

По тази причина надеждите на повечето производители са свързани с разпространението на 3D игри и филми. Според проучвания за пазарния потенциал на 3D телевизорите тяхната цена е с около 50% по-висока от тази на HD моделите със същата големина на екрана. Най-голямото търсене пък идва от младежи на възраст между 12 и 24 години, които по съвпадение са и най-големите гейм ентусиасти. Именно те се очаква да инвестират най-много в подобряване на преживяването с игрите, което 3D несъмнено ще им донесе. Специалистите смятат, че възможността геймърите „да се потопят” в играта ще ги накара да дадат повече пари за телевизор с възможност за възпроизвеждане на триизмерни изображения.

 

Най-голямото търсене на 3D телевизори идва от младежи на възраст между 12 и 24 години.

 

Наличните 3D забавления

Sony вече демонстрира огромния си интерес пазарът на триизмерни игри да се развива, като пусна редица заглавия и инвестира сериозна сума в развитието на 3D технологията в Sony Bravia. Sony Playstation 3 (PS 3) също е съвместим с 3D игри.
Светлина в тунела е и силната подкрепа, която 3D получава от топ играча в геймърската индустрия Nintendo. Компанията не на шега заложи на триизмерната карта, за да даде тласък на неувереното движение на бизнеса си. В началото на годината Nintendo обяви ръст в годишната си нетна печалба в размер на цели 66.1%, а след това и 29.3 на сто спад в продажбите.

 

Не на очилата

Анализаторите дават по-големи шансове за успех именно на Nintendo заради предприетата стратегия „Не на очилата”. На 27 март производителят пусна новата мобилна конзола 3DS на пазарите в Европа и Северна Америка. 3DS използва т.нар. автостереоскопична (autostereoscopic) технология, която, най-просто казано, поставя специална „бариера”. Нейната функция е да блокира отделни пиксели, които да не са видими за едното око, и други, които да не вижда другото. По този начин всяко око получава различно изображение и по този начин се създава илюзията за 3D. С този ход Nintendo разрешава един от най-големите проблеми на моделите за триизмерно възпроизвеждане на пазара – необходимостта от очила. Пазарът обаче като че ли не го доказа напълно – от дебюта на конзолата насам компанията е продала 3.61 милиона 3DS, а скоро ревизира прогнозата си за постигането на целта „4 милиона продадени устройства”.

Защо Nintendo 3DS не оправ­да очакванията

Според скептиците конзолата на Nintendo няма да бъде припозната като флагмана на 3D игрите по няколко причини. На първо място повечето хора вече играят игри на смартфоните или таблетите си. И едва ли ще бъдат запленени от идеята да се сдобият с още една преносима конзола, игрите за която струват поне по 40 долара всяка.


Дори и да се зарибят с тях обаче, технологичното несъвършенство ще каже своята дума. Подобно на стереоскопичните 3D изображения, решението на Nintendo също създава главоболие в буквалния смисъл на думата. Затова и компанията предупреждава на всеки 30 минути игра да се прави 10-минутна почивка, както и деца под 6 години да не играят на играта. Нещо, което просто няма как да се случи.

Не на последно място идва неудобството, че за да „останете” в 3D ефекта, трябва да държите конзолата в точно определена позиция. Накланянето й тутакси разваля ефекта и започвате да виждате двойна или размазана картина. Което пък не е особено практично. Разбира се, можете да настроите дълбочината на триизмерната картина или просто да изключите 3D функцията. Но тогава по-добре просто си купете обикновена конзола.

 

Нова стратегия за 3D?

След като 3DS не успява напълно да реализира очакванията, това означава ли, че трябва напълно да се преосмисли цялата 3D стратегия за потребителската електроника? Експертите твърдят, че не е задължително. Макар и в по-ранна фаза на реа­лизация Nintendo напипа правилната посока. Автостереоскопичната технология има голямо бъдеще, като се има предвид проучване на NDP Group, цитирано от Wallstreet Daily, което показва, че 42% от хората не си купуват 3D телевизор заради липсата на алтернатива на досадните очила.


Това е причината Toshiba да лансира линия 3D телевизори без очила. Проблемът е, че засега моделите са доста скъпи и се продават единствено в Япония. И също като 3DS трябва да се гледат от точно определен ъгъл, за да не се губи триизмерната картина. Като капак според CNET, „за да постигнете най-добрия ефект, трябва да седнете много близо до телевизора. Много по-близо, отколкото нормалните хора биха искали от страх да не увредят ретината си.”


На автостереоскопичен екран разчита и първият 3D смартфон LG Optimus 3D. Той отива крачка напред пред конзолата на Nintendo заради възможността да ви забавлява не само с триизмерни игри, но и заради вградения 3D фотоапарат. Заедно с това смартфонът ви позволява да конвертирате двуизмерни снимки в триизмерни, с което частично компенсира липсата на достатъчно 3D съдържание. Иначе казано, очевидно е, че автостереоскопичната технология е посоката. Но ако никой от производителите не се справи със съпътстващите я проблеми и ограничения, дори геймърите няма да могат да спасят 3D.

7 прогнози за развитието на 3D през тази година

  • 3D телевизорите с пасивни очила ще станат масово достъпни.
  • Ще започне заснемането на 3D телевизионни сериали.
  • Ще бъде излъчено първото 3D спортно събитие, заснето от един екип. Досега за излъчването на двуизмерната и триизмерната версия бяха необходими два екипа.
  • Суперкупата на САЩ ще се излъчи в 3D.
  • Ще се появят първите 3D мобилни устройства.
  • На пазара ще излязат достъпни 3D видеокамери.
  • Ще се появят първите гигантски външни екрани, излъчващи 3D реклами и забавни програми.

 

Тагове: