Вчера се състоя дългоочакваният есенен анонс на Apple. Както вече писахме, за тези, които следят изтичащата информация, нямаше почти никакви изненади. iPhone 5S отговаря на името си и е умерен скок спрямо iPhone 5, докато iPhone 5C носи сърцето на iPhone 5 в нови дрехи, но на по-ниска цена. Коментарите след събитието не бяха изненадващи и както обикновено са на двата полюса на ултимативната фенщина и абсурдната омраза. С този текст се стремя да представя максимално обективно мнение. Разбира се, очаквам оценка и непоколебима критика в коментарите.

 

"Видяхте го в мрежата, нали?"

Още в началото на анонса силно впечатление направи отношението на Тим Кук към все по-точната информация, която изтича в мрежата месеци преди анонсите на нови устройства на Apple. Докато Стив Джобс бе готов на невероятни скандали (спомнете си iPhone 4 и Gizmodo), Тим Кук приема слуховете и шпионските снимки с известна доза безгрижност. Все още е твърде рано да твърдим, че политиката на строга секретност на Apple се променя, но определено наблюдаваме подобни тенденции.

От друга страна иновативни продукти като iWatch, който очакваме до края на годината, все още са 100% засекретени. Противно на общото схващане, Apple е една от големите компании в технологичната индустрия с най-бавен ход на иновативни революции. Точно обратното, екипът от Купертино предпочита да анонсира големи промени през дълги периоди от време и да надгражда върху тях бавно и методично. iPhone и iPad са отлични пример, но е достатъчно да се върнем назад към OS X, която не е претърпяла шокиращи промени вече повече от 10 години. Въпреки това, поглеждайки към първото издание и актуалната версия, Mavericks, натрупалите се различия са сериозни.

Реалистичната прогноза за събитието вчера не включваше шокиращи иновации и получихме именно това.

 

По-евтин iPhone? По-скоро не.

По-интересният анонс вчера със сигурност е iPhone 5C. iPhone 5S е по-производителен и значително по-луксозен, но е естествено продължение на iPhone 5, докато iPhone 5C е изцяло нова категория за Apple… или Apple би искала да мислим така?

Истината е, че iPhone 5C е по-умно продължение на вече утвърдена практика на Apple. От няколко години компанията предлага предходното поколение iPhone срещу по-ниска сума (99 долара в САЩ), удължавайки жизнения му цикъл. iPhone 5C има ново име, но не и нова идентичност. Вече сме писали, че Apple няма особено голям интересен да продължава да предлага iPhone 5. Производството на луксозния метално-керамичен корпус е скъпо и сложно.

За пръв път компанията не би могла да предложи старата генерация срещу 99 долара, без да намали значително маржа на печалбата си. Именно затова iPhone 5C е логично продължение на iPhone 5. Смартфонът има идентичен хардуер с предходния флагман на Apple. Той запазва отличния Retina дисплей, една от най-добрите камери на пазара, предостатъчно производителния чип Apple A6 и общия дизайн на iPhone, който познаваме от 2007 г.

Скъпият и излъчващ сериозна доза стил метален корпус обаче е заменен със свеж, разноцветен поликарбонат. Той е по-неангажиращ, дава повече възможности за себеизразяване и може да се комбинира в редица варианти с новите цветни калъфи, които Apple представи. iPhone 5C е версия на iPhone 5, апелираща към по-млад и нееднороден таргет. Същия таргет, който от години купува цветните iPod-и. От маркетинг гледна точка 5C изглежда като нов продукт, но от производствена Apple запазва голяма част от процесите непокътнати. 5C удължава живота на 5 по изгоден начин, но не променя основната iPhone политика на Apple.

Отвъд цветния корпус и аксесоарите компанията за пореден път намалява цената на предходното поколение.

Какво означава iPhone 5S за Apple? Прочетете на следващата страница.

iPhone 5S

Подобно на iPhone 5C, iPhone 5S не е изненада. Дори да не сте следили слуховете, ако сте поне малко запознати с хода на мобилната индустрия и Apple, няма как да не се досетите какво би направила компанията със следващото поколение iPhone. Също като 4S, 5S е междинно поколение, фейслифт на iPhone 5, използвайки автомобилен жаргон.

Apple е наясно, че голяма част от притежателите на iPhone 5 няма да прекъснат двугодишния си план към оператор, за да се сдобият с iPhone 5S. Именно двугодишните iPhone планове са основната причина за хода, с който Apple представя нови смартфони. Слуховете, според които Тим Кук и неговият екип експериментират с по-голям от 4 инча iPhone, зачестяват. Няма да е учудващо, ако iPhone 6 има по-голям дисплей. 5S, от своя страна, не ни изненадва с нищо. Всъщност Apple не иска това. Устройството е добър ъпгрейд за собствениците на 4S и това е неговото предназначение. Все пак откриваме някои тенденции, които компанията вероятно ще приложи и в други продукти. Сензорът за пръстови отпечатъци не е просто лъскав завършек за iPhone 5S, а политика на Apple. Можем да бъдем сигурни, че следващите поколения iPad ще включват идентичен сензор. След около година функционалността му вероятно ще бъде разширена и дори публикувана като API в пакета за разработчици на Apple. Златният iPhone, предмет на редица шеги (с оглед на типичния балкански манталитет), е най-изненадващото решение на Apple от години.

Трябва да бъда честен, не бях сигурен дали слуховете са истински, докато не видях новия цвят на екрана зад Фил Шилър. Въпросите "Би ли позволил това Джобс?" са резонни, но няма как да сме сигурни дали този път не е начертан от него преди смъртта му. Apple винаги е държала на стегнатата комбинация от светъл и тъмен цвят, изключвайки по-достъпната iPod линия. Очевидно е, че компанията се стреми да позиционира iPhone 5S и бъдещите флагмани като премиум хардуер. Няколко източници твърдят, че дизайнът, който Джони Айв (главният дизайнер на Apple) наистина харесва, е този на iPhone 5C. Тази дизайн насока си личи най-силно в iPhone 3G и 3GS. Разбира се, няма как да докажем това, но любителите на индустриалния дизайн могат да отделят малко повече от час, за да изгледат невероятния филм Objectified, в който можем да научим доста за схващанията на Айв и неговите източници на вдъхновение.

 

Промяна?

Най-сериозната промяна в iPhone 5C и iPhone 5S е iOS 7. Повече за нея може да прочетете тук, очаквайте и подробна видео разходка след публикуването на финалната версия след около седмица.

Обобщението за вчерашното събитие е крайно просто и еднослойно. Apple продължава политиката си с минимални отклонения и почти не се влияе от бизнес стратегиите на конкурентите си. Също както с Mac компютрите, компанията няма ултимативна цел да продава най-много устройства и постепенно превръща продуктите си в ниша, била тя тясна или широка. Новите устройства няма да допаднат на потребителите, които не са харесвали и предходните.