
Почти два пъти се е увеличил броят на българите, пазаруващи в интернет, само за една година. Това показват данни от проучване на Гемиус България, изготвено по поръчка на онлайн търговската компания – Allegro Group. Докато през ноември 2009 г. 13% от населението е пазарувало в интернет поне веднъж в месеца, през същия месец на 2010-а процентът е нараснал до 22 на сто. Проучването показва, че потребителите, които все още не пазаруват онлайн, се интересуват от няколко типа стоки в глобалната мрежа – детски дрехи, играчки и аксесоари, хранителни продукти, мебели и обзавеждане. Броят на хората, които пазаруват само веднъж годишно намалява и вече 54 на сто от българите имат някакъв опит от интернет шопинг.
Поведение на потребителите:
Анализаторите откриват, че доверието на българите към интернет търговците се е увеличило. Наред с това болшинството предпочитат да купят сега, вместо да участват в търгове с наддаване. Онлайн магазините са популярно място за шопинг сред 83 % от потребителите, като 58 на сто предпочитат местните сайтове, а 38% пазаруват и в международни сайтове. Подобно на реална разходка из магазините, и онлайн потребителите проверяват цената на търсената стока в няколко сайта, преди да изберат откъде да купят.
Демография на потребителите:
Мъжете продължават да бъдат по-активни онлайн купувачи, сочат данните от проучването на Allegro Group. Обратно на очакваното обаче, най-страстни потребители в интернет не са младите хора. Проучването разкрива, че близо четвърт от купувачите са на възраст между 36 и 45 години. 82% от хората, които пазаруват онлайн, ползват интернет всеки ден или почти всеки ден, 60 на сто от тях са работещи, по 4 процента е делът на домакините и на пенсионерите. Доходите на близо 13% от пазаруващите в интернет са между 1000 и 2000 лв.
Начини на плащане:
Сред начините на разплащане онлайн предпочитана остава възможността за наложен платеж. Втори по популярност са кредитните карти, като не се забелязва промяна на тенденцията от 2009 г. Банковият превод е най-удобен за хората, които пазаруват няколко пъти годишно.
Пазаруването през мобилен телефон:
Проучването отбелязва, че пазаруването през мобилен телефон все още е рядкост. Все пак, сред тези, които го правят, най-активни са младите потребители между 18 и 25 години, където процентът на отговорилите положително е 16 на сто. Нивото на доходите е в пряка връзка с пазаруването през мобилния телефон. 15 % от потребителите с доходи над 1000 лв. имат опит с такава покупка. За хора с доходи между 500 и 1000 лв. процентът пада до 9 на сто и още по-ниско при потребители с по-малки доходи.
Автор: Деница Дженева