Конкуренцията между Apple и Samsung става все по-ожесточена, а Microsoft е готова на всичко, за да откъсне поне малка част от пазарния дял на iOS и Android и да се превърне не просто в третия най-голям играч не само откъм потребителска база, но и откъм признание.

В тази ожесточена борба гигантите забравят да погледнат към свикналия на презрително отношение китайски пазар на смартфони. През годините той никога не е бил реална заплаха, тъй като осигурява предимно устройства от най-нисък клас, чиято крайна цел винаги е осигуряването на стряскащо ниска цена, често с непривлекателен дизайн, с ужасен софтуер и непривлекателни спецификации. Това обаче се променя. Apple, Samsung, HTC, Sony и LG не трябва да спят спокойно.

 

Благодаря, Google

Компании като Oppo, Meizu и Xiaomi не бива да се разглеждат заедно с всички останали китайски OEM производители. За разлика от тях те обръщат сериозно внимание на добрия дизайн и не спират да анонсират устройства с топ енд спецификации.

Не на последно място софтуерните модификации, които новата вълна от китайски хай енд производители поставят върху Android, често са много по-добри от тези на големите партньори на Google. За разлика от все по-своеволните мултимилиардни бизнеси, внедряващи широк набор от функции, които никой няма да използва, само за да имат по-дълъг списък с възможности, Oppo, Meizu и Xiaomi разчитат на реална иновация. Неслучайно медиите често ги наричат "китайския Apple".

Също като стартиращата през 70-те Apple, предприемачите зад китайските производители на смартфони инвестират целия си финансов ресурс в иновация и разширяване на пазарното си присъствие вместо в маркетинг и разработка на безумни брандирани функции със задължително TM след наименованието.

Oppo, Xiaomi и Meizu се стремят да разпространяват продуктите си колкото може по-директно. Разбира се, избират най-евтиния и достъпен за всички потребители начин — директна онлайн дистрибуция. Основна роля за успеха на новата вълна от китайски производители има Google.

Предоставянето на изключителна мобилна платформа безплатно или почти напълно безплатно дава шанс на компании да се фокусират върху дизайна и хардуера. Учудващо или не, за няколко години те успяват да догонят и дори задминат постиженията на голяма част от "сериозните" си конкуренти благодарение на презрителното им отношение и пазарно късогледство на последните.

 

Китайските производители все пак са изправени пред сериозен проблем. Прочетете повече за него на следващата страница.

Проблемът на доверието

Положението пред Oppo, Xiaomi и Meizu не е изцяло розово. Компаниите трябва да се справят с неприятната репутация на останалите китайски производители, създали сумарния термин "китайски боклук". Няма как да обвиняваме средностатистическия потребител, че не вярва в имена, идващи от страна, която е свикнал да свързва единствено с абсолютни боклуци, които никога не би си купил.

Това не е нито проява на икономически расизъм, нито твърдоглавство, а напълно стандартно поведение на защита. Трите основни производителя от новото поколение на китайския смартфон пазар изглеждат сходни, тъй като имат обидно ниски цени в сравнение с еквивалентните продукти на Samsung, HTC и др. Логично е потребителят да очаква, че има нещо гнило, вместо да се замисли, че компаниите разчитат на директното снабдяване, липсата на скъп маркетинг и директното производство в Китай.

 

Съдейки по българските и световните форуми, все повече технологично запознати потребители вярват на Oppo, Meizu и Xiaomi. Макар да са ърли адоптъри, както винаги те водят общественото мнение.

Въпрос на около година е техните впечатления да започнат да се разпространяват от уста на уста, достигайки до средностатистическия потребител, който от своя страна разпределя пазара.

 

Производство vs име

 

Истина е, че дори Xiaomi и Oppo все още не са достигнали до нивото на средно качество на големите си конкуренти и вероятно имат нужда от поне още година, за да го достигнат.

Проблем за вече утвърдените им конкуренти е, че китайските дизайнери, инженери и разработчици стават по-добри по-бързо, отколкото те могат да свалят цените на производството си. Не бива да подценяваме факта, че китайските производители имат предимството да работят в страната, в която произвеждат устройствата, с което елиминират дълга поредица от разходи, намаляващи значително крайната цена.

Китайските компании са бързи, готови на грешки, нямат име, което да почернят, и не плащат допълнителни разходи, включително за физическа търговска мрежа. Най-циничното и погрешно мнение, което можем да имаме в момента, е, че Oppo, Xiaomi, Meizu и компания не могат да привлекат добри специалисти, достигайки нивото на големите си конкуренти. Пример за това е новото работно място на Хюго Бара от Google. Той вече е част от Xiaomi.

Смятате ли, че скоро китайските компании ще се превърнат в реални конкуренти на големите Android партньори?