Вчера момчетата от Купертино направиха сериозен ъпгрейд на продуктовото си портфолио. По време на медийното събитие, което се проведе в 20.00 българско време вчера, най-скъпата компания в света представи дългоочакваната по-малка версия на iPad, ново поколение 10-инчов iPad, 13-инчов MacBook Pro с Retina дисплей и впечатляващо ново поколение iMac с дебелина на периферията едва 5 мм.
Интересно е, че свързването на думите "консервативна" и "Apple" изглежда абсурдно за обикновените потребители, които са свикнали да виждат ябълката като компания, водена от шеметна иновация. Истината е, че Apple е една от консервативните технологични корпорации на нашето съвремие. Нейните ходове и посоки са твърди и безкомпромисни, но винаги са последователни, еволюционни и обосновани. Означава ли това, че Apple е новата Microsoft?
Надявам се долният текст да ви накара да споделите мнението си по темата.
Какво означава иновация?
Надали има по-загубил смисъла си термин от иновация в съвременния технологичен свят. Според българския тълковен речник значението му е:
"Иновация е употребата на нови идеи, процеси, стоки, услуги и практики по повече или по-малко комерсиален начин, базирайки се на (ново) приложение на науката и/или техниката."
Произходът е от латинското novatio, или "по посока на изменението". Именно тази идея често бива забравена както от потребителите, така и от технологичните журналисти и анализатори, а понякога и от компаниите.
Скоростта, с която се променят хардуерът, софтуерът и услугите, които използваме ежедневно, неминуемо променя и очакванията ни от брандовете, на които се доверяваме. Бърз поглед назад показва невиждан в историята ход на иновацията, а още по-бързо сравнение между смартфоните преди десет години и в момента е буквално зашеметяващ. Подобни ретроспекции подсъзнателно ни карат да изискваме крайна и шокираща иновация с всеки следващ продукт на всяка компания. Всяка следваща версия на iPhone или Galaxy S трябва да бъде по-впечатляваща от розово пони, което повръща дъги под звуците на Gangnam Style. И дори повече. Всяка нова версия на iOS и Android трябва да има стотици нови възможности, една от друга по-полезни и употребими от всички. Какво остава за клауд услугите, които, макар и актуални в пълния си смисъл едва от няколко години, трябва да пренесат целия ни живот в облака и да не оставят дори и мисъл несинхронизирана.
Както винаги след подобен иновативен период обаче, нормално е в съответната индустрия да последва далеч по-дълго време на здравословна и стабилизираща еволюция.
Духът на Apple
Не е нужно да сте заслепена Apple овца като мен, за да оцените, че духът на компанията на Стив Джобс и Стив Возняк никога не е бил воден от стремеж към иновация на цената на иновацията. Макар мотото на калифорнийската корпорация да е "Мисли различно", Apple рядко прави нещата различно само за да се отличи от конкурентите си. Макар в момента това да си личи особено ясно, още от самата си зора Ябълката винаги е била по-скоро компания на бавната и стабилна иновация, граничеща с еволюция, отколкото на недообмислените ходове, които търсят силното и кратко "Уау!" на потребителите.
Със сигурност не използвам примера за пръв път, но погледнете към OS X, десктоп операционната система, която Mac компютрите на Apple използват вече повече от десет години. За това време тя получава осем нови версии, между които се случват още десетки ъпдейти. Въпреки това фундаменталната идея зад архитектурата, интерфейса и цялостната концепция на OS X остава непроменена. Основните елементи, като дока, меню лентата, Spotlight, дизайна на прозорците на Finder и др., присъстват във всяка една версия и получават по-скоро декоративни модификации, които ги правят по-красиви и по-удобни.
В по-близък план същото се отнася и за iOS. Мобилната платформа на Apple изглежда почти непроменена спрямо първата си версия от 2007 г., но потребителите й знаят, че на функционално ниво "иновацията" всъщност присъства.
Прочетете повече за Apple като убиец на стари технологии на следващата страница.
Убиване на стари технологии
Ако трябваше да определим митологични роли в съвременната технологична индустрия, Apple със сигурност би била смъртта. Стив Джобс и неговият екип са известни с качеството си без колебание да отстраняват застаряващи технологии от продуктите. В началото този ход се осъжда от почти всички, но постепенно всички останали компании го възприемат и резултатът е, че до няколко години съответната технология спира да се използва като цяло. Примери за това са дискетите, паралелните портове, хардуерните QWERTY клавиатури при смартфоните, стилусите (за навигация, не за рисуване и писане), Flash и в наши дни оптичните дискове. Нито един от новите Mac-ове няма дисково устройство, включително iMac, който доскоро бе известен с красивия дизайн на зареждащия се от десния профил SuperDrive.
Microsoft и консервативност?
Противно на истината, сред технологичните ентусиасти все още битува мнението, че Microsoft е консервативна компания, докато Apple прави безразсъдни смели ходове. Забравете за това кой "води индустрията" – изразът и без това е безкрайно наивен. Индустрията се води от сложна съвкупност от компании, потребителско търсене, реклама, пазарни особености и др. или казано накратко – индустрията се води от самата себе си.
Последното определение, което можем да дадем на Microsoft, обаче е "консервативна". С лошо минало? В рисково състояние? Със слабо присъствие в мобилния сектор? Без силен лидер? Ок. Но не и консервативна. Всъщност момчетата от Редмънд вероятно са най-бързо променящата се корпорация в технологичния сегмент в момента, стремейки се да се отърсят от идентичността си на пълен чичко, използващ Office, и преминавайки към свеж млад човек с Windows Phone, Surface и Xbox+Kinect.
"Променяща се" за Microsoft и "консервативна" за Apple далеч не са еднозначно позитивни и негативни определения. Постепенната иновация, която дава време за свикване на потребителите, е далеч по-лесна за възприемане, отколкото рязката диференциация на Windows 8 и Windows RT спрямо предходните версии на операционната система. Новият Microsoft има малко общо със стария, поради което бъдещето на компанията е заложено на карта.
Защитава ли се Apple с iPad mini?
Горещата тема на деня със сигурност е iPad mini, въпреки че тази нощ по-професионалните среди сънуваха новия iMac. Представянето на 7.9-инчов таблет с по-слаби спецификации със сигурност е противоречив ход от страна на Apple. Защитен ли е обаче той?
Никога няма да узнаем каква е предисторията на iPad mini. Преди около година в мрежата се появи информация, според която Стив Джобс дълго не е бил привърженик на по-малките таблети, но определени негови подчинени успяват да го убедят, че те имат своите предимства в някои ситуации, особено за консумация на съдържание. Успешният пример на Amazon с Kindle Fire също доказва това.
Интересно е, че по време на презентацията Apple сравни iPad mini с Nexus 7 на Google. Купертино рядко прибягва към ходове, с които изобщо напомня за съществуването на други продукти. Значи ли това, че Тим Кук и компания се защитават?
Отговорът със сигурност е субективен. Доста по-вероятно е обаче Apple просто да разширява и без това огромния си пазар с по-малък и евтин таблет без мисълта за директно изправяне срещу Google, Amazon и др. Защо? Защото потребители не търсят таблети, а iPad.
Според някои пазарни проучвания голяма част от текущите или бъдещите купувачи на 7–10-инчови устройства със сензорни дисплеи дори не знаят, че те се наричат таблети. Повечето от тях просто искат iPad. Именно затова повечето от потенциалните собственици на iPad mini не са откраднати клиенти на Amazon или Google, а просто току-що създаден нов таргет за по-малък и евтин iPad.
Последното доказателство за по-скоро независимата политика на Apple, което няма как да пропуснем, е цената на iPad mini. Ако ходът на Купертино бе крайно дефанзивен, компанията би се опитала да конкурира Amazon и Google с малко над 199 долара, а не със стартовите 329 долара.
Смятате ли, че iPad mini ще продължи успеха на 10-ичновия iPad?