Социалната мрежа Facebook манипулира новинарския поток, който достига до потребителите. Това всъщност може да не изглежда като особено голяма новина, особено предвид факта, че всички знаем, че компанията използва различни алгоритми за показване на публикации от приятели. Така например вие може да виждате повече публикации от хората, с които комуникирате често, и почти никога да не се “радвате” на хора, чиито снимки рядко сте харесвали или коментирали.

Този път медийното внимание обаче е насочено към друга страна на нещата - набиращите популярност новини (Trending Stories). Това са новини, за които определен регион или цял свят говори във Facebook. Тези топ новини впоследствие се появяват в потока (feed) на всички (или избрани) потребители в стил Twitter. Всъщност идеята за това донякъде идва от хаштаговете и водещите новини в микроблогинг платформата.

Сега компанията на Марк Зукърбърг е принудена да се защитава от публичния гняв заради обвинения за ръчна или автоматична манипулация на новинарския поток под влияние на определени политически сили или в полза на политици. Тези проблеми поставят въпроса за тайните процеси и процедури в най-голямата и влиятелна социална мрежа в свята.

 

Историята

Наскоро популярният технологичен сайт Gizmodo, собственост на Gawker Media, публикува материал, с който обвини Facebook, че има екип от редактори, които премахват определени новини от Trending Stories. Става дума предимно за републикански политици като Мит Ромни и Ранд Пол и политически новини като годишната конференция на консерваторите. 

Според изданието въпросните редактори са добавяли новини, които не са trending към водещите теми, а в същото време премахвали тези, отнасящи се до самата компания Facebook. Интересно е твърдението, че тези редактори не са били директни служители на Facebook, а наети външни служители. Обвиненията касаят периода от средата на 2014 г. до декември 2015 г., пише WSJ.

 

Социалната мрежа отговаря

В публичен пост във Facebook шефът на Trending Topics (набиращи популярност теми) Том Стоки заяви, че екипът му “не е намерил доказателства, че тези анонимни твърдения са верни”. По думите му съществуват определени насоки за работа, които осигуряват “консистентност и неутралност”, гарантиращи липсата на манипулация. Той добави, че през 2015 най-горещата тема в социалната мрежа са били именно изборите (в САЩ бел. ред.).

 

Trending Topics като възможност за влияние

Според Facebook потенциалните водещи теми първоначално се засичат от софтуерен алгоритъм, който определя кои са ключовите думи, които са топ по популярност. Този софтуер наблюдава стотици уебсайтове, за да определи горещите новини.

След това екип от компанията преглежда потенциалните теми и потвърждава, че дадена тема е част от актуална новина. Екипът пише описание на темата с информация, събрана от поне 3 източника от над 1000 новинарски сайтове, добавя категория и проверява дали темата е отразена от топ медии като New York Times, Fox News, BuzzFeed и други). От компанията твърдят още, че въпросният списък с 1000 сайта съдържа и популярни консервативни сайтове като Fox, The Blaze, Daily Caller, Washington Times и Drudge Report).

След това водещите теми са персонализирани за всеки потребител, отново с помощта на алгоритъм, който разчита на фактори като важност на темата, харесванията на потребителя и обратната му връзка за предишни топ теми. Не всички потребители виждат същите теми по едно и също време.

Според вицепрезидента на глобалните операции Джъстин Ософски насоките за работа предлагат “най-важните популярни истории, без значение в кой идеологически спектър попадат”.

“Насоките не забравняват на редакторите да добавят или премахват политически новини”, каза още той в изявление.

От Facebook обаче не казаха колко точно са хората, които отговарят за водещите теми. Guardian, цитирайки изтеклите документи, съобщи, че екипът се състои от поне 12 човека. От социалната мрежа обаче не са коментирали това число.

 

Още обвинения

Gizmodo цитира анонимен бивш журналист от Facebook, който твърди, че компанията е премахвала политически некоректни теми, за да отговори на вижданията на гиганта. Други бивши служители, които изданието е интервюирало, разкриват, че са карани изкуствено да “инжектират” избрани истории, дори те да не са достатъчно популярни, за да се поддържа определен политически дневен ред.

Изданието достига до заключението, че Facebook в крайна сметка оперира като традиционен нюзрум, който отразява пристрастията на журналистите и собствениците на корпорацията.

Дори да приемем, че Facebook не е инструктирала служителите си да редактират ръчно алгоритъма, фактът, че те имат такава възможност (за която и от компанията признават), е достатъчно притеснителен. Това означава, че Facebook има силата да решава кога и за какво да говорят потребителите, с което индиректно манипулира общественото мнение.

Миналата година стана ясно, че Facebook е тествала тайно алгоритми за манипулацията на емоциите на потребителите чрез показване на определено съдържание. Тогава стана ясно, че компанията е решила да си прави собствени тестове, за да види реакциите на потребителите. Например - решава да показва само лоши новини и тъжни събития, след което наблюдава как потребителите реагират, как се променят лайковете и какво публикуват след това. Същото нещо се прави и наобратно - показване на само хубави събития.

Важно е да се отбележи, че Facebook не е единствената компания с алгоритми за “пренареждане” на постовете и водещите теми. Twitter също предлага подобна опция, а Instagram (собственост на Facebook) често промотира дадено съдържание. Google постоянно променя алгоритмите в най-популярната търсачка в света Google Search, а Apple има екип от журналисти, които селектират новини за приложението Apple News. Подобен екип има и водената от Мариса Майер компания Yahoo.

Изображение: ChrisCorneschi/Flickr

Прочетете: Влиянието на медиите върху общественото мнение