Вчера се състоя дългоочакваното събитие, по време на което Apple официално анонсира първия си умен часовник и нов MacBook (без Air). На пръв поглед събитието не протече много по-различно от всички останали в последните няколко години, дори в сравнение с времето, когато Джобс все още беше главен изпълнителен директор. Малко по-задълбочен поглед към анонсите и начина, по който се случиха, обаче показва друго. Apple се променя. Ако промяната може да се обобщи в една дума, тя е "умереност".

 

Лайфстайл, лайфстайл, лайфстайл

Apple се позиционира като лайфстайл компания още от големите промени в началото на новия век, но никога не е била толкова свързана с култовия си статус, колкото в момента. Целта на статията не е да коментирам собственото си мнение относно Apple Watch и качествата му, но малко анонси на Apple са наблягали толкова слабо на възможностите и като цяло, особеностите на устройството, колкото този. Тим Кук покани на сцената Кристи Търлингтън Бърнс, модел, атлет и борец за правата на майките по света. В това няма нищо лошо, но сценарият включва изключително дълъг период, фокусиран върху нея, а не върху часовника. Факт е, че Watch й помага да пробяга полумаратон, но използването на медийна личност с позитивен образ не е характерно за Apple, особено в рамките на толкова важно събитие.

Както вчерашният, така и предварителният анонс на Apple Watch ми напомняха повече на модно събитие, отколкото на добрите стари анонси, които не са запазена марка на Джобс — виждали сме много такива след смъртта му. В това няма нищо лошо: трябва да приемем, че Apple Watch е най-лайфстайл продуктът, който компанията някога е представяла, и това трябва да се демонстрира.

 

Персонализация

Стив Джобс и Джони Айв винаги са вярвали в скромната, но рационална продуктова логика, наложена от Баухаус течението през 50-те и 60-те години на миналия век. Следвайки десетте принципа на Дитер Рамс (дизайнерът, който оказва най-голямо влияние на Айв), Apple се стараеше да разработва продукти с минимален брой вариации от гледна точка на цветове и форми. Материалите никога не са били евтини, но не са били и разточително скъпи. Цената на алуминия, който Apple използва, е добър пример. Тя е определена от структурните и естетическите му качества, но не от статуса, който предава. В този ред на мисли златният Apple Watch, чиято цена започва от 10 000 долара, е огромно отдръпване от философията на Apple. Същото се отнася и за огромния набор от каишки и верижки и най-вече за двата размера, които са налични още с първата версия. Всичко това идва от компания, която предлагаше един размер смартфон в рамките на години.

 

Статията продължава на следващата страница.

Стандарти

До последно не бях склонен да вярвам, че Apple ще избере USB 3.0 Type-C за новия MacBook. Компанията от Купертино обикновено разчита на собствени стандарти, с които ноутбукът се разделя. Отсъстват MagSafe и б, заменени от страхотния, но все още слабо разпространен USB Type-C. Ходът е похвален: някой трябва да започне постепенния преход към най-добрия USB стандарт, създаван някога, но не предполагах, че това ще бъде Apple. Напълно възможно е следващите iPhone-и и iPad-и да заменят Lightning с USB, което е страхотно.

 

Светещата ябълка

Светещата ябълка на гърба на всеки MacBook вероятно е най-силната реклама, която ноутбуците на Apple правят. Достатъчно е да използвате компютъра си, за да бъдете част от нея. Светещата ябълка безспорно е попкултурен символ.

Изглежда Apple не я намира за чак толкова определяща, тъй като новият MacBook идва с огледално лого, подобно на iPhone и iPad. Разбира се, причината е в обидно тънкия корпус, при който отвор в задната страна на дисплея би довел до структурна слабост. Все пак фактът, че Apple е готова да жертва най-разпознаваемия си бранд елемент, за да направи по-добър компютър, е похвален.

 

San Francisco

Новият собствен шрифт на Apple, San Francisco, е тук и ще виждаме все повече от него. Той не е само на дисплея на Apple Watch, но и върху клавиатурата на новия MacBook. Няма да е учудващо, ако Apple премине към него и в iOS и OS X, разделяйки се с Helvetica Neue.

 

Часовникът не е следващият смартфон

Няма как да не започна параграфа, декларирайки, че това е личното ми мнение, но вече съм убеден, че Apple не се надява часовникът да се превърне в следващия смартфон или дори таблет. Потребителите и медиите възприеха съществуването на устройството доста крайно, а фактът, че Apple не е навлизала в нова продуктова категория от години, подсилва логиката зад подобни размисли. Моето мнение относно часовника е доста по-умерено. Сигурен съм, че Apple има големи надежди, но и солидна доза реализъм. Умните часовници са иновативни аксесоари за смартфоните ни и ще променят начина, по който ще ги използваме към по-добро, но не са следващото голямо нещо.

Тагове: