Много потребители и разработчици останаха разочаровани от "скучната" презентация в първия ден на Google I/O, когато не видяхме нова версия на Android и нов Nexus хардуер. I/O 2013 всъщност бе едно от най-интересните Google събития някога. На границата на мистичното бе присъствието на кооснователя и главен изпълнителен директор на компанията Лари Пейдж. След като неговите колеги анонсираха подобрения и нововъведения в голяма част от портфолиото на компанията, с тихия си и дрезгав глас, на границата на мистичното Пейдж сподели концепция за бъдещето, от която може да настръхнете. Тя е амбициозна, идеалистична и дори утопична, но и плашеща. Google има стремеж към създаване на собствена Океания*.
Манифестът на Google
Концепцията зад корпоративната идентичност на Google е такава да не съществува. Google иска да бъде ваш приятел, което доказва дори със слогана си "Не бъди зъл". Поглеждайки към технологичния сектор, Google определено е най-усмихнатата, цветна и приветлива компания. Според някои това настроение граничи с налудничавостта, характерна за утопичните власти в редица футуристични филми. А в тях нещата обикновено се объркват.
Екипът на Google винаги е твърдял, че има единствената цел да направи живота на потребителите си по-добър. Няма как да отречем, че светът е много по-добро място с масовото навлизане на интернет, а Google е неизменна част от него. Няма как да изчислим колко живота са спасени благодарение на бързо търсене за оказване на първа помощ, но можем да бъдем сигурни, че не са малко. Това е само един от крайните примери. Няма как да спорим, че продуктите и услугите на Google имат крайно позитивен ефект върху света.
Проектите X
Вероятно знаете, че значителна част от бюджета на Google се използва за научноизследователска дейност. Служителите на компанията могат да отделят част от работното си време за лични проекти, а дивизията Google X работи по футуристични проекти. Примери за това са Glass и автономният автомобил. Google е единствената компания, която разработва актуални продукти и услуги за потребителите си, но гледа и в бъдещето, където открива далеч по-научнофантастични идеи. Още по-интересно е, че те се осъществяват. Тестови версии на автономния автомобил вече са по магистралите на САЩ, а първите бройки на Explorer изданието на Glass вече са в ръцете на разработчици и ентусиасти. Със сигурност в централата на Google в Маутнин Вю има още редица проекти, за чието съществуване дори не подозираме. Компанията има средствата, амбицията и упоритостта да промени света.
Искаме ли обаче това? Прочетете на следващата страница.
Трябва ни нещо като Burning Man**
"Трябва ни сигурно място, където да изпробваме нови неща."
Именно тези думи на Лари Пейдж са повод за размисъл дни след I/O. За пръв път Google споделя, че има големи планове. Наистина големи планове. Планове за фундаментална промяна на начина, по който живеем, извън поредната услуга и новите версии на Android, извън смартфона ви, дори извън софтуерния характер на интернет. Google вижда проблемите в света и иска да ги реши, разчитайки на методите, които превръщат всички продукти и услуги на компанията във водещи в своята индустрия. Приложими ли са те навсякъде?
Не е ясно какви точно са големите планове на Google, но Пейдж спомена, че се озадачава от затворения характер на здравната информация за жителите на света. Той смята, че ако тя бе публично достъпна и внедрена в услугите на Google, средното качество на живота би се повишило. Без значение дали ще получите по-лесна и директна връзка с лекари, или ще видите реклами за медикамент, който може да ви помогне, според Пейдж Google може да се намеси в още части на живота ви.
Със спокоен тон главният изпълнителен директор на Google твърди, че държавните власти и регулаторните механизми пречат на Google да експериментира. Макар да е неизменна част от живота на всички, Google все още функционира като стандартна компания, чиито действия подлежат на държавен и обществен контрол. Лари Пейдж иска да открие място, където Google може да експериментира на воля в търсенето на по-добър свят. Google иска да създаде собствен, изолиран свят. Островът на Google. Територия, в която най-висшата власт е Google и всичко е отворено и достъпно онлайн. Място, където нищо не може да бъде скрито от окото на… Големия брат.
Спорно е дали Google иска да създаде Burning Man или Океания. Докато пустинният фестивал е място, където се събират странните, но и ентусиазираните, тези, които променят света, Океания е привидно идеално общество, което се крепи върху устоите на безумно строга диктатура, превърнала го от утопия в дистопия. Не е ясно в коя от двете концепции се цели Google, нито какъв ще бъде крайният резултат от смелия и поне малко плашещ ход на развитие на компанията. Едно е сигурно - Google иска да заеме максимално голяма част от живота ви. Възможно най-бързо. Възможно най-сигурно. За възможно най-дълго време.
* Океания - локация от "1984" на Джордж Оруел (Wikipedia)
** Burning Man (Бърнинг Мен) - международен културен фестивал, провеждащ се всяка година в изолацията на пустинята Блек Рок (Wikipedia)