Маркетинг стратегията, базирана на посланието "Произведено в…" работи от векове и изглежда няма планове да забави темпото си. Напротив, от известно време тя навлиза в една от най-мащабните съвременни индустрии – технологичната. Очакваме "Произведено в САЩ" да е основно маркетинг послание на все повече компании и макар то да работи най-вече на територията на страната на неограничените възможности, стойността му далеч не е нулева в Европа например. Какво обаче се крие зад магическата комбинация от думи? Истината е, че става въпрос за много повече от класически американски патриотизъм. Както вероятно се досещате, позлата се измерва във финикийски знаци.

Психологията зад "Произведено в…"

Първичният мотив зад тази така успешна маркетингова стратегия всъщност е елементарен. Жителите на дадена страна вярват, че я подпомагат, косвено подпомагайки себе си, семействата си и бъдещето си, като купуват местни стоки или поне такива, които отварят максимално много работни места на територията на страната. "Купувайте български стоки" е почти еквивалентно послание, макар и обикновено с доста по-аграрна насоченост.
Маркетингови изследвания показват, че посланието добре действа най-вече на хората с IQ, въртящо се около средното. По-предразположени към него са центристко-ляво или ляво ориентираните. В този ред на мисли идеята се използва по-рядко за продукти от висок клас и почти никога за бутикови и луксозни произведения. Не бива да бъркаме "Произведено в…" с "Швейцарско качество" например. Докато първото се цели в патриотичните настроения, второто въвежда професионалните качества на дадена нация в глобален мащаб.

В САЩ

Щатският патриотизъм е пословично известен. Не бихме го обобщили с пародийната песен, която може да видите тук, но често той, както всеки друг патриотизъм, е необмислен и неподплатен, отхвърляйки позитивните страни на глобалната идея твърде бързо. Все пак старая се статията да не предава лични убеждения, така че нека се задоволим с факта, че патриотичните послания винаги са работили отлично в САЩ и това няма да се промени скоро.
Стойността на смартфон би била значително по-висока, ако той бе изцяло произведен и сглобен в САЩ, но само местното сглобяване също би направило ценовата му категория далеч по-ексклузивна. Посланието може и да работи в САЩ, но ако то не е подкрепено от разумна цена, не можем да разчитаме, че пазарният механизъм би проработил. Именно затова "Произведено в САЩ" се използва доста пространно и често по-голямата част от действията по производството всъщност се случват извън САЩ. Маркетингът, разбира се, има задачата да промени това разпределение в съзнанията на потребителите, бе да лъже директно. В това няма нищо лошо или учудващо.
Технологичните компании обаче имат нужда от малко по-различен и интелектуален прочит на маркетинговата мантра.

В технологиите

Средностатистическият американец, окарикатуряван от медиите или не, знае, че устройствата, които използва, се произвеждат и сглобяват в Китай, и не е особено доволен от това, но същевременно не е готов да плати повече за местен труд. Компаниите се намират в сложна ситуация, в която се налага да осигурят душевно спокойствие посредством маркетинг, но без да пренасят масовите си производства на територията на САЩ. Честният маркетинг обаче изисква поне зрънце истина, на което да се базира. Това зрънце е различно за различните компании:

Apple

От около година из мрежата се носят слухове, че Apple планира да премести производството на Mac линията си на местна територия. В това има известна логика, тъй като Тим Кук и компания произвеждат много по-малко компютри, отколкото iУстройства. Както разбрахме преди няколко месеца, единственият Mac, който ще бъде гордо американско производство, е новото поколение Mac Pro.  Дори той обаче е изграден предимно от произведени в Азия части. По-честното послание определено би било "Сглобено в САЩ", макар Apple действително да произвежда някои от най-фините персонализирани компоненти на местна територия. Именно тук се включват и медиите, които свободно използват Made in the US, без изразът да е споменат в продуктовата страница на новия Mac Pro. Apple набляга на Designed and assembled in the US.
Новата рекламна стратегия на Apple поставя в центъра мотото на компанията – Designed by Apple in California. Патриотичната нотка е приглушена значително и бихме свързани идеята по-скоро със споменатото горе "Швейцарско качество", което работи в цял свят. Посланието работи, защото всеки, който се е докосвал до продукт на Apple, е забелязвали надписа на гърба.

Motorola

Най-патриотичната кампания в технологичния сегмент тази година вероятно ще е тази на Motorola. Компанията претърпя сериозен ребрандинг и вече е A Google Company, а Moto X обещава да бъде изцяло произведен в САЩ. Разбира се, това няма как да е така, тъй като редица компоненти изобщо не се изработват на територията на страната. Все пак американското участие в проекта ще е едно от най-сериозните досега. Motorola публикува тийзър реклама именно на 4 юли. Може да я видите тук. Посланието е категорично патриотично.

Google

Motorola би могла да бъде разгледана заедно с Google, тъй като е нейна дъщерна компания, но това би било некоректно. Google държи да запази образа на мобилния пионер, тъй като той все още е достатъчно ценен сам по себе си. Не бива да забравяме, че първият мобилен телефон е пуснат в продажба именно от Motorola.
Опитът с Made in the US продукти на Google засега е малък и горчив. Интернет гигантът не успя да прокара Nexus Q, красиво и интересно, но твърде скъпо устройство, макар да наблегна на факта, че то е произведено предимно в САЩ. Google Glass е следващото "гордо" начинание на компанията. Подобно на Mac Pro, става въпрос за крайно нишов продукт. Нито една компания не може да си позволи да американизира масовите си продукти, освен ако не е готова да заплаща загубите от собствените си резерви или да фалира.

Lenovo

Lenovo е в процес на обособяване на американско предприятие за производството на най-високия си клас компютри, но подробностите около него все още са твърде малко. Заслужава си да отбележим това, тъй като китайският гигант има патриотичен американски апел, а това е истинска рядкост.

Финансовата страна

Барак Обама се обяви за връщане на колкото може повече работни места в САЩ още в началото на първия си мандат. Към момента компаниите все още нямат достатъчно големи данъчни и/или субсидийни облаги, за да може те да са водеща причина, но стойностите им надали ще спрат да растат. Главният изпълнителен директор на технологична компания може и да няма директна полза от Made in the US, но акционерите имат. Подобна стратегия има добър и сигурен ефект в дългосрочен план, при това не само от маркетингова гледна точка.
Според някои прогнози засилващата се борба за правата на труда в Китай и постепенната модернизация на местната икономика ще изравнят надниците в Китай и САЩ до 2015 г. Прогнозата е крайно смела и надали ще се сбъдне, но очертава тенденция, която не бива да пропускаме.
Смятате ли, че Made in the US е успешна стратегия? Споделете в коментарите.