
Маркетинг стратегията, базирана на посланието "Произведено в…" работи от векове и изглежда няма планове да забави темпото си. Напротив, от известно време тя навлиза в една от най-мащабните съвременни индустрии – технологичната. Очакваме "Произведено в САЩ" да е основно маркетинг послание на все повече компании и макар то да работи най-вече на територията на страната на неограничените възможности, стойността му далеч не е нулева в Европа например. Какво обаче се крие зад магическата комбинация от думи? Истината е, че става въпрос за много повече от класически американски патриотизъм. Както вероятно се досещате, позлата се измерва във финикийски знаци.
Психологията зад "Произведено в…"

Маркетингови изследвания показват, че посланието добре действа най-вече на хората с IQ, въртящо се около средното. По-предразположени към него са центристко-ляво или ляво ориентираните. В този ред на мисли идеята се използва по-рядко за продукти от висок клас и почти никога за бутикови и луксозни произведения. Не бива да бъркаме "Произведено в…" с "Швейцарско качество" например. Докато първото се цели в патриотичните настроения, второто въвежда професионалните качества на дадена нация в глобален мащаб.
В САЩ

Стойността на смартфон би била значително по-висока, ако той бе изцяло произведен и сглобен в САЩ, но само местното сглобяване също би направило ценовата му категория далеч по-ексклузивна. Посланието може и да работи в САЩ, но ако то не е подкрепено от разумна цена, не можем да разчитаме, че пазарният механизъм би проработил. Именно затова "Произведено в САЩ" се използва доста пространно и често по-голямата част от действията по производството всъщност се случват извън САЩ. Маркетингът, разбира се, има задачата да промени това разпределение в съзнанията на потребителите, бе да лъже директно. В това няма нищо лошо или учудващо.
Технологичните компании обаче имат нужда от малко по-различен и интелектуален прочит на маркетинговата мантра.
В технологиите
Средностатистическият американец, окарикатуряван от медиите или не, знае, че устройствата, които използва, се произвеждат и сглобяват в Китай, и не е особено доволен от това, но същевременно не е готов да плати повече за местен труд. Компаниите се намират в сложна ситуация, в която се налага да осигурят душевно спокойствие посредством маркетинг, но без да пренасят масовите си производства на територията на САЩ. Честният маркетинг обаче изисква поне зрънце истина, на което да се базира. Това зрънце е различно за различните компании:
Apple

Новата рекламна стратегия на Apple поставя в центъра мотото на компанията – Designed by Apple in California. Патриотичната нотка е приглушена значително и бихме свързани идеята по-скоро със споменатото горе "Швейцарско качество", което работи в цял свят. Посланието работи, защото всеки, който се е докосвал до продукт на Apple, е забелязвали надписа на гърба.
Motorola


Опитът с Made in the US продукти на Google засега е малък и горчив. Интернет гигантът не успя да прокара Nexus Q, красиво и интересно, но твърде скъпо устройство, макар да наблегна на факта, че то е произведено предимно в САЩ. Google Glass е следващото "гордо" начинание на компанията. Подобно на Mac Pro, става въпрос за крайно нишов продукт. Нито една компания не може да си позволи да американизира масовите си продукти, освен ако не е готова да заплаща загубите от собствените си резерви или да фалира.
Lenovo

Финансовата страна
Барак Обама се обяви за връщане на колкото може повече работни места в САЩ още в началото на първия си мандат. Към момента компаниите все още нямат достатъчно големи данъчни и/или субсидийни облаги, за да може те да са водеща причина, но стойностите им надали ще спрат да растат. Главният изпълнителен директор на технологична компания може и да няма директна полза от Made in the US, но акционерите имат. Подобна стратегия има добър и сигурен ефект в дългосрочен план, при това не само от маркетингова гледна точка.
Според някои прогнози засилващата се борба за правата на труда в Китай и постепенната модернизация на местната икономика ще изравнят надниците в Китай и САЩ до 2015 г. Прогнозата е крайно смела и надали ще се сбъдне, но очертава тенденция, която не бива да пропускаме.
Смятате ли, че Made in the US е успешна стратегия? Споделете в коментарите.
Коментари (0)