Има една черта на хората, обичащи и търсещи адреналина, която малцина знаят: всъщност това са хората, които живеят в пълен мир със себе си. Отстрани това невинаги личи. Трябва зорко око, за да се разпознае плавният дух, който вирее под експресивния пожар; тишината в изчистения ум на всеки, запътил се към планината, нарамил сноуборд.

Мирът, който откриваме в типажа „адреналинов наркоман“, някак си винаги остава пренебрегнат - така както влиянието на GoPro над промяната и еволюцията на модерния екстремен спорт обикновено остава встрани. Да, очевидно малката камера за екстремисти стана по-достъпна в използването, отколкото сме очаквали. Какво обаче точно промени тя? 

Популярен до пресищане

Реалистично погледнато, за всеки, който не живее в каменната ера, е ясно какво е малкото квадратно нещо, закачено на челото, каската или прикрепено на дълъг метален прът в ръката на хората. Защото то наистина е вече навсякъде. GoPro е аксесоар, който придружава адреналиновите наркомани при скокове с парашут, каране на колело/мотор офроуд, сърфиране, сноубординг и ски, т.нар. кални състезания, провеждани по доста неприятно трасе, и много, много други екстремни спортове. Атлети по целия свят използват камерата, за да заснемат величествени и не толкова мигове от своята кариера; не говорим само за невероятните постижения, а и за изцепките, които се случват неизбежно при всеки, заложил на адреналина като свое призвание.

Но най-голямата популярност на GoPro със сигурност идва от споделянето. С над 6000 видеа, качвани ежедневно в YouTube (според изследване, проследило използването на хаштага #gorpo), екшън камерата се превърна във феномен сама по себе си - просто защото популярността й стигна висини, за които другите могат само да мечтаят на този етап, въпреки че вече правят не по-лоши продукти. Самият факт, че правейки видео, човек вече мисли как ще го пусне към Вселената, за да му се наслади който желае, е просто феноменално свързване. И макар че това може да се приеме и като следствие от социалните мрежи, самата същност на GoPro дава отскок на желанието на хората да правят видеа. Мнозина стигат до това да заявят, че джобната екшън камера е първо­причината за разрастването на мултимилионната индустрия на екшън спортовете.

(Р)Еволюция на две нива

Зад GoPro, както и зад повечето компании с подобен мащаб, стои леко луд, в добрия смисъл, милиардер на име Николас Удман. Идеята за GoPro възниква на една сърфинг ваканция в Индонезия. Невероятно замисленият стартъп бързо доказва, че ще внесе експлозия в света на спорта, и то такава, каквато ще отеква дълго време. Въпросното отекване е на две нива: първо, (р)еволюция във видеото по отношение на начина, по който го заснемаме, и начина, по който го гледаме, и второ, (р)еволюция в начина, по който се развиват екстремните спортове.

За да разберем по-добре въпросните промени, е добре да дадем уточнението, че GoPro не просто предава спорта - тя предава изживяването на спорта. Нагласата, че чрез едно кратко или по-дълго видео можеш да станеш част от изживяване, е изключително адреналинова. Самата аз не осъз­навах добре това, докато не изгледах едно видео, заснето с GoPro при поредното ми каране на сноуборд, заедно с майка ми и на нея не й стана лошо. Не заради клатене или нещо такова, а защото „се движиш много бързо!“, както самата тя се изрази. Доста по-късно осъзнах, че в главата си тя се движеше заедно с мен. Вкарването в екшъна и засилването на емпатията е аспект на екшън камерите, който съществува в реалността, не само в рекламите им, но не можеш да го разбереш, докато не го усетиш. Промяната в начина за създаване и гледане на видео съответно доведе до гладна за адреналин публика, която никога повече няма да се задоволи с конвенционален тип филмчета. За да бъде нахранен именно този глад, почти няма спорт от „бързодвижещите се“, в който атлетите да не са оборудвани с камера на GoPro. Още по-голяма промяна е задоволяването на публиката с любителски тип видеа вместо търсенето на професионални такива; но именно там пак се намества и идеята на GoPro, че „всеки може да е про“ - идеята, че качествено, интуитивно и адреналиново видео може да произведе изключителен ефект сред зрителите си, макар да е произведено от любител. Още повече, че лекотата на заснемане е истински велика - преди, ако искахме да бъдем заснети, докато правим нещо яко, ни беше нужен страничен човек в ролята на видеооператор; сега благодарение на възможността камерката да бъде закрепена почти навсякъде лавината от клипове е наистина огромна, а качеството - повече от прекрасно. В начина на заснемане, който предлагат екшън камерите, има жизненост и разчупване на стандарта - нещо, което не може да се получи с каквато и да е видео редакция. Тук говорим за напълно нов визуален език, на който заговори целият свят - от една страна, тези, които правят видеата, а от друга, тези, които ги гледат. Интензитетът и адреналинът при гледането на клипче, направено с GoPro, са почти същите, каквито са при правенето му и при самото изживяване.

(Р)Еволюцията в екстремните спортове е втората нишка, изплетена от GoPro, която оставя истинска следа. Първо е довеждането им до мейнстрийм популярност и второто - извършването на „екшън за видео“ - тенденцията да се увеличават опасността и адреналинът доста по-често, отколкото по принцип, за да се улови на видео невероятното изпълнение на дадена спортна дейност. Тук вече говорим за промяна в мисленето на екстремните спортисти - достъпността и социалността, които носи камерата, се израждат в промяна на тяхното поведение в конкретния спорт.

В ръцете на един феномен

Културният феномен, който създаде GoPro, се изразява в едновременно сложното и просто приложение на една технология от хора, владеещи социалните и дигитални медии на съвре­мието. Не случайно тази година видяхме нови модели екшън камери от реномирани фотографски марки като Sony, Olympus и Nikon, както и от любимата на пътешествениците Garmin. Инструментът, който получава креативният потребител с камерата, е наистина гигантски, въпреки мини размерите й - споделянето на всеки момент без резерви. Притеснителен ли е обаче мащабът, в който тя влияе върху екстремните спортове и най-вече върху хората в тях, както и върху публиката?

Катрина Слуис, лектор в област­та на дигиталните медии в университета Саут Банк в Лондон, твърди, че въпросните камери са „насочени към потребителите, които имат необходимост да споделят всеки аспект от живота си, буквално да го направят достъпен за всеки“. Тя добавя и че „вълнуващо е това, което заснемаме, но неизменно повдига въпроса: кое е това, което остава незаснето? Всички искаме да станем известни за 15 минути и това не е проблем; но светът около нас се променя така, че вече да се СКРИЕШ за 15 минути изглежда абсолютно невъзможно“. С една дума променя ли се реалността до степен на дистопия; всичко ли е споделено вече и има ли нещо, което можем да направим, за да спрем това?

Ето и отговорът: въпреки че GoPro е наистина фактор, допринасящ за феномена, наречен: „Нека всичко, което се случва, бъде споделено!“, това не означава, че сме близо до въпросното дистопично бъдеще, където всеки вижда всичко от всеки. Имаме малка камера с впечатляващи технически характеристики, но все още ограничена в доста аспек­ти на употребата си, например от батерията си. Главната промяна, която една екшън камера внася в живота на мнозина, запалени по екстремните спортове, е това, че те могат да станат известни много бързо, да получат своя момент под прожекторите и да се задържат там - с използване на правилен мениджмънт - понякога за много дълго време. Камерата променя и целия бизнес модел на заснемането на документални филми и реалити формати.

Марк Бърнет, един от продуцентите на американския „Сървайвър“, разказва, че използването на GoPro дава възможност за „предаване на перспективи, които иначе биха стрували ужасно скъпо или биха били невъзможни, а с тях историята, която разказваме, става наистина уникална“.

Пренаписване на правилата

Личното ползване на GoPro от аматьори не изглежда притеснително… докато не се качат на мотора или на пистата. Приятелите ми сноубордисти го наричат помежду си The GoPro Effect и тихо си признават, че „да, има нещо такова“, когато им задавам въпроса „Има ли я у вас тенденцията да пробвате по-рискови неща, които не сте правили преди, само и единствено поради факта, че в момента снимате видео?“. Самият факт, че от петима запитани всички ми отговориха положително, споделяйки, че са засичали това поведение не само у себе си, но и у околните, е доста ключов. Важно е да отбележим, че камерата залага на промотиране чрез клипчета и реклами, в които се виждат понякога невероятни каскади, и голяма част от хората си я взимат именно заради това да станат самите те каскадьори. И тук се случва сериозното пренаписване на правилата, което води до повече инциденти: неподготвеността на някои от спортистите за нещата, които искат да покажат на видео. Културата на бързо и удобно споделяне води до желанието за изява в качествено видео и увеличава инцидентите, свързани с нараняване. Вътрешният подтик „да се снимаме и да качим в YouTube” до голяма степен подтиква и към по-рисково поведение, появило се от нуждата да се покажем… и водещо до травми впоследствие.

Ти вече си различен

Самото развитие на компанията GoPro промени начина, по който виждаме себе си. Тя създаде нов жанр във видеото, който ще остане завинаги - толкова достъпен и в същото време реалистичен, такъв, който може да се режисира, но и задължително да покаже истината за това, което е заснето. GoPro обикаля снежните склонове на челото на сноубордисти, но и виси на гърдите на горд бъдещ баща, който е имал достатъчно смелост да влезе в родилната зала с жена си. Допирът до него ни прави различни, защото тази камера е различна. GoPro стана огромна част от новата медия, наречена социални мрежи, потребителски генерираното съдържание на бъдещето и новата различна реалност. А духът на екстремните спортове никога няма да е същият - тяхната психология се промени изцяло и премина към ново ниво на дързост, близост и споделяне на движението както никога преди.

А знаете ли как работи Google Maps?