Нетната печалба на Samsung се сви наполовина през третото тримесечие, след като мобилното звено на компанията започна да губи позиции на смартфон пазара. Компанията обмисля сериозни промени във висшия си мениджмънт, за да подобри финансовите си резултати през следващата година.

Това са само някои от новините относно корейския гигант през последния месец. Вече е пределно ясно на всички, че Samsung изпитва затруднения не само в борбата срещу най-големия си конкурент и партньор Apple, китайските производители Huawei, Lenovo и Xiaomi, но и в тази вътре в самата компания.

Вчера стана ясно, че дузина топ мениджъри на мобилната дивизия на Samsung Electronics са освободени от сегашните си постове като част от традиционните за компанията “размествания”. Информацията публикува Уол Стрийт Джърнъл, цитирайки източници, запознати с плановете на корейския гигант. Не е ясно обаче колко от тях ще напуснат перманентно компанията и колко ще сменят позицията си. Твърди се, че в чистката влизат вицепрезиденти, главни вицепрезиденти и изпълнителни вицепрезиденти, включително такива от подразделенията за разработки, маркетинг и медийни решения. 

Подобни промени, повишения и смяна на постове не са нещо необичайно за Samsung, но анализатори наблягат на факта, че миналата година повишенията са били много повече от тази година, обвинявайки за това слабите финансови резултати.

Вчера конгломератът Samsung Group, който притежава Samsung Electronics, обяви, че 165 мениджъри ще бъдат повишени през 2015 г. Миналата година броят на повишените кадри беше 227, а годината преди това донесе радостна новина за 226 човека. В допълнение към това конгломератът обеща скоро да обяви публично всички промени в персонала за следващата календарна година. 

Междувременно стана ясно, че Samsung ще купи обратно свои обикновени акции за 1,42 млрд. евро и привилегировани акции за около 170 млн. евро. Това е първото обратно изкупуване на акции от повече от седем години, за чиято цел групата ще похарчи част от своите огромни парични резерви, които възлизат на равностойността на 43 млрд. евро, пише Инвестор, цитирайки Ройтерс. Конгломератът възнамерява и да продаде някои свои участия в химическата и отбранителната индустрия.

Противно на слуховете, които се въртят в мрежата от няколко седмици, Samsung няма да смени ръководителя на мобилната си дивизия Дж. К. Шин. Напомняме, че Шин беше принуден да компенсира част от загубите от Galaxy S5 и Note 4 от собствените си премии.

“Samsung иска да изпълни таргета си от 500 млн. продадени смарт устройства на годишна база, но изглежда това е трудно за постигане”, каза пред WSJ Лий Сеунг-уо, анализатор от IBK Securities. Той е категоричен, че ако компанията не успее да постигне значителен ръст през следващата година, много от служителите ще трябва да бъдат сменени или преместени в различни бизнес отдели. Според изчисленията му доставките на смартфони на корейската компания ще достигнат 320 млн., което е крайно недостатъчно и не представлява значително подобрение в сравнение с доставките от миналата година.

 

Освен това Samsung планира и да намали с 30% броя на моделите смартфони, които предлага в опит да намали разходите и да се бори със слабите си финансови резултати и конкуренцията в лицето на китайските производители на нискобюджетни смартфони като Xiaomi. Лошите резултати са последица от разочароващи продажби на тазгодишните топ модели от серията Galaxy - S5 и Note 4. Мобилното звено на Samsung отчита 74% понижение на нетната печалба до 1.69 млрд. долара, което е най-ниското ниво на компанията от второто тримесечие на 2011 г. насам. По-слабите продажби и по-ниските цени намалиха и маржа на печалбата от мобилни устройства до едва 7%, което пък е най-ниското ниво, откакто южнокорейската корпорация предлага смартфони, подчертава Капитал.

И докато пазарът на таблетите продължава да отчита спад, то доставките на смартфони в глобален мащаб са все така високи и задоволителни за другите компании. По предварителни данни за третото тримесечие на 2014 г. на International Data Corporation (IDC) вендорите са доставили общо 327.6 млн. смартфона, което представлява 25.2% увеличение в сравнение с третото тримесечие на 2013 г., когато доставените устройства са били 261.7 млн. Увеличението спрямо второто тримесечие на тази година е 8.7%, през което бяха доставени 301.3 млн. бройки.

“Въпреки слуховете за свиващ се пазар, доставите на смартфони продължават да отчитат рекорден ръст”, каза Раян Рейт, програмен директор на IDC. “Най-накрая достигнахме до период, в който повечето развити пазари отчитат едноцифрен ръст, а развиващите се продължават да растат с 30% колективно. Цените на тези смартфони правят съвременните технологии достъпни на места, където някога вярвахме, че фичър телефоните ще продължат да доминират. Това е страхотна новина, но сега предизвикателството е как да се правят повече пари от устройства, които бързо се превръщат в стоки за широко потребление. Като изключим Apple, мнозина изпитват трудности с това.”

Анализаторите на IDC допълват, че рекордният брой доставени смартфони е резултат от комбинираните усилия на пазарните лидери Samsung и Apple, като изтъква, че производителите след тях по пазарен дял Xiaomi, Lenovo и LG Electronics също са публикували рекордни финансови резултати и увеличен пазарен дял. “Това показва, че все още има място за конкуренция на този пазар, без значение дали е в ниския сегмент, където е Lenovo, или във високия, където се състезава Xiaomi, или в двата, както прави LG Electronics. Подобни резултати отчитат и компаниите извън този “топ 5”.

 

*Доставките са в млн./ По предварителни данни на IDC към 29-ти окт. 2014 г.

Конкретно по отношение на Samsung IDC изтъква, че компанията остава ясен лидер на световния пазар на смартфони, но е единствената от топ петицата, която отчита спад в доставките година след година. “Продължаващият натиск от страна на конкуренцията от почти всички страни и намаляващото търсене на хай енд устройства доведоха до сериозен спад в доставките на компанията в началото на годината. Въпреки че Samsung дълго време разчиташе на хай енд устройства, моделите от среден и нисък клас са тези, които генерираха голяма част от доставките за тримесечието и намалиха средната продажна цена.”

По всичко личи, че проблемът не се корени в свиващ се пазар или по-слабо търсене на смартфони. Проблемът на Samsung е изцяло вътрешен. Корейският гигант сгреши в няколко аспекта.

Първо Samsung си повярва, че може да се издържа само от хай енд телефони, както го прави Apple. Всички статистически данни сочат обратното - огромна част от доставките на корейците идват от устройства от среден и нисък клас.

Мнозина анализатори изтъкват като втора причина и невъзможността на компанията да реализира (и материализира) собствената си операционна система Tizen, чиято премиера многократно бе отлагана. Силната зависимост от интернет гиганта Google, който притежава Android и която се ползва в смартфоните на корейската компания, тласна Samsung Electronics към разглеждане на други възможности, които теоретично биха й осигурили повече вертикален контрол върху софтуера и хардуера, подобно на успешния засега модел на Apple. Но партньорите не са толкова оптимистично настроени. Изпълнителният директор на Huawei Technologies Consumer Business Group Ричард Ю, например, категорично заяви, че "Tizen няма никакъв шанс да бъде успешна". Той допълни, че Huawei няма никакви планове да налага Tizen, въпреки харченето на средства за разработка и проучване на операционната система на Samsung.

Пренебрегването на компании като Lenovo и Xiaomi също изигра лоша шега на Samsung. Нека не забравяме и амбициите на китайската компания Xiaomi, която многократно изрази мнението си, че може да изпревари Apple и Google до десет години, а това вече не изглежда толкова налудничаво, особено имайки предвид сериозното увеличение на пазарния дял на годишна база от 211.3% и привличането на ексшефа на Android Хюго Бара в екипа си.

Изображения: DroidSoft.fr, HiComm

Може ли Samsung да се промени и да запази позициите си? Вашата гледна точка очакваме в коментарите. 

Тагове: