
Пътниците, които са склонни към прилошаване в електрическите превозни средства, скоро могат да намерят облекчение с неочаквано средство: специфична звукова честота, предназначена за облекчаване на симптомите.
Изследователи от японския университет в Нагоя съобщават, че слушането на равномерен 100-херцов тон само за една минута преди пътуване може значително да облекчи замайването и гаденето, които измъчват много пътници в автомобили, задвижвани с батерии.
Екипът казва, че нискотехнологичният аудиоклип, който може да бъде изтеглен на всеки телефон, е работил на симулатор за шофиране, в реално превозно средство и дори на люлка на детска площадка.
През 2024 г. по пътищата на Китай се движат над 13 милиона нови електромобила, а през същата година купувачите в САЩ са закупили рекордните 1,3 милиона. Милиони американци, все по-голям брой хора, шофират на дълги разстояния и комфортът в купето се превърна в нещо повече от незначителна грижа. Проучванията сочат, че електрическите превозни средства генерират сигнали за движение, които се различават едва доловимо от тези на бензиновите автомобили, като оставят някои шофьори и пътници изпотени и изнервени само след кратко пътуване.
Електрическите автомобили ускоряват бързо и забавят по различен начин благодарение на рекуперативното спиране, което улавя енергията при забавяне и я връща обратно в акумулатора. Китайските изследователи са установили, че нискочестотното забавяне е основният виновник. Според South China Morning Post (SCMP) екип от Хонконгския университет за наука и технологии (Гуанджоу) е показал миналия месец, че само спирачната система може да провокира симптоми на морска болест.
Отделна работа на Университета в Чунцин и Китайския изследователски институт за автомобилно инженерство свързва пътуването с електрически превозни средства с повишено треперене и мускулно напрежение, като предупреждава, че дискомфортът може да влоши здравето и удовлетворението от пътуването.
Невролозите наблюдават промени и в мозъка. Проучване, ръководено от Шанхайския университет и производителя на автомобили SAIC Motor, установи, че „функционалната свързаност на мозъка претърпява реорганизация, за да се справи с физиологичния и психологическия стрес, предизвикан от болестта на движението“. Централната нервна система се опитва да съчетае сензорните сигнали, които вече не отговарят на очакванията на пътниците за това как трябва да се движи превозното средство.
Експериментът на Университета в Нагоя предлага много по-просто решение. След слушане на едноминутен звуков сигнал с честота 100 Hz, доброволците проявяват по-малко и по-леки симптоми по време на пътуване.
„Вибрациите при уникалния звук стимулират отолитичните органи във вътрешното ухо, които откриват линейното ускорение и гравитацията“, обяснява водещият автор Масаши Като в изследването, публикувано в Environmental Health and Preventive Medicine. „Това предполага, че стимулацията на уникалния звук може широко да активира вестибуларната система, която поддържа равновесието и пространствената ориентация.“
Физиологичните маркери подкрепиха впечатленията на ездачите. „Тези резултати предполагат, че активирането на симпатиковите нерви, които често са дисрегулирани при болестта на движението, е било обективно подобрено от уникалното звуково въздействие“, добавя Като.
Тъй като терапията не изисква специален хардуер, освен високоговорител или слушалки, автомобилните анализатори твърдят, че производителите биха могли да включат тона в информационно-развлекателните системи на автомобилите или да позволят на потребителите да го предават от телефоните си на незначителна цена.
Подобни постижения показват, че учените в световен мащаб признават този недостатък на транспорта с електрически превозни средства и възнамеряват да му противодействат. През май 2025 г. инженерите от Мичиганския университет представиха PREACT - пакет, който автоматично накланя седалките и затяга коланите или изпраща усъвършенствани тактилни сигнали, за да могат пътниците да се подготвят за предстоящи завои и спирания.
Снимка: Unsplash
Виж още: 3D принтерът на Anker счупи рекорда на Kickstarter за финансиране с 45 млн. долара