Авто изложенията в България вече имат своите традиции и радостната констатация е, че тези прояви стават все по-смислени и зрели. Това с пълна сила важи за последния автосалон в София, по време на който слънчевото време напълно подхождаше на настроението на търговците и перспективите пред индустрията като цяло.

Рамки вече няма

И като стана дума за зрялост, това важи и за двете страни на пазарното уравнение – и производителите, и потребителите са достатъчно добре ориентирани какво предлага или съответно търси другата страна. Казано с други думи, обикновеното вече не е достатъчно – то не може да привлече внимание дори в най-ниския и евтин клас автомобили. Затова производителите свикнаха да прибягват до малки трикове като по-ярки цветови акценти и нови материали, а по-смелите и до по-раздвижени форми и елементи в екстериора и интериора и това разнообразие може само да ни радва.

Все по-бързи, все по-технологични

При обиколката на софийския автосалон две тенденции категорично изпъкват. Едната изразява стремежа на производителите да направят и най-евтините си модели по-модерни, което касае най-вече инфотейнмънт частта. Все пак разполагаме със смартфони, които могат наистина много, и е на практика задължително да имаме поне елементарни възможности за връзка с автомобила с цел провеждане на разговори и слушане на музика, както и за зареждането им. Това не е никак случайно, предвид че на автосалона можеха да бъдат забелязани много млади двойки и семейства, които търсеха именно достъпен нов автомобил. Радостното е, че повечето от тях вече могат да си го позволят, което създава допълнителен конкурентен стимул у марките.

Втората тенденция е свързана с технологиите при двигателите. Колкото и да чакаме залеза на моторите с вътрешно горене, те на практика са в зенита си като ефективност, екологичност и икономичност. Тук ясно се очертава желанието на всички основни марки да предложат масови спортни модели с турбо пълнене и мощност в диапазона 245-310 к.с., които ускоряват до 100 км/ч за около 5-6 секунди. За мен това е последният щурм на класическото задвижване с течни горива, преди да преминем на електричество (по собствено желание или не съвсем). За ценителите на тази технология, която скоро ще наричаме „ретро“, това е последната епоха, в която да се насладят на бензиновите зверове с всичките им обичани особености и недостатъци. В този смисъл всеки фен с бензин в кръвта може само да се радва на богатото предлагане – никога в този масов клас не е имало такова изобилие от модели и сериозна мощност. И тук е поредното противоречие с очакваните по-строги регулации и чукащото на вратата автономно придвижване…

Ето и накратко кои модели ме впечатлиха и с какво.

Кросовъри и SUV

Сегментът на малките кросовъри буквално ври и кипи от предложения, защото се оказа, че в момента това е любимата форма на европейците. Затова всички основни производители вече имат представител в този клас, а висока оценка заслужават Citroen C3 Aircross, Peugeot 3008 и Opel Grandland X. При двата френски модела е акцентирано силно върху дизайна и мога да кажа, че те успешно балансират между оригиналност и функционалност. Особено приятна изненада е Peugeot 3008 (неслучайно избран и за автомобил на 2017-а), който е едновременно стилен, удобен и нестандартен (особено в интериора), както и пълен с интересни екстри. Що се отнася до немското предложение, Opel Grandland X привлича със зрелия дизайнерски език на марката, както и с чудесните си пропорции в комбинация с иновативни технологии за комфорт и безопасност.

Тук е редно да спомена и прицелените в семействата Skoda Karoq, VW T-Roc и новата Mazda CX-5. При всички тях ясно се вижда стремежът за оригиналност в дизайна, без да бъде подценявана солидната техника и удобствата.

Люти чушки

Точно това е първата аналогия, която ми хрумва, при срещата от близо с Honda Civic Type R, новото Renault Megane R.S., Skoda Octavia RS и KIA Stinger. Хондата обра доста овации след представянето си и неслучайно за този модел в момента се чака немалко време по целия свят. Спортните Megan и Octavia са доказано успешни рецепти. Френското предложение е станало още по-агресивно на вид и, разбира се, още по-динамично като представяне, а чехите са повишили мощността на бързата Octavia до 245 к.с. и са запазили така полезния огромен багажник. Очакваме само да се престрашат и да включат и задвижване на четирите колела, каквото се среща при други модели от марката.

Голямата изненада за мен беше KIA Stinger – чудесна спортна външност, която не е твърде младежка, а едновременно респектираща и елегантна. Приятното впечатление продължава и в интериора, а техническите характеристики (255 или 365 к.с. и задно предаване) също обещават много радост на пътя. Дано скоро успеем да добием и живи впечатления от поведението на това достъпно предложение.

Безспорен връх в този клас е BMW M4, около което опашката просто не свършваше, макар че това представяне идва на своята респектираща цена.

Ток!

Наглед скучноватите хибриди и електромобили бавно, но сигурно превземат търговските площи. Порадвах се на Renault Zoe и неговата сравнително достъпна цена, на новия Leaf, на електрическия Golf и, разбира се, на всеобщия любимец BMW i3, които са си съвсем реална алтернатива на градските автомобили и предлагат единствено предимства за хора, които не навъртат стотици километри дневно. Разбира се, ще трябва да почакаме още поне 2-3 години, за да успеем да ги вместим в рамките на нормалния си авто бюджет.

Елитът

Разбира се, софийският автосалон даде и достатъчно поводи да помечтаем, било то седейки в Mercedes AMG GT C Roadster, струващ над 320 хиляди лева, или в суперлуксозното BMW 760 Li с цена над 400 хиляди…

И докато първото е олицетворение на лукса да имаш над 550 к.с. само за теб и спътника, то второто демонстрира идеята за придвижване под формата на релакс и време за бизнес, без какъвто и да е ангажимент към придвижването. Вие сами можете да решите кой вариант ви допада повече.

А ето къде можете да откриете и нашите автомобилни ревюта.

Тагове: