BMW 1M Coupé е нещо като състезателна машина, но с нея спокойно можете да ходите на пазар и да возите децата си.

Колко често срещате компактни автомобили, чийто външен вид кара хората по улиците да спират и да снимат колата ви? Автомобили, които ви предлагат динамика на състезателна машина, но с надеждността на кола, която може да карате ежедневно и небрежно да мятате покупките от супермаркета на задната седалка. И автомобили, кои­то могат да ви осигурят силно представяне във всеки драг старт или при повече смелост – и добри резултати на произволно избрано състезанието от типа „Тайм атак”.

 

За какво става дума

Има такива автомобили, не са много, но съществуват. Винаги са скъпи и най-модер­ният сред тях е BMW 1M Coupé. Компактно купе с две врати, оборудвано с могъщ двигател, много промени в аеродинамиката, стабилно и много добре настроено окачване, „тежък” съединител, трансмисия, която бързо сменя предавките, и т. н. Тази рецепта се изпълнява много рядко в съвременното автомобилостроене, което прави екземплярите от такава серия много скъпи и желани от колекционери и почитатели на по-особените супер автомобили.

Екстериорът е подчинен на динамиката и огромната мощност, с която разполага автомобилът – раздути калници, интересно оформени въздухозаборници в предната броня, дифузьор, вграден в задната броня, елегантен спойлер на задния капак. М1 изглежда по-голям, отколкото е, всъщност изглежда внушителен. Дизайнът на тази версия е подчинен на новите канони на BMW, но има и такива, на които това не им харесва. И начело на този лагер е известният Дан Нийл - журналистът, който пише за автомобили в авторитетния The Wall Street Journal. Дан призна, че е заклет почитател на М3 (версията Е36) и за него 1М е „една от най-грозните коли, с много сбъркан дизайн в съвременната история на автомобилостроенето”. Но с неговото мнение не се съгласиха много от читателите му, а техният брой допълнително намаля, след като BMW обяви цените, на които започна да продава 1М в Щатите.

 

Зад волана

BMW 1M Coupé предлага удобен кокпит и интериор, в който всичко си е на мястото – уредите са добре подредени, акустиката е отлична. В студена сутрин, когато стартирате мотора, може да ви спре дъхът от изненада – шестте цилиндъра се активират на високи обороти и минава известно време в „бучене”, преди моторът да се „успокои”.  Седалките са анатомични, удобни за дълги пътувания, а обзорът е сравнително добър, въпреки че назад не се вижда кой знае колко. Но то е необходимо само при паркиране, а тогава всички водачи на 1М са внимателни. М1 се бори с трудна конкуренция – автомобилът има мощност, идентична с тази на Audi RS3 – по 340 конски сили, кое­то е с 10 повече от мощността на популярния Porsche Cayman. Автомобилът е много динамичен, стабилен и подтиква към спортни изпълнения, особено когато пътят е с повече завои и няма движение. Но М1 не е абсолютният лидер – Renault Mégane RS Trophy, който е оборудван с 2-литров турбо мотор с мощност 250 конски сили, даде по-добро време на „Северната отсечка” на „Нюрбургринг”. Но пък за феновете на 1М остава успокоението, че компактният модел е по-бърз от класиката М3 на BMW.

 

Впечатляваща динамика

Само забележете - 4.4 килограма тег­ло на 1 конска сила! 1М не е лек автомобил – 1495 килограма, но има моменти, в които те изобщо не се усещат. Отличната динамика на 1М се дължи не само на 6-цилиндровия турбо мотор с обем 3 литра, разпределението на теглото на автомобила между предния и задния мост е много близо до най-добрите постижения в автомобилостроенето – 51.7% на предния мост и 48.3 на задния. Което означава предвидимо поведение в повечето критични ситуации, когато поднасянето на задницата е очакван ефект, а не стряскаща грешка, и стабилно поведение на автомобила при спиране, както и при ускорение.

 

От общо 1495 килограма, в 1M се падат 4.4 кг на една конска сила. Никак не е лек, но  го усещате като такъв. Колата се кара лесно, не се хлъзга в завоите и позволява да въртите уверено волана.

 

На пътя

На моменти 1М се представя като сбъдната мечта – страхотно ускорение, много добро поведение в завои, точно спиране, бързо превключване на предавките и не на последно място – вълнуващ звук от ауспуховите тръби. Автомобилът се кара лесно, хлъзга се трудно в завоите, все пак обратното би било предпоставка за поредица завъртания на всяко кръстовище и когато се действа уверено с волана, нещата се получават просто страхотно. Точността на завиване е силна страна на 1М, а практиката на BMW показва, че увереността на водачите нараства пропорцио­нално с изминатите километри. Мои британски колеги си бяха направили труда да извлекат в три лаконични точки най-силните страни на 1М: двигателят, настройките на окачването и волана и възможностите за ежедневна употреба. Точно 1М е автомобилът, който може да ви направи фен на BMW и да ви потопи в мрачни размис­ли защо не разполагате с едни излишни 50 000 евро. От тази сума стартират цените на баварската ракета. В Щатите е малко по-добре – от 47000 долара. Но проблемът е, че дилърите разпродават квотите си автомобили невероятно бързо. В Англия две трети от колите бяха продадени преди официал­ното представяне през миналата пролет. Но това не е нещо ново за автомобилите с буквата М в името.