Последният Boeing 747, който някога е бил построен, смени собственика си пред очите на хиляди хора, които искаха да се сбогуват с емблематичния широкофюзелажен самолет.
Клиенти, доставчици, знаменитости, както и настоящи и бивши служители – включително първоначалният персонал, известен като „Феноменалните“, който построи първия 747 преди време – се събраха във фабриката на компанията в Еверет, за да станат свидетели на доставката на самолета от Boeing на Atlas Air Worldwide. Събитието бележи края на производството на емблематичната самолетна серия, откакто е построен за първи път през 1967 г.
Boeing разкри още през 2020 г., че ще оттегли модела след няколко години, след като приключи изграждането на последните поръчки за него. 747 беше един от най-известните четиримоторни широкофюзелажни самолети в света и направи революция във въздушния транспорт, като удвои пътническия капацитет и по този начин намали цената на всяко място. По време на пика на своята популярност през 1990 г. Boeing доставя 70 единици за една година. Но като повечето по-стари технологии тя в крайна сметка отстъпи на заден план пред някои от по-новите самолети на компанията, особено нейните двумоторни самолети, които могат да летят по същите маршрути, но могат да използват горивото по-ефективно.
Както отбелязва Ройтерс, компанията е доставила само пет самолета 747 през 2022 г., въпреки че самата програма е произвела 1574 самолета. Последните доставени самолети на Boeing, включително този, ще бъдат използвани за превоз на товари през следващите години. Да, вече няма да виждаме нови 747, но Bloomberg казва, че поръчките, доставени за използване като товарни самолети, може да са до 50-те години на миналия век.
Изпълнителният директор на Boeing Commercial Airplanes Стан Дийл каза в изявление:
„Този монументален ден е свидетелство за поколенията служители на Boeing, които съживиха самолета, който „направи света по-малък“ и доведе до революция в пътуванията и въздушния товарен транспорт като първия широкофюзелажен модел. Уместно е да доставим този последен 747-8 Freighter на най-големият оператор на 747, Atlas Air, където Queen ще продължи да вдъхновява и да дава възможност на иновациите във въздушния товарен транспорт.“
Ким Смит, вицепрезидент на Boeing и генерален мениджър за програмите 747 и 767, разкри, че производствената линия на модела е затворена, тъй като работниците са завършили изграждането на различни части за последния самолет. Служителите, които са работили във фабриката, сега са прехвърлени към други програми или са се пенсионирали доброволно.
Снимка: Boeing
Виж още: Най-големият самолет на водородно гориво в света полетя за 10 минути