Зимните гуми на бъдещето ще трябва да се справят с много променливи метеорологични условия, тъй като е възможно пътищата да бъдат покрити с вода, киша, сняг или лед. Nokian Tyres създава най-добрите зимни гуми в света и безопасността остава приоритет номер едно в подхода на компанията за разработване на гуми.

Основна цел на Nokian Tyres е винаги да създават гуми, които са възможно най-безопасни. Гумите са единствената зона за контакт на автомобила с пътя, затова, ако те загубят сцепление много от другите системи за безопасност, остават без значение.

За в бъдеще шофьорите ще се сблъскват с още по-предизвикателни условия на движение. Зимите са по-меки, което означава, че е все по-често явление температурите през сезона да бъдат около нула градуса. Тъй като температурите се колебаят около нулата и пътят се затопля, водата се размразява, а после замръзва наново, сцеплението на гумата ще бъде много слабо. В тази ситуация зимните гуми на Nokian Tyres демонстрират силата си, те са най-безопасният избор за всякакви зимни условия.

Може да се очаква, че вариациите на времето ще се увеличат, а екстремните метеорологични явления ще стават все по-чести. Производителите на гуми не могат да се фокусират върху разработването на една характеристика; вместо това е нужно да предоставят сцепление по време на обилен снеговалеж, а също и по време на зимен дъжд.

 „Стремим се да създаваме зимни гуми по начин, който е възможно най-гъвкав и да постигнем добър баланс между сцеплението на лед, сцепление на мокра повърхност, на сняг, свойствата за избягване на аквапланинг и поднасяне на киша“, казва Оли Сеппала, ръководител на научноизследователската и развойна дейност в Nokian Tyres.

Преди време Nokian Tyres представи концепция за гуми с прибиращи се шипове. Комбинацията от зимна гума с шипове с такава без шипове в едно може да бъде много полезна: шиповете предоставят допълнително сцепление, когато е нужно, докато износването на гумата по пътя през останалото време ще бъде минимално. В близко бъдеще обаче потребителите ще получат достъп до различен тип иновации.

 „Сензорната технология ще стане нещо обичайно за гумите през следващите пет години. При зимните гуми ще наблюдаваме и развитие по отношение на избора на материали и геометрията на шиповете, както и за начина, по който гумата и шиповете биват свързани“, коментира Ярмо Сунари, мениджър „Стандарти, правила и одобрения“ в Nokian Tyres.

 

Баланс между безопасност и устойчивост

Различните условия на шофиране изискват различни материали, шарки на протектора и други характеристики. Една гума обаче е едно цяло, съвкупност от различни елементи и ако промените една характеристика, то това ще се отрази на други. Управлението на цялостното представяне е прецизна работа, особено при дизайна на зимни гуми.

 „В сравнение с летните гуми разработването на безопасна зимна гума е сериозно предизвикателство. Производителят на гуми трябва да се стреми към оптимално сцепление в различни метеорологични условия, докато взема предвид екологичния отпечатък на гумата наред с други неща“, казва Ярмо Сунари.

„Много от иновациите на гуми приличат на пъзел, който комбинира елементи по нов начин. Ключова част от иновацията е информираността за развитието в други области и това да се обмисля как може да се приложи в индустрията за производство на гуми“, Казва Теппо Хуовила, вицепрезидент „Качество и устойчиво развитие“ на Nokian Tyres

 

Нови етикети за гуми на ЕС

За да улесни покупката на подходящи и безопасни зимни гуми, Nokian Tyres активно работи в посока промяна на етикетите за гуми. Те ще бъдат подновени в Европа през 2021 г.

Най-големият проблем досега беше, че не всички гуми отбелязани като зимни са подходящи за всички зимни условия. Гумите, проектирани за зимата в Централна и Източна Европа, са напълно различни от тези за зимите в Скандинавия или други северни райони. Сцеплението за мокра настилка и това за лед са взаимоизключващи се характеристики; потребителят може в крайна сметка да закупи грешните гуми, ако информацията на етикета от ЕС не е достатъчно разбираема и изчерпателна.

Маркировката за сцепление на лед първоначално ще се използва при гуми за леки автомобили, докато маркировката за сцепление на сняг се предлага и за миниванове, лекотоварни камиони, камиони и бусове. Маркировките се определят от международни стандарти и регулации. Тестовете за сцепление на лед са в процес на стандартизация от Международната организация за стандартизация (International Organization for Standardization, ISO), а сцеплението на сняг е отнесено към регулациите на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (ИКЕ на ООН).

Снимки: Nokian

Виж още: Nokian Tyres обяви следващата цел по пътя към по-безопасен свят: представяне на гума, направена изцяло от екологични материали до 2025 г.