Всеки, който е оставял мобилния си телефон на слънце в горещ ден, е изпитал как топлината може да повлияе на батериите: самият телефон може да се нагрее изключително много или дори да се изключи. Мобилните телефони използват литиево-йонни батерии, които не се спогаждат добре с високите температури. Има и друго устройство с литиево-йонни батерии, което може да бъде засегнато от екстремни температури: вашият електромобил.
Увеличаващият се брой електрически превозни средства се разглежда като начин за ограничаване на количеството емисии от транспорта, които изпращаме в атмосферата и които затоплят планетата. Но се оказва, че те също могат да бъдат засегнати от високите температури, а рекордните им стойности могат да доведат до преждевременно стареене на батерията на вашия електромобил.
"Когато температурата надхвърли 30 градуса, литиево-йонните батерии стареят и се разрушават по-бързо", казва Лиз Наджман, водещ изследовател в Recurrent, стартъп, който предоставя доклади за батериите на използвани автомобили. "Това определено е проблем и нещо, за което много от производителите на електромобили се замислят." Повечето производители на електромобили вече разполагат със системи за топлинно управление, които поддържат батериите в здравословен температурен диапазон, добавя Наджман, но в зависимост от производителя тази система може да се задейства само когато автомобилът е включен или изключен.
В батериите на електромобилите непрекъснато протичат химични реакции дори когато не се използват. И те протичат по-бързо при по-високи температури. "Това важи както за химичните реакции, които искате да се случват в батерията - нещата, които карат автомобила да се движи, но това важи и за някои вторични химични реакции, които се случват в батерията и които причиняват основното стареене", казва Наджман.
Помислете за това по начина, по който пушенето влияе на хората: "Ако пушите цигари, остарявате по-бързо. При батериите е почти същото: добавянето на топлина към уравнението ускорява всички процеси на стареене", казва Наджман. "Това е все едно колата ви да пуши цигари или да ходи на солариум."
Почти сигурно е, че вашият електромобил няма просто да се изключи напълно при екстремни горещини, както може да се случи с телефон, и въпреки че може да се наблюдава някакъв краткосрочен ефект върху пробега, реалният проблем се проявява по отношение дългосрочното здраве на батерията (изключително ниските температури е по-вероятно да предизвикат незабавен и силен ефект върху пробега). Ако вашият електромобил се намира в екстремни горещини, това може да доведе до по-бързо стареене, което да намали продължителността на живота на батерията.
Освен това по време на горещи вълни съществува риск за претоварване на електропреносната мрежа - проблем, който потенциално може да се разреши с изместването на времето за зареждане извън пиковите часове.
Но не е лоша идея и да избягвате зареждането на автомобила си по средата на горещ ден поради причини, свързани с дълготрайността на батерията, добавя Наджман. Не само че ценовите стойности на електричеството са по-ниски през нощта, но и комбинацията от бързо зареждане и високи температури ускорява стареенето на батерията още повече.
За собствениците на електромобили специалистите препоръчват да ограничат честотата на използване на бързото зарядно устройство, когато е много горещо.
А ако се налага да оставите електромобила си на слънце или в жегата (ако нямате климатизиран гараж например), опитайте се да го оставите по-скоро в средата на диапазона на зареждане; не искате да го зареждате напълно или да го разреждате напълно. Това е така, защото в напълно заредената или напълно изтощената батерия на електромобила енергийният баланс е изкривен в едната крайност; по-близо до средата, казва тя, е мястото, където батериите са химически по-стабилни.
Въпреки че не искате да оставяте електромобила си да се зарежда в горещ ден, може да се наложи да го включите, за да се задейства вътрешната система за управление на топлината. Това варира в зависимост от производителя; някои системи за управление на топлината на електрическите превозни средства са включени постоянно, докато при други автомобилът трябва да бъде включен в контакта.
Специалистите все още се опитват да разберат изцяло какво се случва с батериите на електромобилите при екстремни горещини. Повечето научни експерименти се провеждат върху отделни клетки на батерията в лаборатория, но в реални условия нещата могат да се променят. Някои производители, включително Tesla и GM, също разглеждат литиево-желязо-фосфатни батерии за електрически превозни средства, които са склонни да се държат по-добре в горещината. Литиево-желязно-фосфатните батерии може да са малко по-неефективни от литиево-йонните, но вероятно ще се разрушават по-бавно и ще издържат по-добре на бързо зареждане.
В крайна сметка, ако ви се налага да шофирате на дълги разстояния, да спирате на бързо зарядно устройство в горещ ден или не можете да паркирате електромобила си на сянка или в гараж, това не е краят на света, въпреки че няма да е добре за батерията ви, ако го правите често в дългосрочен план.
Снимки: Unsplash