За първи път публична секция от магистрала А10 югозападно от Париж е оборудвана с динамична индуктивна система за зареждане, която захранва електрическите превозни средства по време на движение. Пилотният проект, наречен „Зареждай, докато караш“, бележи важен етап по пътя към широко разпространената електрификация.
На 1,5-километров тестов участък от магистрала А10 партньорите по проекта VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, университета „Густав Ейфел“ и Hutchinson са инсталирали система, която доставя до 300 киловата енергия на движещи се превозни средства. Индукционни бобини, вградени в асфалта, генерират магнитно поле, което се преобразува в електричество от приемни бобини вътре в превозните средства. Това позволява на съвместими автомобили, автобуси и камиони да се зареждат безжично по време на движение, без да се налага да спират на зарядна станция.
Ранните измервания показват средна мощност на зареждане от над 200 киловата – сравнима с тази на съвременните станции за бързо зареждане. В момента се експлоатират четири прототипа на превозни средства, включително тежък камион, ван, лек автомобил и автобус, като тестовете се провеждат в реални условия на движение. Системата вече е преминала ключови технически оценки: тестове на материалите в Центъра за пътни изследвания в Мериняк и симулация на 25-годишна издръжливост в лабораторията LAMES на университета „Густав Ейфел“ потвърдиха дългосрочната устойчивост на технологията. След тези успешни изпитания системата е одобрена за използване на обществени пътища.
Ако технологията „Зареждай, докато караш“ бъде внедрена в по-голям мащаб, в бъдеще електромобилите биха могли да бъдат оборудвани с по-малки батерии. Това не само би направило електромобилите по-достъпни, но и би намалило емисиите на CO₂, свързани с производството и изхвърлянето на батерии. Същевременно по-широкото внедряване на електромобилите би могло да се ускори, което би спомогнало за постигането на климатичните цели – особено във Франция, където пътното движение е отговорно за около 95 % от емисиите, свързани с транспорта.
Все още не е ясно как ще се таксува електроенергията от безжичното зареждане по магистралите. В момента се обмисля модел „Зареждане като услуга“, при който потребителите ще плащат или за всяко използване, или чрез месечни абонаменти. Вграден в пътя контролен модул автоматично идентифицира оторизираните превозни средства и активира преноса на енергия само когато е необходимо. Конкретните цени и тарифи се очаква да бъдат обявени с напредването на проекта.
Теоретично всяко електрическо превозно средство може да се зарежда по време на движение, стига да има съвместима приемна бобина, монтирана под шасито. Технологията обаче все още не е достъпна на пазара. Тя изисква или модернизиране на съществуващите превозни средства, или интегриране на системата директно в новите модели по време на производството.
Снимка: Pexels
Виж още: Астрономи откриха нещо, което тежи колкото един милион слънца – и е напълно невидимо