След години на спекулации и мълчание най-после имаме малко повече подробности около проекта за кола на Apple. Bloomberg съобщиха, че от компанията са сформирали специален екип, който да се погрижи за задвижващите системи, интериора и външния дизайн. Въпреки това не очаквайте работещ продукт в близките поне 5 години.
Другото интересно по темата е изказване от страна на Hyundai пред CNBC, според което двете компании са в начална фаза на преговори относно създаването на автомобил. Малко по-късно обаче това изявление бе смекчено до: „получени са запитвания за евентуално сътрудничество от най-различни компании“.
Hyundai вече създадоха, съвместно с Aptiv, предприятие за 4 милиарда долара, наречено Motional. Целта му е до 2022 г. да има готови самоуправляващи се автомобили. Южнокорейският гигант се надява до 2024 г. колите им да бъдат сертифицирани до 4-о и 5-о ниво (най-високото) на автономност.
Според споменатия материал от Bloomberg Apple обмислят два варианта за навлизане в бранша: създаване на собствена кола или разработване на системи за самоуправление за други производители. Идеята за изработка на транспортно средство всъщност се върти вече повече от половин десетилетие. За първи път се появи подобна информация през 2014 г., а през 2017 г. самият Тим Кук я потвърди. След само две години, през 2019 г., компанията освободи 190 служители, работещи по проекта.
Сега нещата изглеждат по-сериозни и с променена визия. Миналата година Reuters съобщиха, че Apple се стреми 2024 да е годината, в която ще покаже на света своята кола. Материалът от Bloomberg измества този срок с няколко години напред. Този път обаче са замесени куп инженери от доказани производители, като Tesla, BMW и Waymo.
Компанията има предимството на така наречената вертикална интеграция, понеже разработва както хардуера, така и софтуера за своите продукти. Ако и този случай се окаже такъв, това може да доведе до огромни печалби. Анализатори от Morgan Stanley твърдят, че ако Apple успее да завладее дори 2% от автомобилния бранш, то този сегмент ще е също толкова ценен за тях, колкото е iPhone.
Въпреки безспорния хардуерен успех на марката досега не бива да очакваме тя да се бори с мастодонти като Tesla и General Motors от първия ден. Ако погледнем пътя, който извървя компанията на Илон Мъск, ще видим, че забавянията и трудностите при производството са естествена част от процеса. Все пак ще бъде вълнуващо да разберем какво може да предложи Apple-мобилът (едва ли ще се казва така), но ще трябва да сме търпеливи.
Снимки: Unsplash; Pixabay
Вижте още: Kalashnikov CV-1 – не оръжие, а мираж за електрически автомобил