Понеделник. Дори само изписването, а и прочитането на този ден от седмицата носи леко досадното чувство, че работната седмица започва отново. Или поне такъв е образът на съвсем обикновения понеделник, който в никакъв случай не подозира, че е толкова мразен. За мен, както може би за много от вас това е просто ден. Този понеделник обаче беше различен. Часовникът ми иззвъня в 6 часа сутринта. В първия ден от отпуската. На алармата не ѝ трябваше прекалено много, за да ме събуди. Вълнувам се. След четири часа трябва да върна новата Mazda CX-5 след тест драйв, а искам да прекарам още малко време с нея…

… Продължавам да се изкачвам нагоре. След кратко шофиране в спокойния трафик вече съм извън пределите на задушна София. През прозорците влиза все по-прохладен въздух. Продължавам нагоре. Тривиално е, но се сетих само за Телевизионната кула - това е моята цел тази сутрин. Трябва да призная, че една от причините са завоите, по-пустият път в ранната понеделнишка сутрин и обещанието за по-стабилния автомобил, на което наблягат от японския производител. По-стабилен, но и по-комфортен. Разминавам се с поредния колоездач, за да се отклоня по пътя към Кулата. Той е напълно празен, подавам малко повече газ в завоите, CX-5 изпълнява и се представя на добро ниво. Скоро съм горе. От тук градът изглежда спокоен, ясен, позволявам си да остана няколко минути, но бързам за пътя надолу - той се очертава още по-интересен…

Чистата линия

Ако гледате видеото и снимките, сравнявате ги с тези на актуалния доскоро модел и стигате до заключението, че CX-5 е по-скоро фейслифт, трябва да ви успокоя - от пръв поглед и аз си помислих подобно нещо. В момента, в който обаче бях до колата, разгледах я отблизо, седнах зад волана и я изведох на пътя, разбрах точно какво имат предвид от Mazda, като наричат това “изцяло новата CX-5”. Не, тя не е изцяло ново поколение, но моделът идва със 700 промени и нововъведения. Това до голяма степен го прави по-различен от предшественика си и съвсем заслужено може да носи заветното определение „нов“.

Нововъведенията в новия модел са над 700 спрямо предишния.

Дори да не откриете всяка една от тези стотици промени, бързо ще откриете тези по дизайна. Предницата на новата Mazda CX-5 е наистина впечатляваща, като носи по-спортно, но и леко и приятно футуристично усещане. Голямата решетка, приютила емблемата на Mazda, е обградена от хромиран елемент в долния си край и част от рамката около капака в горния. LED фаровете, които тук са много по-тънки и агресивни, са приобщени към тази композиция. Това решение носи интересна промяна, която ми харесва.

Самите LED светлини са леко издължени към по-сдържаните и обрани калници. Добрата новина е, че фаровете вече са LED за всички нива на оборудване, а в по-високите са матрични - всеки от тях е разделен на 12 зони, които автоматично се настройват според ситуацията на пътя и могат да преминат от дълги към къси само за части от секундата. Със сигурност по-бързо, ако трябва да правите тази промяна ръчно. По-интересното е, че според някои параметри фаровете работят по различен начин. Ако шофирате с по-ниска скорост, те осветяват по-широк диапазон, за да виждате добре и банкета покрай пътя. Ако скоростта е над 90 км/ч, те са концентрирани напред, за да виждате по-далеч.

В по-високия клас оборудване разчитате на матрични фарове, всеки разделен на 12 зони.

За да завърша темата за пред­ницата, в долния й край има хромиран елемент, който завършва SUV излъчването. Ако вдигнем поглед към капака, той е декориран с две линии, които ни отвеждат от решетката към страничните стълбове на купето, през профила, та чак до задницата. Там светлините също са LED, изготвени с лек 3D ефект. Новото тук е, че при по-високото ниво на оборудване багажникът може да е електронен и да се отвори и затвори чрез натискане на бутон. Това е удобно, но все още липсва възможност да става чрез познатото ни от други марки помахване с крак под бронята. Също и скоростта на отваряне е по-скоро бавна. След като веднъж е отворен, се разкрива обем от 506 литра, а при свалени задни седалки това набъбва до 1620 литра. Просветът на CX-5 e между 192 и 200 мм според модела, което означава, че ще можете да се справите и с по-неравния път без излишни притеснения.

Погледната в профил, новата Mazda CX-5 спазва плавна и по-изчистена линия спрямо предшественика си. Предното стъкло е по-скосено, а цялостно е с 3 см по-ниска. В шасито също има промени и сега е по-здраво и солидно. Дизайнът е модерен и носи по-спортно усещане.

Спускането към града

Отново сядам зад волана, като идва време да поставя на обещанието за стабилност на тест - по пълния със завои път, който ще ме отведе от Телевизионната кула към по-широкия път към София. Участъкът е пуст. Влизам в завоите с малко по-висока скорост, а CX-5 се справя изненадващо добре - стегнато, обрано и с напълно поносим наклон. За това роля играят няколко технологии, комбинирани с по-здравото шаси и окачването. Всичко това може да се обедини в една дума - Skyactiv.

Веруюто на японския производител е и едно от големите му предимства. Синергията между скоростната кутия, динамичното окачване, подобрените амортисьори и цялостният синхрон между всички системи и пълният контрол, който имат от Mazda върху тях, правят CX-5 изключително удобен и приятен автомобил на пътя. Както когато манев­рирате в по-тесните улички в града, атакувате скоростните магистрали извън него, така и завоите като тези, които ще откриете по пътя към кулата.

SUV-то се усеща сигурно и благодарение на представената преди година с Mazda6 технология G-Vectoring контрол. Тя идва във всички разновидности и двигатели, като тази светкавична система усеща кога влизате в завой и скоростта, с която го правите, за да намали автоматично въртящия момент и да получите по-добро сцепление на предните колела с пътя.

За стабилността и комфорта на пътя се грижат системите G-Vectoring Controll и обновената AWD.

Промяната е лека и няма нищо общо с това да вдигнете крака си изцяло от педала за скоростта и е на светлинни години от спирачката. Промяната е до 0.05 g, и то в най-екстремните случаи! За пример отместването от педала за газта води до спад от 0.20 g. За активирането й са необходими 0.05 секунди.

За стабилността на CX-5 се грижи и подобрената AWD система, която получава информация от 27 сензора. AWD е налична в някои конфигурации и най-общо следи постоянно за поведението на автомобила, за да може да разпредели по най-правилния начин мощността между предния и задния мост, като се достига до съотношение 50/50. AWD не може да се контролира от потребителя и не може да се изключва. Същото важи и за G-Vectoring, която е изцяло софтуерна функция и не добавя допълнително тегло към колата. Интересното е, че въпреки идеята за изчистване и премахване на излишното от дизайна заради автоматичния багажник общото тегло на новия модел е нараснало малко спрямо предишното поколение. Управлението на новия CX-5 е толкова плавно и лесно, че бързо ще забравите, че карате SUV. Окачването е по-меко и добре обира неравностите по пътя. Това, което обаче не е, е да е сред най-спортните на пазара. 

Налични са достатъчно вариа­ции на двигателите, сред които 2.2-литров дизелов битурбо (със 150 или 175 к.с. - моделът, който виждате на видеото с ускорение от 0 до 100 км/ч за 9.5 секунди) и AWD, 2-литров бензин (165 к.с. без AWD и 160 к.с. с AWD) и най-мощният 2.5-литров бензин с AWD и само във вариант с автоматична скоростна кутия. Той е и новият в групата, като безспорно е и най-интересен със системата за Cylinder Deactivation, която, ако карате спокойно и нямате нужда от всичките цилиндри, изключва два от четирите. Двигателят осигурява 194 к.с. (258 Nm въртящ момент) и спокойно може да бъде определен като по-спортен (ускорение от 0 до 100 за 9.2 секунди), като в подкрепа идва и специалният режим Sport. При него воланът става по-твърд, същото важи и за окачването, а предавките са по-дълги. Това е добре дошло, защото иначе воланът няма толкова сериоз­но усещане и преди всичко е удобен за маневриране в градската среда. Ако обаче търсите добър вариант за града, 2-литровият бензин е напълно достатъчен. Като цяло Mazda залага на по-пестеливи двигатели с по-ниски емисии, които жертват момента на изстрелване, но смятам, че сделката е добра. Като разход дизелът със 175 к.с. трябва да е около 5.3 литра на 100 извън града, 6.7 в града и среден разход от 5.8 литра. Реално смесеният разход по време на теста беше малко над 8 литра на 100 км (според компютъра).

Новият двигател в групата е 2.5-литровият бензин с AWD и системата Cylinder Deactivation.

6-степенната автоматична скоростна кутия показва добър синхрон с целия автомобил, резултат отново от технологията Skyаctiv - не се замисля и знае точната скорост, на която трябва да е. Към момента от компанията все още не възнамеряват да преминат към модел с повече предавки, но не отхвърлят възможността това да стане, когато има нужда от подобна промяна.

Аз, водачът

В CX-5 философията на Mazda, която поставя водача в центъра, достига нови нива, и то с на пръв поглед малки промени. Интериорът е една идея по-изчистен и носи приятно чувство на плавна линия между елементите. Новият волан, който беше представен преди година с Mazda6, е тук, като може да бъде с функция за затопляне. Комбинацията между изкуствена кожа по вратите, мека пластмаса по арматурното табло и металните материа­лите, наподобяващи дърво (отлично решение поне според мен), е добре съчетана. Шевовете по седалките, волана и скоростния лост са си проправил път и по таблото. Нова е и формата на въздухопроводите, която сякаш кореспондира с предната решетка на автомобила. По продължението на таблото преминава хоризонтална линия, която го отваря допълнително и придава по-релефно усещане, а не сякаш всичко е в една плоскост.

Конзолата между двете предни седалки е допълнително повдигната, за да бъде по-удобна за водача и е по-стабилна. 7-инчовият екран на инфотейнмънт системата също е леко насочен към него. Той е с по-добра резолюция, но запазва същия интерфейс, който вече изглежда леко назад спрямо някои от конкурентите и липсва поддръжка на Android Auto и Apple CarPlay. За сметка на това е лесен и бърз за ориентация. И то много. Обожавам въртящия контролер, заобиколен от преки пътища, и гарантирам, че ще свикнете много бързо с него. 

Инфотеймънт системата е лесна за използване, но липсват Android Auto и Apple CarPlay.

Самият екран е сензорен, но не и когато автомобилът се движи. От съображения за сигурност и безопасност. На него ще видите и картината от задната камера, която е добра, но липсва 360-градусовата гледка, която вече е стандарт при други производители. Добре познатият ни HUD дисплей се завръща, но в по-високите нива на оборудване вече имаме директна проекция на информацията на предното стъкло. И има толкова много неща, които показва, че може почти да не поглеждате към останалите прибори - скорост, дистанция, ленти, знаци, предупреждения и дори навигация.

Приборите на водача отново комбинират два аналогови (за скорост и обороти) с 4.7-инчовия дисплей в десния край. На него можете да избирате точно какво искате да виждате по време на път - от изминато разстояние, разход, дистанция и ленти до цялостна информация за състоянието на автомобила.

Новото SUV има адаптивен круиз контрол, който не само поддържа дистанцията спрямо предния автомобил, като намалява или увеличава скоростта, но автоматичната спирачка за града може и изцяло да спре. Това става дори при скорост до 80 км/ч, а и засича пешеходци. Сред новите й “магически умения” е и автоматично спиране дори на заден ход, с което можете да предотвратите неприятен сблъсък. Системата iActivsense следи и разчита пътните знаци и дори сама може да пази колата в лентата, като леко побутва волана. В огледалата за обратно виждане пък е поставена индикацията за сляпата точка, която ви пази от рисково престрояване. Чувствителността е много висока и понякога можете да имате достатъчно място, но все пак да получите напомняне.

Ситуацията на задния ред седалки също е интересна. В нивото Ultimate, което тествах, те също имат подгряване. Налични са и 2 USB порта за бързо зареждане - нещо, което пътниците ще оценят високо. Мястото е достатъчно и дори по-високите хора ще се чувстват добре. Седалките са по-изправени, но има възможност за лека регулация.

Цената

Тестовият модел, който е 2.2-литров битурбо дизелов двигател, автоматична скоростна кутия и AWD, пълен пакет оборудване, идва за около 77 000 лева. В нея влизат още няколко допълнителни екстри. Цената на CX-5 започва от 46 000 лева, срещу която 2.0i бензинов двигател, 2WD, ръчна скоростна кутия и ниво на оборудване Emotion. В тази цена влиза новата технология G-Vectoring контрол, LED фарове, дневни светлини, халогенни фарове за мъгла, 17-инчови метални джанти и още няколко приятни добавки.

За ранното ставане

Mazda е постигнала нещо много важно с новия CX-5 - продължава успешното развитие на автомобилите си, Skyactiv, идеята за водача в центъра и дизайна. Това, което обаче ми направи най-силно впечатление, е точно колко приятен за шофиране автомобил е това. Толкова, че може да ви накара да станете по-рано, да излезете час преди срещата и да търсите всеки уикенд приятно място, до което да пътувате. И всичко това, за да карате повече. А това е много ценно, защото кога за последно сте го правили – шофиране за чистото удоволствие?

Заглавна снимка: тест драйв в Барселона по време на представянето на модела