Времето е топло и дори не знам защо съм изненадан от това - все пак сме в разгара на лятото. Тази мисъл обаче е от онези, които просто прелетяват през ума, за да бъдат прокудени с лека усмивка. Бързам да го направя - искам да се върна точно в този момент. Имам си причина. Краят на работния ден е, а слънцето залязва, потъвайки някъде в далечния край на пътя - хем се гмурва в асфалта, хем се крие зад планината, хем мекият  и топъл жълт цвят е облял всичко около мен. Включително и автомобила, който снимаме през последните часове. Симпатичният и изцяло електрически BMW i3.

Обсъждаме да приключим видеото именно тук, именно в този “златен час” от деня, защото в него има толкова много надежда и толкова много спокойствие. А това са именно чувствата, които носят новите електрически превозни средства. И i3 не страни от тях, като дори футуристичната му визия и душа ги засилва. Правим го - това ще са последните кадри, но за да разберете защо, важно е да научите това, което се случи преди тях. Нека се върнем няколко часа назад. Качете се с мен в изцяло електрическия BMW i3 и ще ви разкажа всичко, което трябва да знаете за него. Всичко...

Project I

През 2007 година BMW започва работа по интересен проект с много важна цел - разработката на изцяло електрически и Plug-In хибрид автомобил. Днес ги познаваме като i3 и хибрида i8 - превозни средства, които всички определят като футуристични машини от бъдещето. И те носят тази осанка, защото тук не става въпрос за преработена съществуваща платформа, а за нещо изцяло ново и по-различно. Проектът отнема на BWM три години, а инвестицията е 1.8 млрд. евро - ясен знак, че това не е просто моментна прищявка. Целта на екипа, който работи по тези модели, е да се справи с C02 емисиите, влошаването на въздуха и сериозната зависимост, която имаме от невъзобновяе­мите източници, сред които фосилните горива. В същото време начинанието се усложнява от факта, че все пак говори за BMW - компанията трябва да запази познатото качество, но най-вече чувството, че караш именно автомобил на тази марка.

„И успява!“

Възкликвам с изненада, докато шофирам i3 из улиците на София. Въпреки че се намирам в автомобил с дължина от малко под четири метра, с леко шаси (цялото тегло на автомобила е 1300 кг), в което откриваме и здравия и скъп карбон, за който ще разкажа повече след малко, всичко това поставено на изненадващо тесни 20-инчови гуми (за по-нисък разход)… аз карам BMW и го усещам като такова. Със спортен дух, задно задвижване, добър баланс заради разпределената равномерно батерия на дъното на автомобила, но и заради електрическия двигател в задния край и мултилинк окачването, и директен волан, готов да реагира веднага. i3 е динамичен автомобил, който продължава да бъде такъв и при по-висока скорост.

BMW i3 е динамичен автомобил дори при по-високите скорости.

Воланът е много лек и много удобен за града, а маневреността е на високо ниво. Поради по-късата база и високото купе можете да усетите леко накланяне в завоите, но това е само при много по-висока скорост и хлъзгава настилка като жълтите павета.

По-важното обаче остава батерията. BMW i3 прави своя дебют през 2013 година, но преди година е обновен с по-голяма батерия с капацитет 27.2 kWh, достатъчна за над 200 км градски пробег. По време на теста, в който използвах климатик, а и се отпусках със скоростта от светофара, автомобилът показа, че е напълно способен да достигне около тези километри.

Двигателят е със 170 к.с. с 250 Nm въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч за 7.3 секунди.

Зареждането на батерията от нормална електрическа мрежа отнема около 8 часа за 80% от максималния капацитет, под 3 часа на AC станция за бързо зареждане и под 40 минути на DC станция. Бързо пресметнах, че ако зареждам колата в гараж през нощта, малко над 200 км пробег ще ми струват около 3 лева. Самият пробег обаче зависи както от поведението ви на пътя, така и от други условия като температурата. През зимата, когато са включени парното и още системи, пробегът може да намалее.

Двигателят на i3 е 170 к.с. с 250 Nm въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч за 7.3 секунди. По-впечатляващото обаче е ускорението до 60 км/ч, за което са нужни 3.8 секунди. Чувството да се изстреляш от светофара с този интересно изглеждащ автомобил, който най-вероятно е подценяван от останалите участници в движението, е много приятно. Но това може би не е чак толкова голяма изненада, когато говорим за електрически автомобил, който има цялата си мощ още в момента, в който потеглите. Това, което ме изненада приятно тук, е, че дори когато карате с 60 или 70 км/ч, автомобилът продължава да ускорява бързо, когато ви се наложи. Много, много пъргава машина.

От BMW прилагат и интересна стратегия за рекуперацията (възвръщане на енергия от спирачната система към батерията) - тя е винаги включена и в момента, в който вдигнете крака си от педала за ускорение, ще усетите включването й. Налични са и три режима на поведение - COMFORT, ECO PRO, ECO PRO+. С всеки от тях се увеличава нивото на рекуперация, като последният ограничава скоростта и изключва изцяло климатика. През по-голямата част от времето използвах последния, защото играта с батерията е интересна - малко след като карате, ще се усетите, че имате вътрешното желание, подобно на състезание, да изминете максимално разстояние със заряда. А когато усъвършенствате достатъчно рекуперацията, ще можете спокойно да шофирате, без да използвате спирачка. Това е много забавно, приятно и до голяма степен освобождаващо. Само няколко дни с i3 ми бяха достатъчни, за да намаля използването на спирачката само в по-напрегнатите моменти.

Различна

С i3 BMW изцяло е оставила притесненията, че електрическият автомобил трябва да изглежда по начина, по който всички останали коли на пътя. И това е хубаво, защото е символ на важното послание, което германският производител предава с всеки елемент от i3 - това е електрически автомобил, създаден от чертожната дъска да бъде такъв.
Отвън ми харесват адаптивните LED светлини с леко агресивна визия, която резонира добре с останалата по-добронамерена линия. Между тях е модерната интерпретация на решетката тип “бъбреци” - в крак с бъдещето (тя реално не е необходима, защото зад нея няма двигател, който да се охлажда), но с намигване към историята. Подобни по-смели решения откриваме и на други места, включително при задните врати. 

Дизайнът на задните врати носи изненада.

Те имат не само интересен дизайн, но и първо трябва да отворите предните, а след това и тях. Те се отварят наобратно спрямо стандартните, като липсва познатата греда. Плюсът тук е, че влизането и сядането е по-лесно.

Отзад светлините са под цяло стъкло, което допринася за футуристичния дизайн, а цветовата комбинация прави илюзията, че покривът почти никъде няма връзка с останалата част от купето. Приятно.

Интересна цялостна визия, която в началото почти сигурно ще определите като странна. При мен ситуацията беше точно такава, но колкото повече карах автомобила, толкова по-симпатичен ставаше той. Сигурен съм, че BMW i3 може да влезе под кожата дори на по-скептичните шофьори и пасажери, защото това се случи с всеки, който се качи в колата, докато провеждах теста.

Зен

Разбира се, способността на един автомобил да ни придвижи от една точка до друга е много важна, а в случая с i3 - и щадяща околната среда, но в днешно време технологиите и удобството имат почти толкова важна роля. Как се справя изцяло електрическият автомобил на BMW? По един много интересен начин - още в началото споменах, че цялата идея зад него е да бъде максимално “чист” и “зелен”, което е довело до някои интересни решения.

Първото ми впечатление, когато седнах в i3, е, че има много въздух, много зен усещане. После видях и праговете. Шасито на i3 e изработено до голяма степен от алуминий и полимер, подсилен с карбон. Интересен факт е, че материалите за него се взимат от Япония, но карбонът се произвежда в завода на BMW в Моузъс Лейк, Вашингтон, със 100% зелена енергия от възобновяеми източници. Колата е произведена в Лайпциг, като за процеса се използва енергия, генерирана от вятъра.  

Шасито e изработено до голяма степен от алуминий и полимер, подсилен с карбон.

Еко темата продължава и вътре - части от рециклирани пластмасови бутилки, кенаф, вълна и елементи от евкалипт - едно от най-бързо растящите дървета. Може би най-интересният елемент тук е кенафът, изработен от преработка на растението и който замества пластмасовите елементи. Около 95% от материалите в автомобила могат да бъдат рециклирани, включително и карбонът.

Още веднъж - много зен. Екранът за водача и този за инфотейнмънт системата, позната ни и от по-конвенционалните модели на BMW, не са свързани изцяло с таблото от евкалипт, което носи усещането, че се носят във въздуха. Управлението на инфотейнмънт системата става чрез познатия ни iDrive контролер, който има и сензорна повърхност, за да пишете директно, ако търсите адрес или телефон например. Самото меню е прегледно и ще се ориентирате бързо. Има и специални графики, които да ви помагат и направляват, за да бъдете по-пестеливи с батерията и да извадите максимума от нея. Камерата за обратно виждане е тук, като автомобилът е лесен за маневриране. Все пак има и асистент за паркиране. Екранът пред водача дава пълна информация за батерията, възвръщането на енергията и всичко, което е необходимо с един поглед. Интересна е позицията на скоростния лост, но бързо се свиква с нея. Наличен е и автоматичен круиз контрол, асистент в задръстването, както и автоматична спирачка за града.

В купето е просторно с много светлина, като от BMW са обрали всичко излишно - дори седалките са направени така, че да има повече място. BMW дори са потърсили и още начини да оптимизират i3, сред които е системата за отопление, която е с 30% по-ефективна спрямо конвенционалните.

Началото на новия ден

Слънцето вече е зад хоризонта, а аз карам в спокойния вечерен трафик. i3 се движи тихо, леко и без никакви затруднения. Дали електрическите автомобили са бъдещето на едни от най-верните и полезни предмети в живота ни? Вече съм сигурен. Дали имат нужда да се развиват? Разбира се, но добрата новина е, че вече има модели като този, които напълно покриват голяма част от нуждите ни за придвижване - в града или около него. Остава само един въпрос - цената.

Бъдещето на автомобилите? Да.

Тестовият модел разполага с най-високото ниво на оборудване, като достига цена от 96 000 лева. Цената на базовия модел е 73 700 лева. На първо четене тя не е ниска, но сериозната инвестиция в материалите, технологиите и цялото качество на автомобила е нещо, което не трябва да забравяме. Всъщност по-големият проблем е липсата на финансиране от страна на държавата - нещо, което наблюдаваме в други европейски държави. У нас електрическите автомобили са освободени от данък и можете да спирате за неопределено време в центъра, без да заплащате синя или зелена зона. Електрическият двигател също не изисква поддръжката, която тези с вътрешно горене - от филтри и смяна на масло, през цялостната система за изпускане на изгорелите газове. Да, производителите на електрически автомобили имат още върху какво да работят, но са на правилния път. И i3 ме убеди именно в това - кола, която трудно мога да забравя.