След премиерата на електрическата S-класа – Mercedes EQS, спокойно може да говорим за луксозни електрически автомобили. Не защото и досега Tesla Model S нямаше екстри, които „мислят“ дори за прохладния престой на домашния любимец, докато чака самотен в колата през лятото (Dog mode), а защото EQS носи онези погалвания с перце по душата, с които досега само S-класата глезеше клиентите си.

EQS е проектиран и произведен върху изцяло електрическа платформа и вече започна да „чеква“ рекорди: най-нисък коефициент на съпротивление на сериен автомобил – Cd 0.20, първи електрически автомобил със завиващи задни колела. Първo EV, което се стартира като телефон – с пръстов отпечатък и помни до 800 параметъра за всеки отделен пръст. Първи автомобил, който можеш да управляваш с поглед (като погледнеш лявото огледало, контролерът мърда него, като погледнеш дясното огледало, същият контролер мърда него), първо EV, на което можеш да затваряш вратата с крак, без това да изглежда селско (като седнеш в колата и натиснеш спирачката, вратата се затваря). Първи сериен електроавтомобил, който си говори с пешеходците (проектира съобщения на пътя). След време сигурно ще заговаря автоматично и хуманоидите с хиалурон и филъри по спирките на градския в Студентски град. Oк, това последното е малко изхвърляне, но светлините на EQS ще се насочват към пешеходец, когото колата сметне за потенциална опасност, освен това ще знаят кога пътят върви нагоре или надолу и ще адаптират светлинния сноп, а няма да светят напразно към звездното небе, нито ще забиват фарове в пътното платно при спускане. И това е някакъв бегъл преглед само на светлините.

 



Да нахвърляме малко суха материя, после ще продължим със сочната технология

 


В началото EQS излиза в две версии: 580 4matic и 450+.
450+ разполага с 245 kW, или 333 електроконя, 568 Nm, ускорява от 0 до 100 за 6.2 сек,
а пробега го преценяват (неофициално) на 470 km през зимата, на -10, надуто парно и каране по магистрала и до 895 km без климатик, в перфектни условия за регенерация на енергия. По официални данни рекуперацията може да стигне до 290 kW. Разходът на енергия е: 19.1–16.0 kWh/100 km.

Редно е да се отбележи, че WLTP цикълът дава по-голяма тежест на карането по магистрала. EPA цикълът включва повече „градско“. Затова цифрите с пробезите варират силно. Така или иначе много фактори влияят – температура, допълнителна консумация на енергия, стил на шофиране и др.

580 4matic версията разчита на 385 kW, или 523 конски сили, 855 Nm, ускорение от 0 до 100 за 4.3 сек. Пробега го смятат между 450 km на студено, с включени подгреви и до 850 km при идеални условия, ако не ти е студено или топло при външна температура от 23°C. Официалните данни за разход на енергия са: 20.0–16.9 kWh/100 km.



И двете модификации разчитат на 107 kWh батерия. Най-вероятно на нея ще разчита и насъсканата „e-AMG“ версия, за която намекват от Benz и която ще има мощност от 560 kW (777 старовремски конски сили). Закъде си тръгнал въобще, ако нямаш ускорение от около 2 сек от 0 до 100 в свят на Model S Plaid и Lucid Air???


EQS притежава неизброим брой „екстри“ и технологии. Само сензорите в колата са до 350 (в зависимост от оборудването). Ето защо ще поднесем ключовите на смилаем език.

 


Особености на абитуриентските балове в ерата на EV-тата

 


Електроавтомобилите някак не стимулират да правиш бърнаути пред „Александър Невски“ и да надуваш музика на бала си, защото така може да не стигнеш до ресторанта после. Бъдещите абитуриенти ще се таралянкат с дизелови агрегати, като range extender-и, за да са спокойни, че никой няма да спре тока на партито. Разбира се, песента на Кали „Спрях ли ти тока“ ще е забранена с декрет. Ето пореден позитивен аспект на електрификацията – тихи и енергоефективни балове.



Всъщност EQS няма да има такива проблеми, защото той е създаден за „нърдове“

 


Никой няма да повдигне вежда, когато кажем, че EQS е създаден за социопати.
Само си помислете – пасажерът на всяка една седалка може да дава команди на колата и да получава индивидуален поток от информация. Преди 30 години двузоновият климатроник беше нещо впечатляващо. Сега EQS пашкулира всеки пътник в аудио-визуален мехур, защото така или иначе пътниците в ел. есовицата няма да искат да говорят помежду си. Освен това Мерцедес най-накрая откриха активното шумозаглушаване и освен шумоизолиращи двойни стъкла EQS притежава и способността да „гаси“ нежелани звуци. Колата разбира къде е седнал човек и говори, духа студено, неутрализира шум, фокусирайки се върху тази седалка.



Полезен съвет:
Как да познаем кой е по-бедният собственик на EQS?

 


За всички, които ще се возят в EQS и искат да знаят колко „силен“ е собственикът в обществените поръчки, в бизнеса и живота въобще – ако няма hyperscreen, значи не си заслужава. За всички останали, които ще го гледаме само отвън, EQS наследява много от екстрите на последната есовица. Една от тях са завиващите задни колела. Те завиват с по-голям ъгъл, ако си платиш повече. По това ще познавате и по-бедните EQS собственици – техният радиус на завой е по-голям и ще правят по-бавно забранения обратен. Иначе EQS притежава новото поколение magic body control – система, която „чете“ настилката пред колата и превантивно настройва окачването за неравности. Тя беше въведена в предишната традиционна S-класа – W222.

 



EQS-овицата е създадена специално за България

 


Когато са започнали с разработката на EQS, софтуерните специалисти и инженерите, дори самите Дитер Цетче, Гордън Вагенер, Хамилтън и т.н. са се събрали на една маса и си казали: „На вторичния пазар всички S-класи отиват в България. Какво да направим за българина, за да се почувства специален – освен ултрапатриотична версия на купето – три-колоре – боядисана в бяло зелено и червено, с хан Крум на предния капак и телескопична конска опашка?“. Измислили следното:

 



EQS прави карта на дупките в България

 


Системата magic body control събира данни къде е открила неравности по пътя и ги картографира. Следващия път, като минава през същото място, колата вече знае за дупката. Не знам дали EQS няма да може да споделя и на другите автомобили тази карта. Така всички собственици ще пестят от въздушно окачване, което носи няколко тона EQS в цялата му прелест и на което въобще не му е лесно. EQS ще смесва данни от различни източници, за да бъде и по-ефективен. Навигацията ще следи за денивелацията и ще прави енергоефективен анализ на маршрутите, за да избере този, който хаби по-малко ток.


Сериозно за EQS: Mercedes е бъдещето на автомобилите (за пореден път)

 


Ключови думи в първата електрическа S-класа са ключовите думи на бъдещето на автомобилната индустрия: eлектрификация, автономност, свързаност.

 


Електрификация

EQS е изцяло електрически, създаден върху нова платформа. Не класически автомобил с набутани където може батерии, както е EQC примерно. Всякакви характеристики могат да се изброят, но най-важното е, че при fast charging зарежда 300 km пробег за 15 минути. Друго апетитно нещо е, че EQS (както и Ioniq 5, електрическият Ford-150, Tesla) ще може и да връща ток в мрежата, да служи като генератор. Ако отидете на риба, може да захранва хладилника с бира или електрическото барбекю.


Автономност


Няма нужда да изброяваме екстрите, които са в помощ на водача и са в посока самостоятелни действия от страна на автомобила при определени ситуации. Важно е да кажем, че EQS ще е първият автомобил, който ще предлага ниво на автономност 3. Всички останали автомобили до момента са ниво на автономност 2. Ключовата разлика между нива 2 и 3 е, че при ниво 3 – когато определени условия са налице, шофьорът е абсолютен „багаж“ и от него не се изисква да супервизира работата на колата (да държи волана, да гледа към пътното платно). Това ще стане от 2022-ра и ще бъде в сила само за определени отсечки и само в натоварен трафик до определена скорост.


Свързаност


Както новите C и S-класа, EQS също ще може да общува с всички интелигентни уреди у дома. Уредите, които са свързани с интернет, ще могат да бъдат управлявани от дистанция. Кафе машина, щори, хладилник, каквото се сетите. Сигурно може и да пусне водата в тоалетната и да стресне член от семейството, който си мисли, че е сам вкъщи.

Посоката на Mercedes е ясна. Те създават един дигитален асистент на колела. В същото време този асистент е уютен като дом и иска да сте постоянно в балона на зоната на комфорт. Слоганът на новата C-класа e The intelligent comfort zone, но това становище важи за целия бранд.



Какво прави електроконкуренцията?



Електрически автомобил, които си поставя S-класата като бенчмарк за комфорт, е Lucid Air. В същото време от Lucid Motors не се опитват да създадат всекидневна на колела.

В края на тази година Lucid Motors ще предлагат на гражданите с около $100 000 долара за автомобил своя Lucid Air. Характеристиките му са близки с тези на обновения Tesla Model S на Тesla. Питър Роулинсън – CEO на Lucid, е бивш кадър на Tesla. Колко сладко.
В свое изказване Илон Мъск неглижира приноса му към развитието на който и да е ключов компонент на Tesla Model S, в същото време 70% от патентите носят подписа на Роулинсън.

Ключови за Lucid са интелигентните иновации, които не са In your face. Това е автомобил, който е изграден от мокри сънища на инженери. Достатъчно е да споменем, че Lucid Air постига най-добър разход на гориво в сравнение с EQS и Tesla S. Ефективността на батерията му се оценява над 7.2 километра за киловатчас енергия. Новият Model S e 6.4 километра, а при EQS варира между 4.8 и 6 километра. В Lucid почти няма gimmicks. Няма пръцкащи седалки, възможност да си закачиш плейстейшъна или пък колата да ти топли краката, като пусне клипче на камина на екрана и топъл въздух от въздуховодите.

Дори официалният сайт на компанията е обран откъм коментар за автономност и свързаност на автомобила. Цялата игра на Hey, Mercedes асистента е делегирана на Amazon Alexa. Просто разработката на такъв умен асистент би отнела бюджета за цяла кола.

Tesla целят Марс и стигат до Луната, залaгат на умопомрачителни ускорения (един ютюбър буквално отказва да се вози след няколко дръпки), щурвал вместо волан, а тази година отнесоха всички в класа си на Пайкс Пийк. Tesla разказва историята на съвременен Хауърд Хюз, непоколебим иноватор, който докосва със силицев пръст нещо и то става по-бързо, по-мощно и т.н. Само и само да се впише в умопомрачителните цели, за новия Model S Plaid ползват време за ускорение, което е направено върху настилка за drag racing и отчетено, след като колата е изминала почти 2 метра. При тези условия новата Tesla пада под 2 секунди от нула до 100. Иначе е 2.28. Срам и резил.



За финал – рекламата движи света

 


За да постигне Светия граал – от 0 до 100 km/h за под 2 сек от Tesla полагат неимоверни усилия и извиват ръцете на всякакви правила и регулации, само и само да могат да claim-нат: Хей, новата Tesla вдига от нула до сто за 1.99 секунди. Та това е по-готино от портативен ролер коустър.

В света на рекламата всичко е игра на истории, състезание на наративи. Tesla разказват една история, Mercedes пашкулират в друга, Lucid пък виждат празно пространство за технократски прочит на електрическия автомобил от висок клас. Светът на луксозните стоки и услуги върви към по-дълбока природосъобразност и това най-вероятно ще бъде ултимативният аршин, по който ще се мери всичко. Кой от всичките брандове ще може да се впише най-органично в новата мода? Предстои да видим. 

Снимки: Mercedes