Хубаво е да си откровен. Това важи особено когато спадаш в графата “журналист”. Затова ще бъда такъв – през последната една година се “жертвах” и започнах да тествам автомобили. Жертвата ми е колкото егоистична, толкова и породена от любопитство. Първата точка е ясна – кой не иска да шофира нови и хубави автомобили? А любопитството да проучваш изцяло нова продук­това категория, да се научиш какво да търсиш, да имаш достатъчната база за сравнение и да трупаш опит… та това е дори по-завладяващо!

 

Автор: Виктор Джамбов

 

И така стигаме до ревюто за този брой. За първи път имах удоволствието да седна зад волана на Mercedes. Марка, която не само има сериоз­на история, но и си е заслужила едно от най-високите места в личната класация на всеки. Толкова, че да е част от сентенция като “има два типа коли в света – Mercedes и всички останали“. Това, разбира се, е хипербола, но има защо немският производител да получава толкова високо признание. И го казвам от личен опит, тъй като в рамките на уикенд Mercedes GLE 350d 4Matic беше моята кола.

 

 

GLE?

GLE е тук, за да замести ML. Да, култовите две букви, които промениха света на луксозните градски SUV-та, напускат сцената, за да отстъпят място на ново наименование, което по-добре се вписва в цялостната линия на компанията. Така всеки автомобил може да бъде лесно класифициран именно по буквите си. И разшифровката е: GL идва от серията Galendewagen, за да отбележи, че говорим за високопроходим автомобил, а последната буква показва точно на кой клас кореспондира – S, E, C и т.н. Присъствието на 4Matic пък гарантира, че возилото е с AWD, задвижване и на четирите колела.

 

GLE 350d 4Matic

В момента у нас се предлагат няколко вариации с различно оборудване. Моделът, използван за тест, разполага с 3-литров дизелов двигател с мощност 258 к.с. и 620 Hм въртящ момент. Тази вариация на двигателя вече ни е позната от ML, но тук има нещо ново и много интересно – 9G-Tronic. Това е автоматичната 9-степенна скоростна кутия, която се представя на високо ниво. Във времето, прекарано на пътя, останах с усещането, че тя винаги е на точната предавка, а прият­ната изненада е, че не се свени пъргаво да намали няколко нива за мощно изпреварване. Кутията работи меко и почти неусетно, но не мога да кажа, че е със силно изявена спортна амбиция. Въпреки това деветте скорости носят по-малко напрежение върху двигателя и можете да се движите със 100 км/ч, а оборотите да са по малко от 1500. При мен средният разход на гориво се движеше около 12 л/100 км, но по официални данни са възможни много по-ниски нива – около 6.6 литра на 100 км. Една от вероятните причини за разликата е по-агресивното шофиране, което е типично по време на тест драйв. Да, GLE 350d може да бъде шофиран и по-спортно, но самият той сякаш ме подканваше да разчитам на комфорта – роля, която повече му приляга. За това сериозна роля има и въздушното окачване Airmatic (допълнителен пакет, стандартното е стоманено). То се грижи за динамичното поведение на возилото на пътя, за да реагира на промените му – неравности и други подобни.

 

Седалките в GLE 350d са толкова удобни, че ще искате да избирате най-дългия път до дома.

 

И докато съм на темата за ролите, задължително трябва да отбележа, че GLE 350d може да се въплъти в няколко образа чрез завъртането на един контролер (Dynamic Select). Той е разположен между предните седалки и поне в модела, в който аз карах, ми даде възможност между пет режима на поведение на автомобила – комфортен, спорт, индивидуален, за хлъзгава настилка и офроуд. Последният е подходящ за по-неравни местности, но не очаквайте, че ще можете да се хвърлите на най-екстремен терен. Излязох на селски път, постлан с камъни, по който колата показа добри резултати. Интересен е и спортният режим, при който окачването слиза, скоростите са по-дълги, воланът е по-твърд и като цяло SUV-то показва по-добро поведение при завоите. В комфортен режим, като почти изцяло карах GLE 350d, шофирането е приятно, позицията е висока, но стабилността при завой, когато скоростта е по-висока, не е толкова добра.

 

Познат, но различен

Ако сте харесали последния ML, ще харесате и GLE 350d. Новият модел е фейслифт, но промените са за добро и приобщават SUV-то към актуалната линия на Mercedes. Фаровете са изцяло LED, адаптивни са, а между тях е леко извитата и по-голямата решетка, която, комбинирана с елементите по капака, придава по-агресивен облик на предницата. За това спомагат и по-издутите предни и задни калници, а връзката между тях е линията, която преминава под дръжките на вратите. Задницата е една идея по-скучна и сдържана, въпреки че и тук светлините вече са изцяло LED.

 

 

Интериорът на GLE 350d също надгражда над основите, положени от предшественика ML. Купето е просторно. Приятно се изненадах от седалките, които са с удобен дизайн и предразполагат да минете не по най-бързия, а по най-обиколния път към дома. Позиционирането на предните седалки става електронно, а контролите са разположени на врата и са изготвени под формата на седалка. Добрата новина е, че има достатъчно място за висок водач и висок пътник зад него – без вторият да жертва комфорта си – мястото е достатъчно.

Целият интериор носи чувство за високо качество, което е стандарт за производителя. За да се наблегне на по-високотехнологичната същност, на няколко места са разположени скрити светлини, като можете да изберете цвета, в който да осветят купето. Настройките стават от 8-инчовия екран, който излиза над арматурното табло. Чисто визуално това не е най-доброто решение, но от практична гледна точка ми допада. Навигирането из менютата става чрез интуитивния въртящ се контролер. Над него е налична и втора опция за навигиране – сензорна площ, която дори разпознава изписване на букви (за търсене из картата, телефонния указател и т.н.). Направих няколко опита да се доверя само на нея, но въпреки това физическият контролер ми се стори по-удобен.

 

 

На 3-спицовия волан са разположени няколко бутона за управление на екрана между оборотомера и скоростомера (може да показва лентите, разход, радио, телефон и други) и тези за управление на музиката и телефона. Единственото странно решение е лостът за круиз контрол, който се намира точно под този за мигачите – често може да ги объркате.

 

8-инчовият екран, макар и издаден над таблото, е удобен, но не е сензорен.

 

Друга новост на таблото спрямо предишния модел са облите въздухопроводи, които се съчетават добре с цялостната концепция – комбинация на кожени елементи с по-твърди материали.

Под екрана на инфотейнмънт системата са разположени директни преки пътища за радио­то, мултимедията, телефона и навигацията, а до тях е мястото за диск, контрол на звука и смяна на песен/станция. От дясната страна е разположена и клавиатура с цифри, която сякаш е елемент от по-стари времена.

Ако спуснем погледа си, по-надолу е и панелът, посветен на двузоновия климатроник. Управлението е лесно и може да се осъществи, без да отмествате очи от пътя, макар да бих предпочел една идея по-висока позиция.

 

Технологично достоен

GLE 350d е оборудван с редица сензори, които да подобрят не само сигурността, но и да направят шофирането по-лесно. Сред системите е автоматичният круиз контрол предупреждение за близост до друг автомобил – това се отбелязва чрез сигнална светлина в страничните огледала. Налична е и автоматична спирачка, която може да спаси прият­ната предница на автомобила, ако вниманието ви е отклонено, а на дълъг път автомобилът услужливо може да ви напомни, че е време за почивка. Полезни са и функциите, които разчитат пътните знаци – така винаги ще знаете какво е ограничението, но и тази, която следи лентите – ако започнете да излизате от вашата, ще ви бъде сигнализирано.

 

 

Макар и градско SUV, GLE 350d не е малка кола, а от това печели багажникът, който е с вместимост над 600 литра. За по-лесното паркиране спомага и 360-градусовата камера, която разкрива цялата околна среда около машината.

 

Калниците на GLE са по-изпъкнали, а елементът под дръжките на вратите придава завършеност.

 

Комфорт на колела

Да, думата комфорт най-често изниква в този текст. Причината е, че GLE 350d е един от най-удобните SUV-та на пазара, който е сред първенците по този показател. Наличието на различни режими на колата според ситуацията, сериозният набор от технологии и просторното купе са само най-основните силни страни на наследника на ML. Не, не просто наследник – достоен продължител на серия с важна роля в автомобилния свят.

Очаквайте в новия брой на списание HiComm тест драйв Mazda2 и защo Hyundai действа смело с наелектризиращия IONIQ.