Mercedes обяви, че ще се оттегли от Формула Е в края на следващия състезателен сезон 2021-2022.

Съобщението идва точно след приключването на тазгодишния сезон във Формула Е, в който Mercedes спечели шампионата както на отборите, така и на пилотите (чрез Ник де Врийс) миналия уикенд.

За първи път Mercedes стартира участието си във Формула Е в сезон 5, като си партнираше с HWA Racelab. Тогава HWA спечели девето място в шампионата, а Mercedes стана официален титуляр - спонсор на отбора през сезон 6, в който се класира трети. Така достигаме до момента, в който Mercedes завладяха всички първи места.  

Но в навечерието на края на текущия сезон Mercedes изненадващо мълчеше за бъдещите си планове. Този уикенд се разпространиха слухове, че изтеглянето от поредицата е неизбежно, и се оказа, че този път това е самата истина. 

Mercedes твърди, че този ход ще им позволи да „преразпределят ресурси“ от Формула Е към разработването на три платформи само за електрически превозни средства, които ще стартират през 2025 г. Това ще отговаря на визията им да станат изцяло електрическа марка до края на десетилетието - „поне там, където пазарните условия позволяват“. Daimler, компанията майка на Mercedes, спря да разработва двигатели с вътрешно горене през 2019 г.

Това изтегляне идва заедно с излизането на още няколко големи екипа: Audi и BMW. И двата направиха последното си състезание този уикенд и няма да продължат в поредицата следващата година. Mercedes ще се задържи още един сезон, но ще напусне в края на следващия сезон, преди да излязат колите от Gen 3.

Докато излизането на три отбора в рамките на две години изглежда доста обезпокоително, Формула Е все още има значителна поддръжка от останалите големи имена в бранша. Jaguar, Porsche, Mahindra, DS (Citroen), Nissan и NIO се ангажират с ерата на Gen 3 моделите, която продължава до 2026 г.

Дебютът на новото шаси Gen 3 през сезон 9 ще донесе големи промени във Формула Е. Колата все още не е финализирана, но плановете са да се увеличи наличната мощност до 300 kW в състезателен режим и 350 kW в квалификационен режим. Оригиналните автомобили от Gen 1 се състезаваха със 150 kW, а Gen 2 от 200 kW, така че това ще бъде голям скок в производителността. Ще има и значително намаляване на теглото, което ще направи автомобилите по-бързи и пъргави.

Формула Е също иска колите от поколение 3 да могат да се зареждат бързо при 600 kW. Планът е да се разрешат кратки пит-стопове в средата на състезанието от около 30 секунди. FIA разглежда подобна технология за зареждане и за изцяло електрическа състезателна серия GT.

Това обаче може да не е краят за екипа на Mercedes. Често екипът и инфраструктурата могат да продължат да се състезават, но те просто ще преминат през промяна в собствеността (например екипът на Андрети ще продължи да се състезава без спонсорството на BMW). В момента Mercedes търси евентуален бъдещ собственик, който да поеме отбора в ерата на Gen 3.

Снимка: Mercedes

Виж още: „Mercedes и всички останали“ – важи ли в ерата на електрическите автомобили?