С нарастващия брой електромобили един и същ въпрос вълнува собствениците им: кога е най-добре да ги зареждаме. Най-бързият отговор е вечер, защото това е времето, в което има най-малка вероятност да използвате автомобила си, освен това доста често електрическата мрежа не е толкова натоварена, а и както знаем - в някои райони има разлика между дневната и нощната тарифа на тока. При толкова много доводи едва ли някой би си задал въпроса втори път. Но наскоро Илон Мъск намекна, че по този начин може да изтощите циклите за зареждане на батерията си, като я оставяте прекалено дълго на зарядното устройство. A ново проучване от Станфордския университет, публикувано в Nature Energy, предлага още едно обяснение защо не трябва електрическите автомобили да бъдат зареждани вечер. Според учените в рамките на следващото десетилетие бързият ръст на електромобилите сам по себе си може да увеличи пиковото търсене на електроенергия с до 25%. За да се ограничат високите разходи за целия този нов капацитет за генериране и съхранение на електроенергия, шофьорите трябва да преминат към дневно зареждане на работа или обществени зарядни станции, което също ще намали емисиите на парникови газове. Съавторът на изследването и доцент по гражданско и екологично инженерство в Станфордския университет Рам Раджагопал смята, че този ход ще има както политически и екологични, така и инвестиционни последици.


Ако броят на електромобилите започне да расте с още по-бързи темпове, мрежата ще изпита значителен стрес, който няма да може да бъде превъзмогнат, ако не бъдат направени някои инвестиции или променени навиците за зареждане. Според авторите на проучването капацитетът трябва да бъде разделен в равностойни пропорции - част от зареждането да става у дома вечер, а част от него - през деня на удобни за това локации. Разбира се, това изисква изграждането на необходимото оборудване, но според учените те могат да бъдат компенсирани от алтернативни източници на енергия. В проучването се дава за пример американският щат Калифорния, тъй като 50% от автомобилите по пътищата му се задвижват с електричество. Изчислено е, че ако навиците за зареждане следват сегашния си курс, ще са необходими повече от 5.4 гигавата за съхранение на енергия - еквивалентът на капацитета на 5 големи ядрени реактора. Промяната на режима на зареждане би трябвало да намали тази огромна цифра до 4.2 гигавата.  
Към този момент потребителите биват насърчавани към дейности в противоположния край: когато е възможно, да използват електроенергия през нощта за дейности като зареждане на автомобила или пускането на съдомиялна машина. Но тази тарифна структура отразява времето преди значителни доставки на слънчева и вятърна енергия, когато търсенето заплашваше да надхвърли предлагането през деня, особено късните следобеди през лятото.  
„Констатациите от този документ имат две дълбоки последици: първото е, че ценовите сигнали не са съобразени с това, което би било най-добро за мрежата – и за потребителите. Второто е, че призовава за обмисляне на инвестиции в инфраструктура за зареждане за местата, където хората работят“, каза Инес Азеведо, другият съавтор на изследването.  

Снимки: Unsplash

Виж още: Новата е-кола на Volvo не потегля, ако установи, че сте подпийнали