Eлектрическото задвижване е използвано от няколко производителя в зората на автомобилостроенето, но бързо е изоставено в полза на бензина. PEUGEOT го изследва още през 1902 г. като задвижване за автомобили за доставка. От тогава до днес интересът на марката в разработката на електрическо задвижване не стихва.

PEUGEOT VLV (1941 г.) - скромна изобретателност

Първият електрически автомобил PEUGEOT е лансиран през 1941 г. и се казва VLV (Véhicule Léger de Ville – лек автомобил за града). 

По време на Втората световна война рационализацията на бензина води до търсене на алтернативни източници на енергия. PEUGEOT е единственият голям производител, който се насочва към този вид задвижване. В разгара на немската окупация, през 1941 г. PEUGEOT предлага уникална за времето си алтернатива: VLV, малка кола, проектирана с ефективно електрическо задвижване. Това е първият електромобил на PEUGEOT и представлява мини кабриолет с две седалки. VLV е икономичен градски автомобил, създаден, за да отговори на нуждата от транспорт на тези, чийто автомобил е бил реквизиран или спрян от движение поради високата цена на горивото. VLV използва батерии, монтирани в предния багажник, и електрически мотор без диференциал, който задвижва задните колела. Автономията му била от 70 до 80 км и е ускорявал до 35 км/ч. Използван е основно от пощенски служители и лекари. 377 броя VLV са произведени в завода Ла Гарен в Париж от юни 1941 г. до февруари 1943 г. 

През 70-те и 80-те години, винаги в търсене на нови технологии, PEUGEOT обединява сили с Alsthom и EDF (Electricté de France - френска компания за електроснабдяване), за да предложи електрическо задвижване на прототипите PEUGEOT 104 (4 купета и 3 вана), след това на лекотоварните PEUGEOT J5 и J9. През 1983 г. започва нова програма, включваща PEUGEOT 205, резултат от сътрудничество между PSA и SAFT (батерии). PEUGEOT 205 е началото на „серийната програма“ за PEUGEOT 106.

PEUGEOT 106 ELECTRIC (1993 г.) - изпреварва времето си

PEUGEOT е първият голям европейски производител, който предлага електрически превозни средства (J5) на местни власти и юридически лица през 1989 г. През юли 1995 г. марката комерсиализира електрически автомобили за физически лица със „106 ELECTRIC“. Това лансиране е предшествано от експеримент, проведен в партньорство с EDF и Общината на Ла Рошел. Направен е опит за уникално и пълноценно изживяване: да се създаде автопарк от електрифицирани PEUGEOT 106 на разположение на клиентите чрез система за самообслужване. Така през декември 1993 г. се ражда кампанията „50 електромобила в Ла Рошел“. Двадесет и пет „106 ELECTRIC“ са тествани от физически лица, професионалисти и местни администрации. PEUGEOT 106 е произвеждан от 1990 г. до 2003 г. в 2 798 246 бройки, включително 3542 електрически между 1993 г. и 2003 г.

От 1990 г. до 2010 г., няколко концептуални автомобила илюстрират нестихващия интерес на PEUGEOT в разработката на електрическото задвижване: ION през 1994 г., TULIP и Touareg през 1996 г., оригиналния BB1 концепт, представен във Франкфурт през 2009 г., и невероятния EX1 концепт през 2010 г., който държи 6 международни рекорда за ускорение, постигнати в Монлери и Китай.

PEUGEOT Ion Concept (1994 г.) - първата чернова на градско електрическо превозно средство

PEUGEOT Ion е показан на Автомобилния салон Париж през 1994 г. Адаптиран за градска употреба, той предлага на водача и пътниците ниво на комфорт и оборудване, което през 2000 г. все още е футуристично за сериен автомобил. Всичко е проектирано, за да направи живота на борда по-лесен: две широки врати предоставят достъп до 4 места, подлакътници, CD плейър, hands-free телефон, LCD екран и място за детски видеоигри. С дължина 3,32 м и широчина 1,60 м PEUGEOT Ion Concept се задвижва от постояннотоков двигател с мощност 20 kW, захранван от никел-кадмиеви батерии.

PEUGEOT TULIP (1996 г.) - пионер в споделеното ползване на автомобили

Свободен, индивидуален и oбществен градски транспорт или TULIP, идва през 1996 г., породен от желанието за по-добро взаимодействие между града, автомобила и околната среда. TULIP concept е предназначен за мрежа от автомобили под наем в градски условия за обществено ползване с централна станция за управление, резервации, мобилна поддръжка и таксуване.

PEUGEOT Touareg (1996 г.) - 4x4 електрическо задвижване за свободното време

Представен през 1996 г. на Автомобилния салон Париж, този автомобил за свободното време е безшумен, тих и екологичен офроудър благодарение на своите никел-кадмиеви хибридни батерии, интегрирани в гърба на предните седалки. С безшумен режим, пълна липса на вредни емисии и PEUGEOT стил е налице истинска симбиоза между пътуване, свободно време и природа. Електромоторът е с мощност 35.5 kW. Той е подпомогнат от едноцилиндров двигател, действащ като генератор, позволяващ батериите да се зареждат автономно, и осигурява автономия от 300 километра с 15 литра гориво.

PEUGEOT e-doll и PEUGEOT Bobslid (2000 г.), визия за градска мобилност

През 2000 г. по време на Автомобилния салон Париж PEUGEOT демонстрира на щанда си четири концептуални автомобила с футуристичен дизайн. Те са създадени от екипа на Жерар Уелтер на тема „2000 година“ и „Градска мобилност“. Наречени са City Toyz, като две от тях са с електрическо задвижване : e-doll и Bobslid.

PEUGEOT e-doll е концептуален автомобил, който може да побере трима души, задвижван от два електрически двигателя, взети директно от PEUGEOT Scoot'elec.

PEUGEOT Bobslid е 100% електрически концепт с три места (едно централно и две задни), задвижван от 40 електродвигателя, разпределени на четирите задвижващи колела, с джойстик за управление.

PEUGEOT BB1 (2009 г.) - дръзкият градски електрически автомобил

През 2009 г. на Автомобилния салон Франкфурт Peugeot представя 100% електрически градски концепт, наречен BB1. С възможност да побере четирима души в само 2.5 метра дължина, 100% електрическият BB1 концепт пресъздава идеята за автомобила във всичките му форми: архитектура, стил, интериорен дизайн, шофиране, свързаност, като в същото време предпазва околната среда. Ултракомпактен и ултралек (600 кг) с карбоново шаси, BB1 концепт е автомобил, адаптиран за предизвикателствата на натоварения град. Неговите литиево-йонни батерии осигуряват автономия от около 100 км, достатъчни за градска употреба, в това число и споделено ползване.

PEUGEOT EX1 (2010) - електрическо представяне на високо ниво

Проектиран през 2010 г., за да отпразнува 200-та годишнина на PEUGEOT, този 100% електрически концепт е двуместен роудстър с футуристичен стил и оригинална архитектура, създаден да предложи неповторимо удоволствие от шофирането. EX1 ускорява от 0 до 100 км/ч за само 2.24 секунди, за да достигне максимална скорост от 260 км/ч за 5.1 секунди. Представянето му е резултат от аеродинамиката, ултралеката структура и двата електрически двигателя, което дава максимална кумулативна мощ от 250 kW (340 ксс.), разпределена в система за задвижване на четирите колела. Благодарение на карбоновата си структура и ниско тегло PEUGEOT EX1 концепт чупи 6 световни рекорда, одобрени от Международната автомобилна федерация на легендарната писта Монлери и в Китай.

Новият PEUGEOT SUV e-2008 (2019 г.)

През 2019 г. PEUGEOT лансира пълна гама автомобили с ниски или нула емисии на CO2. Девет месеца след лансирането на новия PEUGEOT e-208 шоурумите на марката са дом на богата гама електрифицирани модели: e-208, e-2008, 508 HYBRID и 3008 HYBRID4 от леките автомобили; e-Expert, E-Traveller и скоро e-Boxer от лекотоварната гама.

Със световна премиера в рамките на Автомобилен салон Кантон през 2019 г. новият PEUGEOT SUV e-2008, с размери на истински SUV и мощен, отличителен стил, въплъщава удоволствието от шофирането. Ултратехнологичен, той включва новото поколение на PEUGEOT i-Cockpit® 3D, оборудване и системи в помощ на водача на най-високо ниво. Първият 100% електрически PEUGEOT SUV дава достъп до нов свят от усещания: без шум, без вибрации и свобода на шофиране в градски зони с ограничен режим на паркиране. С автономия от 320 км (според WLTP), 100 kW (136 к.с.) и 260 Нм въртящ момент (наличен от 0 км/ч), осигуряващи първокласно ускорение, динамичното поведение на новия SUV PEUGEOT e-2008 въплъщава удоволствие от шофирането, присъщо за автомобилите с марка PEUGEOT.

В зората на XXI век автомобилът е изправен пред големи еволюции. Енергийният преход се превръща във важна част от борбата за намаляване на климатичните промени. В този контекст технологичната офанзива на PEUGEOT е основана на три стълба: Спокойствие, Удоволствие, Простота, и запазва същата амбиция от самото начало: да направи мобилността сигурна, чиста и достъпна до възможно най-голям брой потребители.

Спокойствие, защото гамата на PEUGEOT ще бъде електрифицирана на 50% през 2020 г. и 100% през 2025 г. Удоволствие, защото то винаги ще бъде част от ДНК-то на марката, като 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED Concept, който предвеща развитието на високоефективна електрифицирана линия серийни автомобили. И последно – Простота, защото изборът на силует не диктува неговата употреба.

Историята на електрическата революция на PEUGEOT продължава. Някои от тези иконични автомобили са включени в изложба в музея на PEUGEOT Adventure в Сошо до 31 януари 2021 г.

Виж още: Tesla Model 3 запазва почти 90% от стойността си след 3 години