Марк Гърман и Дрейк Бенет от Bloomberg публикуваха подробен доклад, в който разглеждат десетилетния опит на Apple да създаде електрически автомобил. Според съобщенията проектът е бил отменен миналата седмица след множество предизвикателства и неуспехи.

В доклада се описва прототип на електромобил на Apple за 2020 г:

Прототипът, бял миниван със заоблени страни, изцяло стъклен покрив, плъзгащи се врати и бели гуми, е проектиран да побира удобно четирима души и е вдъхновен от класическия микробус на Фолксваген с цветна окраска. Дизайнът е наричан в Apple, невинаги с обич "хлебче". Планът беше автомобилът да се появи на пазара около пет години по-късно с огромен телевизионен екран, мощна аудиосистема и прозорци, които сами регулират оттенъка си. Салонът щеше да има клубни седалки като в частен самолет, а пътниците щяха да могат да превръщат някои от седалките в облегалки и подложки за крака.

В доклада се казва, че Apple някога е обмисляла да придобие Tesla, за да засили усилията си в областта:

"Но преди да изготви собствени проекти, Apple обмисля да придобие Tesla. По това време успехът на производителя на електромобили далеч не е бил сигурен, а стойността му е била под 30 млрд. долара, или една двадесета от днешната му стойност. Ейдриън Перика, ръководител на отдела за корпоративно развитие на Apple, провежда поредица от срещи с Илон Мъск. Но Кук, който бе наследил Джобс три години по-рано, прекрати сделката, докато преговорите бяха все още в начален етап".

Според доклада Apple също така е обмисляла да си партнира или да придобие Mercedes-Benz, BMW, Ford, Volkswagen, McLaren и други автомобилни производители:

"Разговорите с Mercedes-Benz продължават. В продължение на няколко месеца Apple и германският автомобилен производител работиха активно по партньорство, подобно на идеята на Tesla, но с обрат. Mercedes щеше да произвежда автомобила на Apple, като в същото време щеше да продава свои собствени автомобили с платформата за самоуправление и потребителския интерфейс на Apple. В крайна сметка Apple се оттегли отчасти защото ранната работа даде увереност на нейните ръководители, че могат сами да създадат автомобил, твърдят хора, участвали в провалената сделка".

В крайна сметка проектът е бил "провален" поради нерешителност, се казва в доклада:

"Но Apple така и не се доближи до реализацията на първоначалната си визия, нито до някоя от следващите. Тя не стигна до тестване на пълномащабен прототип по обществените пътища. Това, че не го направи, се дължи отчасти на огромната техническа трудност на целите ѝ за самоуправление, както и на наказателната икономика на автомобилния бизнес. Проектът също така беше провал на най-високо ниво в компанията да се спре на едно нещо и да го направи".

В доклада подробно се описва как главният оперативен директор на Apple Джеф Уилямс и ръководителят на Apple Car Кевин Линч са съобщили на служителите новината за отмяната на проекта:

"Срещата продължи около 12 минути. Двамата мъже благодариха на служителите за работата им и преминаха направо към реорганизацията и съкращенията. Някои служители веднага ще бъдат прехвърлени в отдела за изкуствен интелект на Apple, а други ще преминат към софтуерното инженерство. Една част от екипа обаче веднага остана без работа. Хардуерните инженери щяха да имат възможност да кандидатстват за роли в други групи, но няма места за всички. Други служители, като например стотиците инженери, специализиращи в областта на автомобилите, техници на тестови писти, тестери на самоуправляващи се автомобили и експерти по автомобилна безопасност получиха имейли с пакетите си за обезщетение. Що се отнася до пистата в Аризона, Apple вече работи за нейната продажба".

Други забележителни подробности, споменати в доклада, включват, че Стив Джобс очевидно пръв е повдигнал идеята Apple да създаде автомобил и че някои служители на Apple са получили обиколка на гаража на Джей Лено и неговата колекция от автомобили в началото.

Снимка: Unsplash

Виж още: Навсякъде, където има камера, има риск: милиарди потребители са изложени на нежелано наблюдение