Тъй като електрическите превозни средства стават все по-разпространени по улиците, пешеходците, велосипедистите и други уязвими участници в движението се сблъскват с все повече изкуствени предупредителни звуци. Тези сигнали - известни като акустични системи за предупреждение за превозни средства (AVAS) - имат за цел да направят тихите електрически автомобили забележими в движението.

Ново проучване на Технологичния университет "Чалмърс" в Швеция обаче разкрива сериозен недостатък: много от тези предупредителни звуци са трудни за определяне, особено когато няколко електрически автомобила се движат едновременно.

Изследването е проверило доколко хората могат да определят посоката на три често срещани вида AVAS сигнали, издавани от електрически и хибридни автомобили. И трите бяха значително по-трудни за откриване, отколкото традиционните звуци на бензинов двигател.

При един от тестовете повечето хора дори не могли да определят дали чуват един, два или повече автомобила или откъде идва звукът.

"Изискванията към производителите на автомобили са свързани с откриването или откриваемостта, а не с локализирането на посоката на звука или броя на участващите превозни средства. Но ако си представите, да речем, паркинг на супермаркет, не е немислимо няколко сходни модела автомобили с един и същ AVAS сигнал да се движат по едно и също време и в различни посоки", казва Леон Мюлер, докторант в катедрата по архитектура и строително инженерство на Чалмърс.

Съвременните разпоредби в Европа, Китай, Япония и САЩ изискват електромобилите и хибридите да издават някакъв изкуствен предупредителен звук при движение с ниска скорост. В Европа този праг е под 20 км/ч, а в САЩ - 18.6 мили/час (30 км/ч). Идеята е да се помогне на пешеходците да чуват приближаващите се превозни средства, които иначе не издават почти никакъв шум.

Тези разпоредби обаче се фокусират само върху това дали звуците са доловими, а не дали са локализирани. Това означава, че производителите са свободни да разработват свои собствени звукови сигнатури, често в лабораторни условия с минимален фонов шум.

"Начинът, по който са формулирани изискванията, позволява на производителите на автомобили да разработват свои собствени звукови подписи. Тези предупредителни сигнали често се тестват без усложненията, свързани с фоновия шум, но в реалната среда на движение обикновено има много различни видове звуци", обяснява Волфганг Кроп, професор по акустика в шведския университет.

За да проверят как това работи на практика, изследователите организират подробен експеримент с 52 участници в безизходна камера - помещение без ехо, което симулира реална среда с прецизен контрол на звука. Участниците са седнали в центъра на кръг от 24 високоговорителя.

Изследователите пускат записи на три вида AVAS сигнали: един, състоящ се от два тона, един от няколко тона, и един, базиран единствено на шум. Те включили и записи на традиционни звуци от двигатели с вътрешно горене.

Участниците били помолени бързо да посочат откъде идва звукът. Те чули сигналите от разстояние около 7.5 метра, смесени с фонов шум от тих градски паркинг. Двутонният сигнал се оказал най-труден за локализиране - особено когато няколко негови версии звучали едновременно. Всъщност нито един от участниците не успял да открие правилно всички двутонни сигнали в рамките на 10 секунди.

Един от основните изводи от проучването е, че звуците от двигателите с вътрешно горене се обработват много по-лесно от човешкото ухо. Изследователят обяснява, че тези звуци съдържат кратки импулси, разпределени в широк диапазон от честоти, което ги прави по-познати и по-лесни за идентифициране. За разлика от тях фиксираните честоти на звуците на AVAS могат да станат объркващи, особено когато се припокриват в ситуации с няколко автомобила.

Снимка: Unsplash

Виж още: Първото 6G електронно оръжие в света е на Китай и може да блокира вражеския радар за секунди