Toyota запазва титлата си на най-продаван производител на автомобили в света с близо 11 милиона продадени автомобила през 2024 г. Въпреки това продажбите на електрически превозни средства представляват около 1% от глобалния обем на Toyota, тъй като тя продължава да изостава от индустрията. С приближаването на съперници като BYD и Hyundai, колко дълго Toyota може да запази мястото си на върха?
Очевидно повече, отколкото им се иска на някои, които бързат да пророкуват апокалипсис за традиционните автомобили.
Toyota задържа титлата за пета поредна година, след като през 2024 г. продаде над 10,8 милиона автомобила. Това включва марките Daihatsu (компактни автомобили), Hino (тежкотоварни камиони и автобуси) и луксозния Lexus.
Въпреки че това беше достатъчно, за да остане пред Volkswagen, който продаде малко над 9 млн. автомобила през миналата година (-2,3% спрямо 2023 г.), глобалните продажби на Toyota се понижиха за първи път от две години насам. Продажбите на японския автомобилен гигант спаднаха с 3,7% спрямо продадените през 2023 г. около 11,2 млн. автомобила.
Продажбите на марките Toyota и Lexus са намалели с 1,4% спрямо 2023 г., до около 10,1 млн. броя, което също е първият спад на годишна база от две години насам.
По-ниската обща стойност се дължи най-вече на 20% спад на продажбите на вътрешния пазар. Неправилното сертифициране на автомобилите накара Toyota да спре производството на популярните модели Prius, Yaris Cross и Corolla Fielder.
Продажбите в чужбина помогнаха да се компенсира спадът с по-голямо търсене в Северна Америка и Индия. На други ключови пазари, като Китай (-6,9%), Индонезия (-9,5%) и Тайланд (-17,1%), Toyota заяви, че „преминаването към нови енергийни превозни средства“ и „засилващата се ценова конкуренция“ са причинили по-ниските общи продажби.
Въпреки че хибридите достигат рекорден дял от 40% през 2024 г., продажбите на електромобили на Toyota изостават от индустрията. Миналата година Toyota, включително Lexus, продаде само 139 892 модела с чисто електрическо задвижване, което съставлява едва 1,4% от продажбите.
Миналата година Volkswagen продаде близо 745 000 електрически автомобила или около 8% от продажбите, което все още е в долната част на класацията. И това е с 3,4% по-малко от 771 100 броя, които VW достави през 2023 г.
Докато двамата световни автомобилни лидери продължават да изостават в прехода към електромобили, други, като BYD и Hyundai, се очертават като потенциални глобални заплахи.
Снимка: Unsplash